Heilig Avondmaal

advocaat

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door advocaat »

Maanenschijn schreef: 11 dec 2024, 20:13
advocaat schreef:
Maanenschijn schreef: 11 dec 2024, 19:21 Dat kun je alleen maar denken als je de gemeente Gods aan plaats en tijd gebonden maakt.

Als je van mening bent (en dat ben ik) dat de Gemeente Gods, het lichaam van Christus niet exclusief aan een kerkverband is gebonden mag en kun je je ook bij een ander deel van dat lichaam aansluiten. En als je vraag 3 ook goed leest, dan zie je dat ook. De tussenzin is niet voorwaardelijk.
Is dan de tussenzin in de tweede vraag (het weten een uitverkorene! te zijn) eveneens niet voorwaardelijk?
En indien niet, wat voor geloof blijft er dan in deze belijdenis over?
In de HHK doe je belijdenis van geloof. Dus dat past binnen die vraag 2.

Ik begrijp dus niet zo je vraag.
Het is niet één, maar twee vragen.

N.a.v. jouw antwoord aan Herman dat de tussenzin in de derde belijdenis vraag niet voorwaardelijk gelezen moet worden, stel ik de vraag of dat ook geldt voor de tussenzin in de tweede belijdenis vraag.
Het is nogal wat te weten een uitverkorene te zijn.

Vandaar de vervolg vraag. Als het voorwaardelijk gelezen moet worden, wat voor geloof volgt daar dan uit? Of omgekeerd, als het niet voorwaardelijk gelezen moet worden wat blijft er dan voor geloof over?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

advocaat schreef:
Maanenschijn schreef: 11 dec 2024, 20:13
advocaat schreef:
Maanenschijn schreef: 11 dec 2024, 19:21 Dat kun je alleen maar denken als je de gemeente Gods aan plaats en tijd gebonden maakt.

Als je van mening bent (en dat ben ik) dat de Gemeente Gods, het lichaam van Christus niet exclusief aan een kerkverband is gebonden mag en kun je je ook bij een ander deel van dat lichaam aansluiten. En als je vraag 3 ook goed leest, dan zie je dat ook. De tussenzin is niet voorwaardelijk.
Is dan de tussenzin in de tweede vraag (het weten een uitverkorene! te zijn) eveneens niet voorwaardelijk?
En indien niet, wat voor geloof blijft er dan in deze belijdenis over?
In de HHK doe je belijdenis van geloof. Dus dat past binnen die vraag 2.

Ik begrijp dus niet zo je vraag.
Het is niet één, maar twee vragen.

N.a.v. jouw antwoord aan Herman dat de tussenzin in de derde belijdenis vraag niet voorwaardelijk gelezen moet worden, stel ik de vraag of dat ook geldt voor de tussenzin in de tweede belijdenis vraag.
Het is nogal wat te weten een uitverkorene te zijn.

Vandaar de vervolg vraag. Als het voorwaardelijk gelezen moet worden, wat voor geloof volgt daar dan uit? Of omgekeerd, als het niet voorwaardelijk gelezen moet worden wat blijft er dan voor geloof over?
Het antwoord is ja. En daar volgt geen geloof uit, dat moet al aanwezig zijn. Het zaligmakend geloof.

En ja dat is een groot spanningsveld voor velen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
advocaat

Bericht door advocaat »

Duidelijk. Beide tussenzinnen zijn niet-voorwaardelijk. Dit betekent dat beide vragen (2 en 3) ook gelezen mogen worden zonder beide tussenzinnen.
Wat dan overblijft is een levensbeschouwelijke overtuiging. Ik zie daarin geen spanningsveld.

De logische consequentie is dat het belijden van het geloof beperkt is tot vraag 1.
Maanenschijn

Heilig Avondmaal

Bericht door Maanenschijn »

advocaat schreef:Duidelijk. Beide tussenzinnen zijn niet-voorwaardelijk. Dit betekent dat beide vragen (2 en 3) ook gelezen mogen worden zonder beide tussenzinnen.
Wat dan overblijft is een levensbeschouwelijke overtuiging. Ik zie daarin geen spanningsveld.

De logische consequentie is dat het belijden van het geloof beperkt is tot vraag 1.
Uit het antwoord op vraag 1 volgt vanzelf vraag 2. Dat beperkt zich niet tot een levensbeschouwelijke overtuiging maar een zaak van een levend zaligmakend geloof. De tussenzin in vraag 2 is daarvoor niet voorwaardelijk nodig. Ook zonder die tussenzin, die overigens een zeer waardevolle toevoeging is, ziet het antwoord op die vraag op dat zaligmakende geloof.

Ik kan in je conclusie dus niet mee komen.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 11 dec 2024, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 11 dec 2024, 20:09
huisman schreef: 11 dec 2024, 14:56
Bertiel schreef: 11 dec 2024, 09:50 de vragen in een HHK:
Ten eerste:
“Verklaart u, dat u de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk Geloof begrepen is, en in de christelijke kerk
alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid. En belooft u in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en sterven?”
Ten tweede:
“Gelooft u Gods verbondsbelofte, u in uw doop betekend en verzegeld, en belijdt u, terwijl u voor de toegang tot het Heilig Avondmaal tot Hem vlucht
en in Zijn kracht aan Zijn tafel wilt gaan, dat u uzelf vanwege uw zonden mishaagt en voor God verootmoedigt, en dat u uw zaligheid zoekt buiten
uzelf in Jezus Christus de enige Zaligmaker?”
Ten derde:
“Betuigt u, dat het uw hartelijke begeerte is God de Heere, Die Zich heeft geopenbaard als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest – drie Personen,
nochtans één God – , lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te doden en in een godzalig leven te
wandelen?”
Ten vierde:
“Wilt u, in de gemeenschap van de Christelijke Kerk waartoe deze gemeente behoort, en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het
Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de
opbouw van de gemeente van Christus?”
in de bovenstaande vragen wordt toch geen persoonlijk geloof gevraagd?
In de CGK (BhP) worden net als in de GG de vragen van Voetius gebruikt. Ik heb een paar vragen ter verheldering.
1. Kun jij vertellen hoe bovenstaande vragen uitwerken? B.v. Gaan in de HHK’s waar deze vragen gesteld worden alle belijdende leden direct na het afleggen van belijdenis aan het avondmaal? Dat lijkt je met vraag 2 toch te beloven?
2. Zijn er HHK’s die wel de vragen van Voetius gebruiken? Ik heb familie in een HHK waar maar heel weinig belijdende leden aan het avondmaal gaan. Kan mij niet voorstellen dat zij deze vragen gebruiken.
(In de CGK breed heb je minstens drie sets van vragen die je mag stellen. Is dat in de HHK ook zo? )
1. nee, maar daar zit wel een spanningsveld. Zeker in mijn gemeente wordt de link tussen belijdenis en avondmaal sterk benadrukt, mede ook omdat dit zo vanuit de reformatie is overgeleverd (zie b.v. aanhef van het kort begrip)
2. Ja, die zijn er, bij ons zijn er ook meerdere mogelijkheden. Dit zijn de vragen uit het kerkelijk handboek. Ik weet niet hoe het in de uitgesproken linkse HHK's is, ik ken HHK's waar minder dan 10% van de belijdende leden aan het H.A. deelnemen, bij ons zal dat ongeveer 40% zijn
Dank voor de antwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie