Zondagsheiliging

huisman

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 19 nov 2024, 11:14
helma schreef: 19 nov 2024, 11:01 Wij hebben onze kerstboom ook opgezet. Op de foto niet zo goed zichtbaar, maar er staan allemaal namen van de Heere Jezus op.

Afbeelding
Mooi! Zoiets zocht ik. Voor in het raamkozijn! Normaal staat daar een scherm met geloof hoop en liefde..... maar zocht voor deze maanden zoiets. Zelf gemaakt?

Denk dat het deze zijn.

https://amzn.eu/d/6M09lMH
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Inderdaad, de 'ornamenten' van Amazon. De houten 'boom' kocht ik voor 1.50 bij de kringloop. Het lijkt een ikea-ding, het was een doos met latjes.
De lichtjes van de Action.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Dank jullie wel...

Wij hadden vroeger een eenvoudige kerstboom thuis. Ons gezin stond ver van het reformatorische gedachtengoed af. Dus er was een kloof tussen school en thuis. .... .Op de reformatorische middelbare school zei de rector (echt een lieve vaderlijke man, die me ook nieuwsgierig maakte, en ondanks deze opmerking een schakel is geweest in het heenwijzen naar Christus) een keer tijdens de kerstviering...
De wereld heeft een kerstboom. Daar knielen ze voor, aanbidden hem. Iets in die trant. Ik was toen beetje geschokt. Want dat we een kerstboom hadden was al erg. En dat we als gezin tot de wereld hoorde ook.( maar dat de rector dacht dat we hem aanbaden of ervoor knielden vond ik nog erger, want dat was echt niet zo). Mijn verdere fam is onkerkerkelijk of rand of heel vrij kerkelijk. Dit jaar komen ze eten met 2e kerstdag. ( mee naar de kerk, is een stap te ver) . Ik dacht. We knielen niet en aanbidden niet.... (zij ook niet). Maar we kunnen er wel mee getuigen!
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ik word zo blij van de laatste posts!
DDD

Bericht door DDD »

Toch heel lief, zoiets. Want een kerstboom is best een uitgave.

Al heeft het met zondagsheiliging dan weer niet zoveel te maken.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 19 nov 2024, 10:07
Bourdon16 schreef: 11 okt 2024, 20:43 Toen ik nog thuis woonde wilde wij als kinderen graag een kerstboom. Vader wilde het niet en het gebeurde niet. Later kwam er toch een kleintje in de speelkamer en jaren daarna hadden we het voor elkaar hoor: een kerstboom in de woonkamer.

Hij ging dan wel uit als pa in de woonkamer zat en op zondag ging het ding ook niet aan.
Tot 1e kerstdag een keer op zondag viel..
We hebben nooit een kerstboom gehad, maar zijn vanochtend getrakteerd op een kerstboom door onze Libanese schoonmaakster. We hebben een acuut probleem met onze principes. :D
Jullie kinderen zijn hier waarschijnlijk heel blij mee.

Wij hebben altijd een kerstboom. Inmiddels hangen daar ook Rooms Katholieke accenten in. Daar moet ik nog steeds aan wennen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wat moet ik me bij die accenten voorstellen?
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 20 nov 2024, 10:45 Wat moet ik me bij die accenten voorstellen?
Een kerststal en een paar engelen in de boom.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Herman schreef: 19 nov 2024, 10:07
Bourdon16 schreef: 11 okt 2024, 20:43 Toen ik nog thuis woonde wilde wij als kinderen graag een kerstboom. Vader wilde het niet en het gebeurde niet. Later kwam er toch een kleintje in de speelkamer en jaren daarna hadden we het voor elkaar hoor: een kerstboom in de woonkamer.

Hij ging dan wel uit als pa in de woonkamer zat en op zondag ging het ding ook niet aan.
Tot 1e kerstdag een keer op zondag viel..
We hebben nooit een kerstboom gehad, maar zijn vanochtend getrakteerd op een kerstboom door onze Libanese schoonmaakster. We hebben een acuut probleem met onze principes. :D
Ik hoor hier net dat als je ‘m benoem tot wintersfeerboom, het probleem met je principes acuut is opgelost..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wat een gekunstel allemaal, een kerstboom is gewoon een kerstboom toch?

Daar kun je voor of tegen zijn. Of geen mening hebben, danwel bijstellen. Maar allerlei gekronkel om het te laten passen bij een principe ben ik niet zo van. ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

;)

Het was de oplossing van een stelletje studenten van DC die met een zelfde soort dilemma zaten als Herman.

Maar het is natuurlijk gewoon grote onzin. Helemaal mee eens!

Om sommige dwaasheden te verzinnen, heb je best wat hersens nodig :yahoo
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Lilian1975

Maanenschijn schreef: 26 nov 2024, 10:54 Wat een gekunstel allemaal, een kerstboom is gewoon een kerstboom toch?

Daar kun je voor of tegen zijn. Of geen mening hebben, danwel bijstellen. Maar allerlei gekronkel om het te laten passen bij een principe ben ik niet zo van. ;) .
Ha ha ik snap je. Maar ik merk dat er ook steeds meer mensen een sparreboom al of niet echt al optuigen in november. En aangezien de meeste mensen de kerst niet meer als christelijk feest zien... het kennelijk niet koppelen aan het heilsfeit?
En dat de guirlandes en toeven ook op " onze " winterfairs volop aanwezig zijn.... die toevallig wel met kerst hangen. We noemen het alleen geen kerstslinger....

De winterfairs:
En dan is het wel wintersfeer...waar niemand zegt: zeg gewoon dat het ern verkapte kerstmarkt is ;) . Om veel geld bijelkaar te sprokkelen voor een goed doel.

De kerstboom/sparreboom is wat mij betreft niet perse fout. Kan het ook als Evangelisatie inzetten ;) . Sfeer in de wintermaanden ook niet. Maar sfeer tbv het heilsfeit te versieren of ondersteunen vind ik weer wat anders...
Het is als met zoveel dingen... wat wil je ermee bereiken, wat is je motief? En kan je of mag je het verabsoluteren voor iedereen? En dan is de naam: wintersfeer of kerst... ook niet meer alleszeggend.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Zegt Gods Woord überhaupt iets over kerstfeest? In onze traditie is het instaat uit heidense feesten die weer aardig aan macht winnen.
Lilian1975

Scheepsbel schreef: 26 nov 2024, 11:51 Zegt Gods Woord überhaupt iets over kerstfeest? In onze traditie is het instaat uit heidense feesten die weer aardig aan macht winnen.
Nee.. Calvijn behandelde het heilsfeit als het aan de beurt was.
Door er een apart feest van te maken krijg je deze discussie.
Wanneer het heilsfeit in de zomer aan de beurt zou zijn. En ik met nov, dec, en Jan. kaarsjes aansteekt en wat groen in huis zet.... is die verbinding er niet.
merel

Bericht door merel »

Misschien is het voeren van de discussie al onzinnig. Rondom pasen heb ik vaak paastakken in huis en allerlei voorjaarsbloemen, tulpen, narcissen en hyacinten en eet ik chocolade paaseieren. Verbloem ik daarmee de paasboodschap? Nee, die staat centraal. Zo is het ook met een kerstboom. Het hoort voor mij bij de kersttraditie, net zoals een het eten van musketkransen. De discussie niet waard om te voeren.
Laatst gewijzigd door merel op 27 nov 2024, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie