RD-onderzoek Malawi

Zita
Moderator

Re: Erdee

Bericht door Zita »

Alleen al vanwege zijn uitspraak over ongetrouwde vrouwen sla ik op tilt. Hoe kan iemand pastoraat doen met een zo gigantisch superioriteitsgevoel?
En ja, in de zaak-Akster is het wel een aaneenrijging van onbegrijpelijke en beschadigende keuzes.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 23 nov 2024, 11:31
huisman schreef: 23 nov 2024, 11:21
DDD schreef: 23 nov 2024, 11:05
huisman schreef: 23 nov 2024, 10:02 Na het artikel van vandaag is het beeld toch wel uiterst ontluisterend . Als ik preekvoorziener in de HHK zou zijn zou ik de emeritus predikant niet meer uitnodigen. Kan zijn gedrag niet meer los zien van de prediking.
Terwijl ik in het verleden hem graag hoorde .

Laten predikanten dichtbij hun roeping blijven en geen bestuurlijke taken op zich nemen.
Van deze uitspraak schrik ik eigenlijk nog meer dan van het artikel.
Ach kereltje toch……. :baille
Dit soort reacties zijn het dus, die in een bestuur onaanvaardbaar zijn en die iemand ongeschikt maken om te besturen.
Dat predikanten niet in allerlei stichtingen moeten besturen is al decennia lang mijn opvatting. Dat jij daar van schrikt is mij dan ook een raadsel.
Ik ben inderdaad ongeschikt om in stichtingen een bestuurstaak te vervullen. Dat heb ik tenminste altijd gezegd als er een verzoek kwam van weer een onvoorstelbaar belangrijke stichting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ok. Dat kan. En daar is ook niets mis mee.

Ik denk zelf dat voor pastoraat en bestuur voor een belangrijk deel dezelfde kwaliteiten nodig zijn. Dat vinden rasbestuurders in eigen oog niet altijd, maar daar gaat het dan ook soms gruwelijk mee mis, en niet alleen in het pastoraat.

Voor goed bestuur is van alles nodig. Als eerste wel bescheidenheid, op zijn minst verstandelijk. Goed luisteren naar de ander. Besluitvaardigheid ook, natuurlijk. Maar dat kan in het pastoraat ook niet worden gemist, al heeft het een ander accent.

Maar goed, als je vindt dat dominees sowieso niet zouden mogen besturen, dan interpreteerde ik jouw laatste zin ten onrechte als een soort conclusie.
TSD

Bericht door TSD »

huisman schreef: 23 nov 2024, 10:02 Na het artikel van vandaag is het beeld toch wel uiterst ontluisterend . Als ik preekvoorziener in de HHK zou zijn zou ik de emeritus predikant niet meer uitnodigen. Kan zijn gedrag niet meer los zien van de prediking.
Terwijl ik in het verleden hem graag hoorde .

Laten predikanten dichtbij hun roeping blijven en geen bestuurlijke taken op zich nemen.
Ik heb ook buikpijn na het artikel van vandaag (en gisteren, las ze achter elkaar). Vreselijk, werkelijk... en dan te bedenken dat het niet is gestopt, zo te lezen... ik vind het echt misselijkmakend.
MGG

Bericht door MGG »

mcgk schreef: 23 nov 2024, 11:32 Dit zou toch ook kerkelijke gevolgen moeten hebben. Al is er maar 30% waar van hetgeen het RD over ds. Heemskerk schrijft, dan kan dit binnen de HHK toch niet zonder gevolgen blijven.
Laten we niet gaan speculeren. De kerkelijke molens draaien langzaam. Over een jaar weten we mogelijk meer. De kwestie van een andere dominee loopt ook nog.
Floppy

Bericht door Floppy »

helma schreef: 23 nov 2024, 11:38 Ik krijg na het lezen van dit soort dingen een sterker verlangen naar de terugkomst van de Heere Jezus...
Weet je, Helma, de troost is dat dit soort dingen niet voor het eerst en waarschijnlijk ook niet voor het laatst gebeuren - en dat God toch Zijn koninkrijk bouwt door de meest afschuwelijke menselijke misstappen heen. Maar inderdaad, als Zijn koninkrijk van menselijke inspanningen afhankelijk was dan wordt nu eens te meer duidelijk dat het een hopeloze zaak is.
Floppy

