Al de raad Gods moet verkondigd worden. Daar behoort Gods soevereiniteit en verkiezend welbehagen ook bij. Natuurlijk is het Evangelie breder en dieper maar dit verzwijgen en nooit een plaatst geven in de prediking geeft een beeld van God die op zijn minst niet volledig is.Maanenschijn schreef: ↑05 dec 2024, 11:40Het hoeft niet ter discussie te staan dat Romeinen 9, waarin verkiezing en verwerping naast elkaar staan behoort tot Gods geopenbaarde wil. Maar toch is de vraag gerechtvaardigd: behoort dit tot het onderwerp van de prediking? Heeft Paulus dit geschreven tot onderwijs of als ‘preekschets’?huisman schreef:Romeinen 9 behoort bij Gods geopenbaarde wil. Neem aan dat jij dat ook vindt.Bertiel schreef: ↑05 dec 2024, 11:11De geopenbaarde wil Gods moet gepredikt worden, niet de verborgen wil.huisman schreef: ↑05 dec 2024, 11:08
Complimenten dat jij een GGiN preek beluisterd heb. Maar was het ook luisteren zonder vooroordeel? Ik weet dat dit lastig is zelfs bijna onmogelijk maar dat kleurt ons oordeel wel.
Voor de goede orde ik ben niets voor niets lid van de CGK. Dus veel van de theologie van dr. Steenblok kan ik niet overnemen.
Toch ben ik dankbaar dat (tegenwoordig) in veel GGiN preken Christus onbevangen wordt gepreekt.
Verder zou ik jou visie op Romeinen 9 willen horen. Dat behoort ook tot Gods openbaring en moet ook zijn plaats hebben in de verkondiging. Al de raad Gods moet gepreekt worden . Paulus (de auteur van Romeinen 9) mag tegen de ouderlingen van Efeze op het strand van Milete zeggen dat hij al de raad Gods verkondigd heeft. Niets heeft achtergehouden.
Dan hebben wij genoeg aan onszelf denk ik zo.
Ik zie hierboven weer dat mensen het graag dichtgeredeneerd willen hebben, maar dat is toch echt onmogelijk.
In de bijbel staat op meerdere plekken dat God niet wil dat mensen verloren gaan, het verloren gaan van de mensen is niet het gevolg van het besluit van God, maar vanwege het ongeloof (zie DL).
Ik kan die vraag lastig beantwoorden. Wel weet ik dat op diverse plaatsen staat dat het Evangelie moet worden verkondigd. Dat, verzoening van zondaren door de dood en opstanding van Christus, is het hoofdonderwerp van de prediking. In dat licht is Romeinen 9 voluit waar. DL geven daar op indrukwekkende wijze ook getuigenis van. Maar ik zou het niet tot hoofdonderwerp van de prediking maken, mijns inziens doet dat geen recht aan de boodschap van het Evangelie: God wil dat een ieder zich bekeert en dat een ieder die tot hem komt, Hij geenszins zal uitwerpen.
P.S. zien we Gods verkiezing nog wel als troost? Als ik de reacties hier lees wordt van de verkiezing iets gemaakt wat niet Bijbels is.
Zonder Gods verkiezing geen zaligheid voor zondaren.