Wat ik bedoel te zeggen: als er geen kwaad zou zijn, kon Adam niet tegen God kiezen. Als Adam niet tegen God kon kiezen, kon hij Hem ook niet liefhebben.Corydoras schreef:Zonder vrije wil geen liefde, daar kan ik nog enigszins inkomen, maar zonder kwaad geen vrije wil snap ik niet.
Heeft God dan het kwaad geschapen zodat er liefde mogelijk was? Ik zou die conclusie niet durven trekken (prof vd Beek doet dat volgens mij wel).
We zijn hier aan het redeneren volgens de wetten van de logica en die gelden alleen vanaf het begin tot het einde van de schepping (en zelfs dan is het nog oppassen geblazen). Wat er voor de schepping gebeurde en wat er na de schepping gaat gebeuren is van zo'n fundamenteel andere orde, dat we er weinig zinnigs over kunnen zeggen.Ndonselaar schreef:Hoe zien we dan het eschaton? Als we daar God liefhebben, moeten we ook dán vrij zijn?
Wel kun je volgens mij stellen dat de christenen dan volmaakt op Jezus zullen lijken, en Jezus kon niet zondigen (hier een goed engelstalig artikeltje daarover)