Bericht door Floppy »

huisman schreef: 23 nov 2024, 10:02 ...
Hoewel ik dat op zichzelf een sympathiek idee vind denk ik dat het fundamentele probleem hem erin zit dat sommige karakters erg autoritair zijn, en dat er teveel mensen zijn die daar niet verstandig mee omgaan (en die autoritaire houding verwarren met autoriteit). In het normale leven al lastig, maar als iemand een ambt bekleedt krijgt die al snel een soort extra aura aangemeten (of hij dat nu wil of niet). Bovendien brengt een ambt enige autoriteit met zich mee, wat bij autoritaire personen een dodelijke combinatie wordt. In dat opzicht is het artikel echt tekenend. Je kan ds. Heemskerk van alles aanrekenen, maar ik zou beginnen met de mensen om hem heen die het een goed idee vonden blijkbaar om hem blindelings te volgen. Zeker deze variant van domineesverheerlijking zou gewoon niet plaats moeten vinden.
DDD

Bericht door DDD »

Floppy schreef: 23 nov 2024, 12:28
huisman schreef: 23 nov 2024, 10:02 ...
Hoewel ik dat op zichzelf een sympathiek idee vind denk ik dat het fundamentele probleem hem erin zit dat sommige karakters erg autoritair zijn, en dat er teveel mensen zijn die daar niet verstandig mee omgaan (en die autoritaire houding verwarren met autoriteit). In het normale leven al lastig, maar als iemand een ambt bekleedt krijgt die al snel een soort extra aura aangemeten (of hij dat nu wil of niet). Bovendien brengt een ambt enige autoriteit met zich mee, wat bij autoritaire personen een dodelijke combinatie wordt. In dat opzicht is het artikel echt tekenend. Je kan ds. Heemskerk van alles aanrekenen, maar ik zou beginnen met de mensen om hem heen die het een goed idee vonden blijkbaar om hem blindelings te volgen. Zeker deze variant van domineesverheerlijking zou gewoon niet plaats moeten vinden.
Eens. De zonde zit hem net zo goed in al die mensen in het bestuur van de SGP en Adullam, die dit hebben laten gebeuren.
Job

Bericht door Job »

Je hebt wel kans dat de beer nu los is. Dat mensen nu voldoende moed hebben om andere misstanden aan te gaan kaarten.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Beter..

Niet omdat het leuk is maar omdat ik denk dat het wel nuttig zou zijn.
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 23 nov 2024, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
refo

Bericht door refo »

In het blad Terdege stond jaren geleden een interview met een ouderling. Tot zijn stomme verbazing zat hij binnen een jaar na zijn aantreden in drie besturen. Blijkbaar wordt gedacht dat ouderlingen standaard geschikt zijn voor besturen. Misschien wat betreft leer, maar leven en geschiktheid zijn soms belangrijker.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef: 23 nov 2024, 12:44 Je hebt wel kans dat de beer nu los is. Dat mensen nu voldoende moed hebben om andere misstanden aan te gaan kaarten.
De beer is dan niet los he. Eindelijk wordt ruimte gegeven aan hen die onrecht is overkomen om recht te krijgen. En dat laatste is een perspectief wat je op heel erg veel bladzijden in de bijbel kunt lezen. Hopelijk zijn er genoeg christenen te vinden die hier christelijk mee weten om te gaan. En niet dat er een bijltjesdag volgt.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 23 nov 2024, 12:44 Je hebt wel kans dat de beer nu los is. Dat mensen nu voldoende moed hebben om andere misstanden aan te gaan kaarten.
Laten we dat hopen en bidden. Dat er morgen niet alleen gebeden wordt in de kerken voor de mensen die nu 'onder vuur' liggen. Maar dat er óók en vooral gebeden wordt om de heilige Geest, die mensen aanwakkert om onrecht in kerkelijke regeringen en stichtingen aan de kaak te stellen.

En dat in liefde, en zonder er boven te staan. Want dit zijn dingen die bij drukte en een rigide karakter ook anderen had kunnen overkomen. En dan vooral in een omgeving waarin een rigide karakter model staat voor de standvastigheid in het ware geloof.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maar het volgens mij wel problematisch dat ambtsdragers zoveel macht en aanzien hebben. Waardoor hun woord vaak het laatste woord is. Ook al gaat het lijnrecht in tegen alles wat goed, wijs, waar, nuttig enzovoorts is.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Henk J

Bericht door Henk J »

Doet mij denken aan een getrouwd stel wat ik kende waarvan er één vreemd ging en de ander, ondanks duidelijke waarschuwingen en bewijzen dat niet wilde geloven. Duurde jaren. Mensen kunnen erg verblind zijn en manipulatieve mensen kunnen daar enorm misbruik van maken.
Plaats reactie