Zondagsheiliging

Zeeuw

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 27 nov 2024, 09:20 Misschien is het voeren van de discussie al onzinnig. Rondom pasen heb ik vaak paastaken in huis en allerlei voorjaarsbloemen, tulpen, narcissen en hyacinten en eet ik chocolade paaseieren. Verbloem ik daarmee de paasboodschap? Nee, die staat centraal. Zo is het ook met een kerstboom. Het hoort voor mij bij de kersttraditie, net zoals een het eten van musketkransen. De discussie niet waard om te voeren.
Wie niet he.
Ik ben heel erg opgevoed met 'een kerstboom hoort in 'de wereld''. Ik denk er niet zo over, maar denk er ook echt niet aan er eentje te nemen.
merel

Bericht door merel »

oeps, typo verbeterd

Ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand geen kerstboom neemt. Ik vind het ook een stofnest. Ik begrijp alleen de principiële bezwaren echt niet. Wij hebben een kerstboom, omdat de rest van het gezin veel waarde hecht aan deze gezinstradities. De zelfgebakken Brusselse wafels mogen op zaterdagmorgen ook niet overgeslagen worden
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind de boom die Helma deelde wel heel erg mooi. Het is dat m’n vrouw het niet wil anders zou ik ook zo een nemen
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

FlyingEagle schreef: 27 nov 2024, 10:22 Ik vind de boom die Helma deelde wel heel erg mooi. Het is dat m’n vrouw het niet wil anders zou ik ook zo een nemen Afbeelding
Het is bij mij een joodse ster met mos en lichtjes en dan deze kaartjes geworden 😉
merel

Bericht door merel »

FlyingEagle schreef: 27 nov 2024, 10:22 Ik vind de boom die Helma deelde wel heel erg mooi. Het is dat m’n vrouw het niet wil anders zou ik ook zo een nemen Afbeelding
Waarom jouw vrouw ook deze boom niet. Deze boom is toch een getuigenis?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef:
Jawel maar is meer het idee denk ik. Misschien volgend jaar of het jaar erop. Of helemaal niet, ook goed. Het hoeft van mij niet maar ik vind dit echt een goed alternatief
Job

Bericht door Job »

Toch is bezinning best goed op het overal het woord 'Kerst' voor plakken. We kunnen het in het dagelijks gebruik wel niet zo bedoelen, maar het komt toch van de naam 'Christus' vandaan. Dan krijgen kerstkaarten, kerststollen, kerstlichtjes, kerstfairs en kerstbomen ineens een ander perspectief. Elk jaar gaat de heisa er omheen me meer tegenstaan. Het gezellig maken mag, maar koppel het dan los van dit heilsfeit. Een heilsfeit dat weliswaar een groot Heil heeft aangebracht, maar ook iets tekent van onze diepe verlorenheid en wat de eerste trap van Christus' vernedering was. Het was en is niet romantisch. Laat in het gedenken ervan voor ons gelden: gij geheel anders.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind juist dat christenen in een tijd waarin heel veel mensen streven naar winterbomen, seizoensproducten en weet ik niet al het woord Kerstfeest niet vaak genoeg in de mond kunnen nemen. Bij wijze van spreken dan. Het moet niet godslasterlijk zijn.

Het mag heel duidelijk zijn dat het Kerstfeest de christelijke vorm is om de komst van het Licht voor de wereld te vieren.
KDD

Bericht door KDD »

Ik was eerder deze maand in een stad waar ze al volop aan het 'kestvieren' waren. Alles versierd met lampjes - de bomen, de struiken, lantarenpalen, winkels, huizen. Noem maar op. Het was er druk en heel gezellig. Maar ik voelde dat het meer als een Sodom was dan als een Bethlehem.
helma

Bericht door helma »

FlyingEagle schreef:
merel schreef:
Jawel maar is meer het idee denk ik. Misschien volgend jaar of het jaar erop. Of helemaal niet, ook goed. Het hoeft van mij niet maar ik vind dit echt een goed alternatief
De houten 'boom' is te koop bij de Lidl, zag ik. €6.
Valcke

Bericht door Valcke »

ZIjn er nog mensen die vinden dat we "Kerst" op Bijbelse gronden juist niet zouden moeten vieren?
Dan denk ik bv. aan Matth. 15:9, Matth. 28:19, Gal. 4:10, 1 Kon. 12:33, enz.
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef: 27 nov 2024, 21:48 ZIjn er nog mensen die vinden dat we "Kerst" op Bijbelse gronden juist niet zouden moeten vieren?
Ik ben dankbaar dat elk jaar de Heilsfeiten een plaats krijgen in de prediking. De teksten die jij noemt geven mij geen bewijs dat het hanteren van een kerkelijk jaar niet naar de Schrift zou zijn. Er is ook geen Bijbelse onderbouwing om in de middagdienst de catechismus te behandelen. Toch vind ik dat ook een nuttige traditie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW

Bericht door CvdW »

Valcke schreef: 27 nov 2024, 21:48 ZIjn er nog mensen die vinden dat we "Kerst" op Bijbelse gronden juist niet zouden moeten vieren?
Wat verstaat u onder vieren?
Ik vat het zo op dat we met "Kerst" naar een kerkdienst gaan om het Woord te horen. De rest vind ik niet nodig.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Met Valcke eens, de feesten zijn onbijbels en heidens. Het zijn traditie,s uit heidense feesten die een Christelijk sausje krijgen en als ik de zaken hier lees word het steeds meer gewoon om bomen en allerlei andere dingen in huis te halen. We willen God en de onzichtbare zaken tastbaar maken omdat we het niet begrijpen en beleven.
merel

Bericht door merel »

Scheepsbel schreef: 28 nov 2024, 08:01 Met Valcke eens, de feesten zijn onbijbels en heidens. Het zijn traditie,s uit heidense feesten die een Christelijk sausje krijgen en als ik de zaken hier lees word het steeds meer gewoon om bomen en allerlei andere dingen in huis te halen. We willen God en de onzichtbare zaken tastbaar maken omdat we het niet begrijpen en beleven.
Houd toch op. Dat wordt helemaal niet bedoeld bij het in huis halen van een kerstboom.
Plaats reactie