huisman schreef: ↑13 dec 2024, 14:30
Profesto schreef: ↑13 dec 2024, 13:05
huisman schreef: ↑13 dec 2024, 13:01
merel schreef: ↑13 dec 2024, 12:49
Ik heb over dit onderwerp diverse preken geboord, waarbij werd aangegeven dat de genoemde teksten vooral gaan over seksuele excessen. In dat kader vind ik het lastig om dit door te trekken naar langdurige relaties, zoals @Parsifal dit ook benoemd.
Lees onderstaand rapport. Komt alles langs met Schriftuurlijke onderbouwing. Maar ik lees hier van @Profesto dat Bijbelteksten er niet meer toe doen. Het gaat hem om sociale veiligheid. Ik denk dat de tijd dichtbij is en er eigenlijk al is dat christenen die zich willen houden aan de klassieke Schriftuitleg pas echt onveilig zijn en onze maatschappij.
https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... t-2013.pdf
Mijn woorden worden weer eens ten gunste van de eigen rechtzinnigheid en ten koste van wat ik werkelijk zeg verdraaid. Hou daar eens mee op.
Dit zijn jouw woorden :
Misschien omdat mijn focus vooral sociale veiligheid is, en ik de hele bijbeltekstendiscussie totaal niet (meer) interessant vindt.
Zie dus niet wat ik verdraai.
Ja, dat zijn mijn woorden. En jij zegt dan dat ik zeg dat Bijbelteksten er niet meer toe doen. Dat zijn toch twee totaal verschillende dingen? Dus nogmaals, houd op met verdraaien van mijn woorden.
huisman schreef: ↑13 dec 2024, 14:30Dat gezeur over sociale onveiligheid. Mijn zoon moest als politieagent met collega’s de veiligheid verzorgen tijdens een gay parade. (Niet in Amsterdam maar een andere grote stad) De agenten hebben zich regelmatig onveilig gevoeld door de agressieve seksuele benadering van sommige deelnemers. Dat komt niet in de media.
Ik bemerk bij velen in mijn seculiere werkomgeving dat ze de inclusie agenda van overheid, media, scholen en bedrijven ontzettend beu zijn.
Weet jij hoeveel jongeren op het voortgezet onderwijs zich bij ogenblikken niet veilig voelen en dat om zeer diverse redenen? Daar moet aandacht voor zijn maar niet eenzijdig steeds maar weer komen met zielige uit de kast kom verhalen.
Het staat je vrij om een documentaire te maken over politieagenten die zich onveilig voelen. Of over de seculiere werkomgeving die de inclusie agenda van de overheid beu zijn. Of over jongeren op het voortgezet onderwijs die zich onveilig voelen om diverse redenen. Het gaat in dit topic volgens mij over homoseksualiteit en over de documentaire die daarover gemaakt is.
Zo eenzijdig is het namelijk niet, want in de documentaire kwamen twee leeftijdsgenoten van Robbert aan het woord die dezelfde ervaring hadden gehad op het Driestar College. Dat zijn er al 3 uit één leerjaar op één reformatorische school.
Scheepsbel schreef: ↑13 dec 2024, 13:29
Profesto schreef: ↑13 dec 2024, 13:05
huisman schreef: ↑13 dec 2024, 13:01
merel schreef: ↑13 dec 2024, 12:49
Ik heb over dit onderwerp diverse preken geboord, waarbij werd aangegeven dat de genoemde teksten vooral gaan over seksuele excessen. In dat kader vind ik het lastig om dit door te trekken naar langdurige relaties, zoals @Parsifal dit ook benoemd.
En hoe wil jij veiligheid bieden aan deze doelgroep zonder Gods woord los te laten?
Lees onderstaand rapport. Komt alles langs met Schriftuurlijke onderbouwing. Maar ik lees hier van @Profesto dat Bijbelteksten er niet meer toe doen. Het gaat hem om sociale veiligheid. Ik denk dat de tijd dichtbij is en er eigenlijk al is dat christenen die zich willen houden aan de klassieke Schriftuitleg pas echt onveilig zijn en onze maatschappij.
https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... t-2013.pdf
Mijn woorden worden weer eens ten gunste van de eigen rechtzinnigheid en ten koste van wat ik werkelijk zeg verdraaid. Hou daar eens mee op.
Hoe wil jij deze doelgroep veiligheid bieden zonder Gods woord los te laten?
Eerst een wedervraag: klinkt uit jouw vraag door dat je er eigenlijk van overtuigd bent dat sociale veiligheid niet te bieden is zonder Gods woord los te laten?
Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat jongens als Robbert Rodenburg en de andere mannen in de documentaire in reformatorische gezinnen zijn opgegroeid, op reformatorische scholen hebben gezeten en in reformatorische kerken hebben gekerkt. Als dat besef is ingedaald, kun je de logische gevolgtrekking maken dat er op dit moment, misschien in jouw famillie, op jouw school, in jouw kerk meerdere jongeren rondlopen die homoseksueel zijn. Zij zijn net zo goed als anderen deel van de gereformeerde gezindte.
Ik zeg dit zo expliciet omdat in dit topic vaak de homoseksueel als de ander, de vreemde, degene die er niet bij hoort wordt neergezet. Dat gebeurt zowel bewust als onbewust.
Als je dan tot de conclusie bent gekomen dat jongeren met een homoseksuele geaardheid bij de gereformeerde gezindte horen, kun je vervolgens nadenken over hoe zij zich kunnen ontwikkelen tot evenwichtige volwassen mensen. Wat daarbij mijns inziens helpt:
- doorbreek het taboe. Zwijgen heeft nog nooit iemand geholpen;
- maak duidelijk dat kinderen met jou over homoseksualiteit kunnen praten;
- zie homoseksualiteit bij de jongere (aantrekkingskracht tot hetzelfde geslacht) als een gegeven en trek dit niet in twijfel;
- treed op tegen pesten en schelden met homo.