De geopenbaarde wil Gods moet gepredikt worden, niet de verborgen wil.huisman schreef: ↑05 dec 2024, 11:08Complimenten dat jij een GGiN preek beluisterd heb. Maar was het ook luisteren zonder vooroordeel? Ik weet dat dit lastig is zelfs bijna onmogelijk maar dat kleurt ons oordeel wel.GG links schreef: ↑05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Wat mij opviel was dat ds.Roos het veel had over de uit- en inwendige roeping en over het functioneren daarvan in het aanbod van genade
De uitleg daarvan staat toch echt mijlenver van mij af. De uitspraak dat God niet wil dat alle mensen zalig worden stuit bij mij op een muur. Omdat ik ervan overtuigd ben dat God dit wel degelijk wil. Het gaat hierbij niet om een zgn. accentverschil maar om iets heel wezenlijks. Ik hoor dit, gelukkig. nooit. Maar het is wel eigen aan de GGiN hoe men hier tegenaan kijkt. Het is niet schopperig bedoeld of "zielig gedrag" zoals men mij al eens verweten is.
Het is het hart van het Evangelie.
Ik verwijs naar een lezing van ds. Van den Brink. Zeg nu niet direct: daar ga ik niet naar luisteren. Die slaat naar mijn bescheiden mening de spijker op zn kop
Voor de goede orde ik ben niets voor niets lid van de CGK. Dus veel van de theologie van dr. Steenblok kan ik niet overnemen.
Toch ben ik dankbaar dat (tegenwoordig) in veel GGiN preken Christus onbevangen wordt gepreekt.
Verder zou ik jou visie op Romeinen 9 willen horen. Dat behoort ook tot Gods openbaring en moet ook zijn plaats hebben in de verkondiging. Al de raad Gods moet gepreekt worden . Paulus (de auteur van Romeinen 9) mag tegen de ouderlingen van Efeze op het strand van Milete zeggen dat hij al de raad Gods verkondigd heeft. Niets heeft achtergehouden.
Dan hebben wij genoeg aan onszelf denk ik zo.
Ik zie hierboven weer dat mensen het graag dichtgeredeneerd willen hebben, maar dat is toch echt onmogelijk.
In de bijbel staat op meerdere plekken dat God niet wil dat mensen verloren gaan, het verloren gaan van de mensen is niet het gevolg van het besluit van God, maar vanwege het ongeloof (zie DL).