Het is niet één, maar twee vragen.Maanenschijn schreef: ↑11 dec 2024, 20:13In de HHK doe je belijdenis van geloof. Dus dat past binnen die vraag 2.advocaat schreef:Is dan de tussenzin in de tweede vraag (het weten een uitverkorene! te zijn) eveneens niet voorwaardelijk?Maanenschijn schreef: ↑11 dec 2024, 19:21 Dat kun je alleen maar denken als je de gemeente Gods aan plaats en tijd gebonden maakt.
Als je van mening bent (en dat ben ik) dat de Gemeente Gods, het lichaam van Christus niet exclusief aan een kerkverband is gebonden mag en kun je je ook bij een ander deel van dat lichaam aansluiten. En als je vraag 3 ook goed leest, dan zie je dat ook. De tussenzin is niet voorwaardelijk.
En indien niet, wat voor geloof blijft er dan in deze belijdenis over?
Ik begrijp dus niet zo je vraag.
N.a.v. jouw antwoord aan Herman dat de tussenzin in de derde belijdenis vraag niet voorwaardelijk gelezen moet worden, stel ik de vraag of dat ook geldt voor de tussenzin in de tweede belijdenis vraag.
Het is nogal wat te weten een uitverkorene te zijn.
Vandaar de vervolg vraag. Als het voorwaardelijk gelezen moet worden, wat voor geloof volgt daar dan uit? Of omgekeerd, als het niet voorwaardelijk gelezen moet worden wat blijft er dan voor geloof over?