Kabinet is gevallen, of toch nog niet.

HersteldHervormd

Re: Kabinet is gevallen

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef: 15 nov 2024, 18:10
HersteldHervormd schreef: 15 nov 2024, 17:21
Welnee, de VVD laat eindelijk karakter zien. PVV zal stabiel tussen de 35 en 40 zetels blijven. Ik denk dat het CDA de grote profiteur zou zijn van volgende verkiezingen. En laten we eerlijk zijn, inmiddels is gebleken dat het CDA beter kan aanschuiven bij een regering dan NSC.

Vele zien de PVV nu als serieuze optie. Wilders doet zijn best, laat het niet klappen en drijft het ook niet op de spits. Andere partijen deden dat gedurende de coalitievorming wel. BBB en PVV zijn wel de meest betrouwbare coalitiepartners tot nu toe.
CDA stapt nooit meer met de PVV in een coalitie. Komende twintig jaar niet, denk ik (en daarna bestaat de PVV niet meer; Wilders is dan D.V. 81). En dat men de PVV (nu meer) als een serieuze optie ziet? Daar geloof ik weinig van.
Je weet dat Henri Bontebal deze week nog een deal heeft gesloten met o.a. Geert Wilders?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 19:06
Job schreef: 15 nov 2024, 18:59
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 18:18

CDA stapt nooit meer met de PVV in een coalitie. Komende twintig jaar niet, denk ik (en daarna bestaat de PVV niet meer; Wilders is dan D.V. 81). En dat men de PVV (nu meer) als een serieuze optie ziet? Daar geloof ik weinig van.
Volgens mij ben jij niet op de hoogte van de peilingen. De meeste mensen die NSC hebben gestemd zullen overlopen naar een andere partij of helemaal niet stemmen. Degenen die voorheen CDA stemden, zullen waarschijnlijk niet teruggaan. Daarom denk ik dat de andere drie coalitiepartijen hier vooral profijt van hebben.
Wel van de peilingen, maar andere politieke partijen zien samenwerking met Wilders niet zitten. Vermoedelijk alleen Ja21, FVD, mogelijk SGP.
VVD ook, en BBB. Op basis van de huidige peilingen sluit ik bij nieuwe verkiezingen niet uit dat er een meerderheid is met PVV, VVD, BBB, CDA, SGP en JA21. Die partijen bij elkaar hebben een grotere kans om een regering te vormen dan de eerdere suggestie van VVD, PvdA-GL, D66, CDA, SP en nog enkele linkse partijen.
Ik vermoed dat de PVV, VVD, CDA en BBB samen net aan een meerderheid hebben.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 15 nov 2024, 20:31
Welnee, de VVD laat eindelijk karakter zien. PVV zal stabiel tussen de 35 en 40 zetels blijven. Ik denk dat het CDA de grote profiteur zou zijn van volgende verkiezingen. En laten we eerlijk zijn, inmiddels is gebleken dat het CDA beter kan aanschuiven bij een regering dan NSC.

Vele zien de PVV nu als serieuze optie. Wilders doet zijn best, laat het niet klappen en drijft het ook niet op de spits. Andere partijen deden dat gedurende de coalitievorming wel. BBB en PVV zijn wel de meest betrouwbare coalitiepartners tot nu toe.
Je weet dat Henri Bontebal deze week nog een deal heeft gesloten met o.a. Geert Wilders?
Heb je vorige week ook het RD gelezen. Als Bontebal met Wilders in een kabinet stapt, dan verliest hij zijn geloofwaardigheid.
HersteldHervormd

MGG schreef: 15 nov 2024, 20:35

Heb je vorige week ook het RD gelezen. Als Bontebal met Wilders in een kabinet stapt, dan verliest hij zijn geloofwaardigheid.
Jij denkt dat het merendeel van de huidige CDA kiezers niet in een kabinet met Wilders wil stappen? De NSC kiezers uit 2023 komen grotendeels bij het CDA vandaan. Volgens onderzoeken was gebleken dat de kiezers opzich redelijk tevreden waren met een kabinet met o.a. de PVV.

Waarom denk jij trouwens dat Bontebal zijn geloofwaardigheid verliest als hij met de PVV in een kabinet stapt?
Christen

Re: Kabinet is gevallen, of toch nog niet.

Bericht door Christen »

:humhihi
Laatst gewijzigd door Christen op 15 nov 2024, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 15 nov 2024, 20:38
MGG schreef: 15 nov 2024, 20:35

Jij denkt dat het merendeel van de huidige CDA kiezers niet in een kabinet met Wilders wil stappen? De NSC kiezers uit 2023 komen grotendeels bij het CDA vandaan. Volgens onderzoeken was gebleken dat de kiezers opzich redelijk tevreden waren met een kabinet met o.a. de PVV.

Waarom denk jij trouwens dat Bontebal zijn geloofwaardigheid verliest als hij met de PVV in een kabinet stapt?
Ik denk dat de CDA het niet ziet zitten. Bontebal verliest zijn geloofwaardigheid omdat hij nu heel stellig is.
merel

Bericht door merel »

MarJT schreef: 15 nov 2024, 15:19
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 15:16
Herman schreef: 15 nov 2024, 15:10 Het blijkt inderdaad net wat te voorbarig nieuws. We zullen zien. Het is nog niet duidelijk of meer NSC bewindslieden vertrekken.
Als NSC het kabinet opblaast, blazen ze zichzelf ook op. Dus op de achtergrond zal Pieter wel ingeschakeld worden. Wellicht kan die de losgeslagen NSC-bende bij elkaar houden. Tenzij hij het definitief beu is, dan is dit een mooie gelegenheid om ongezien definitief weg te blijven uit de politiek.
Ik zou juist verwachten dat racistische uitspraken op dit forum met klem worden veroordeeld en ook gezien worden als reden om een kabinet te laten vallen. Maar goed, hulde aan de NSC om morele grenzen te stellen.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef van een bewindspersoon met een dubbele nationaliteit om in dit kabinet te stappen. Has ze dan wat anders verwacht? Wilders roept dit al 20 jaar en heeft meerdere moties ingediend om een bewindspersoon om deze reden weg te krijgen
Job

Bericht door Job »

Wat ik terdege weet, is dat het CDA een zeer pijnlijke geschiedenis kent als het om samenwerken met de PVV gaat. Wie er oud genoeg voor is kent de beelden van het ongekende congres in Arnhem nog wel. En surprise: daar hoef je dus niet oud voor te zijn. Zolang geleden is dat niet. Die pijn zit nog diep, ook al is Bontenbal van een nieuwe generatie.
Job

Bericht door Job »

Naschrift: ik zal hier niet snel "beweegend beeld" aanprijzen, maar dit is toch wel een klassieker: https://www.npodoc.nl/documentaires/201 ... ngres.html
MGG

Bericht door MGG »

Het lijkt een storm in een glas water. Weer verlaat iemand van de partij van 'goed' bestuur vrijwillig zijn/haar post. Hopelijk komt er een vervanger met veel plichtsbesef.
Job

Bericht door Job »

Oren invouwen
Slurf oprollen
Vleugeltjes op zijn rug
Zo maak je van een olifant
zo weer een mug

©️ Lowieke van der Heide

Het zal toch wel lachen zijn soms hoor, achter die Catshuisruiten en politieke deuren. Een land en een forum in rep en roer en zij lekker Indisch eten met z'n allen. Burp.
TSD

Bericht door TSD »

Job schreef: 15 nov 2024, 22:41 Oren invouwen
Slurf oprollen
Vleugeltjes op zijn rug
Zo maak je van een olifant
zo weer een mug

©️ Lowieke van der Heide

Het zal toch wel lachen zijn soms hoor, achter die Catshuisruiten en politieke deuren. Een land en een forum in rep en roer en zij lekker Indisch eten met z'n allen. Burp.
:humhihi
merel

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 15 nov 2024, 20:35
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 19:06
Job schreef: 15 nov 2024, 18:59
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 18:18 Volgens mij ben jij niet op de hoogte van de peilingen. De meeste mensen die NSC hebben gestemd zullen overlopen naar een andere partij of helemaal niet stemmen. Degenen die voorheen CDA stemden, zullen waarschijnlijk niet teruggaan. Daarom denk ik dat de andere drie coalitiepartijen hier vooral profijt van hebben.
Wel van de peilingen, maar andere politieke partijen zien samenwerking met Wilders niet zitten. Vermoedelijk alleen Ja21, FVD, mogelijk SGP.
VVD ook, en BBB. Op basis van de huidige peilingen sluit ik bij nieuwe verkiezingen niet uit dat er een meerderheid is met PVV, VVD, BBB, CDA, SGP en JA21. Die partijen bij elkaar hebben een grotere kans om een regering te vormen dan de eerdere suggestie van VVD, PvdA-GL, D66, CDA, SP en nog enkele linkse partijen.
Ik vermoed dat de PVV, VVD, CDA en BBB samen net aan een meerderheid hebben.
Ik denk dat VVD en PVV samen een eind op weg komen en dat NSC en BBB straks weggevaagd worden.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 15 nov 2024, 21:06
MarJT schreef: 15 nov 2024, 15:19
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 15:16
Herman schreef: 15 nov 2024, 15:10 Het blijkt inderdaad net wat te voorbarig nieuws. We zullen zien. Het is nog niet duidelijk of meer NSC bewindslieden vertrekken.
Als NSC het kabinet opblaast, blazen ze zichzelf ook op. Dus op de achtergrond zal Pieter wel ingeschakeld worden. Wellicht kan die de losgeslagen NSC-bende bij elkaar houden. Tenzij hij het definitief beu is, dan is dit een mooie gelegenheid om ongezien definitief weg te blijven uit de politiek.
Ik zou juist verwachten dat racistische uitspraken op dit forum met klem worden veroordeeld en ook gezien worden als reden om een kabinet te laten vallen. Maar goed, hulde aan de NSC om morele grenzen te stellen.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef van een bewindspersoon met een dubbele nationaliteit om in dit kabinet te stappen. Has ze dan wat anders verwacht? Wilders roept dit al 20 jaar en heeft meerdere moties ingediend om een bewindspersoon om deze reden weg te krijgen
Een Marokkaans paspoort kun je nu eenmaal niet opgeven. Wilders heeft (voorgestelde) bewindslieden die dichter bij andere landen staan (Israel en Hongarije), al dan niet met paspoort.

Ik vind het wel opvallend dat nu gesproken wordt over gebrek aan inzet voor landsbelang terwijl dat bij Idsinga nauwelijks het geval was.

We weten niet wat er gezegd is in ministerraad, maar ik kan me voorstellen dat Achahbar het idee kreeg dat zij eigenlijk niet welkom of dat ze als deel van het probleem wordt gezien. Ik kan me dan ook voorstellen dat ze zegt: een ander kan dit werk ook doen, ik werk liever in een omgeving waar ik welkom ben, met voldoening mijn werk kan doen en ik niet gehaat voelend 's avonds naar bed ga.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Zo kun je er naar kijken. Maar de standpunten van de PVV zijn al geruime tijd openbaar beschikbaar. En zo'n baan brengt verantwoordelijkheden mee. Dit geeft weer voeding aan wachtgeldtheorieën. Ik ben er -met de informatie waarover ik nu beschik- niet zo blij mee.
Plaats reactie