Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgensmij stemmen er meer vrouwen dan mannen SGP. En dat terwijl in een stukje van de achterban vrouwen niet stemmen.Zeeuw schreef: ↑08 nov 2024, 11:44De lokale situatie heeft er weinig mee te maken, als mensen (vaak vrouwen), letterlijk zeggen 'ik zou graag SGP stemmen, goede standpunten, nette politici, keurig programma, maar het feit dat jullie geen vrouwen in de politiek willen zorgt ervoor dat ik (vul maar in) stem'.DDD schreef: ↑08 nov 2024, 11:40 Ik denk dat je de plaatselijke situatie niet moet verwarren met de landelijke politiek.
De SGP heeft in Europa best veel stemmen gekregen van ChristenUniestemmers, omdat zij de stap van de ChristenUnie om de samenwerking te beeindigen, niet konden volgen. En er zullen vast ChristenUnieleden zijn die met een vrouw op de lijst wél op de SGP stemmen. Maar ik vind dat ChristenUnie en CDA met de SGP al wel voldoende diversiteit hebben. Wat dat betreft, is het vervreemden van de uiterste rechterflank niet nodig.
Aan de andere kant: in midden GG zullen mensen steeds vaker op de ChristenUnie gaan stemmen, als dit standpunt zo blijft. Dus ik kan me ook voorstellen dat er in het hoofdbestuur best stemmen zijn om een vrouw op de tweedekamerlijst te zetten.
De SGP - een open partij
-
Re: De SGP - een open partij
Ik zie de relevantie niet met mijn opmerking.MGG schreef: ↑08 nov 2024, 12:01Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgensmij stemmen er meer vrouwen dan mannen SGP. En dat terwijl in een stukje van de achterban vrouwen niet stemmen.Zeeuw schreef: ↑08 nov 2024, 11:44De lokale situatie heeft er weinig mee te maken, als mensen (vaak vrouwen), letterlijk zeggen 'ik zou graag SGP stemmen, goede standpunten, nette politici, keurig programma, maar het feit dat jullie geen vrouwen in de politiek willen zorgt ervoor dat ik (vul maar in) stem'.DDD schreef: ↑08 nov 2024, 11:40 Ik denk dat je de plaatselijke situatie niet moet verwarren met de landelijke politiek.
De SGP heeft in Europa best veel stemmen gekregen van ChristenUniestemmers, omdat zij de stap van de ChristenUnie om de samenwerking te beeindigen, niet konden volgen. En er zullen vast ChristenUnieleden zijn die met een vrouw op de lijst wél op de SGP stemmen. Maar ik vind dat ChristenUnie en CDA met de SGP al wel voldoende diversiteit hebben. Wat dat betreft, is het vervreemden van de uiterste rechterflank niet nodig.
Aan de andere kant: in midden GG zullen mensen steeds vaker op de ChristenUnie gaan stemmen, als dit standpunt zo blijft. Dus ik kan me ook voorstellen dat er in het hoofdbestuur best stemmen zijn om een vrouw op de tweedekamerlijst te zetten.
-
Ik kan mij mede daarom moeilijk voorstellen dat er vele tienduizenden vrouwen zijn die wel SGP zouden stemmen als er een vrouw op de lijst staat. Ik hoor individuen weleens zeggen dat zij dan SGP zouden stemmen, maar ik heb nog nooit indicaties gezien dat het 1 a 2 zetels extra zou opleveren. Het is bekend dat de club rond In Het Spoor in het geval van een landelijke koerswijziging mogelijk afhaakt. Zonder een mooi onderzoek of hele goede argumenten betwijfel ik daarom het beeld van zetelwinst wat soms geschetst wordt.Zeeuw schreef: ↑09 nov 2024, 17:05Ik zie de relevantie niet met mijn opmerking.MGG schreef: ↑08 nov 2024, 12:01Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgensmij stemmen er meer vrouwen dan mannen SGP. En dat terwijl in een stukje van de achterban vrouwen niet stemmen.Zeeuw schreef: ↑08 nov 2024, 11:44De lokale situatie heeft er weinig mee te maken, als mensen (vaak vrouwen), letterlijk zeggen 'ik zou graag SGP stemmen, goede standpunten, nette politici, keurig programma, maar het feit dat jullie geen vrouwen in de politiek willen zorgt ervoor dat ik (vul maar in) stem'.DDD schreef: ↑08 nov 2024, 11:40 Ik denk dat je de plaatselijke situatie niet moet verwarren met de landelijke politiek.
Vraag eens vrouwen in een midden GB-gemeente of behoudende vrijgemaakte of inmiddels afgescheiden-vrijgemaakte kerken. Of een ouderwetse evangelische kerk in de "ligging van Johannes de Heer". Qua denkbeelden en ligging zouden deze vrouwen geheel in de SGP passen en men heeft moeite met de verlinksing van de CU. Maar SGP stemmen is voor sommigen (degenen die ik ken dan) echt een stap te ver vanwege het vrouwenstandpunt, maar CU stemmen vind men steeds moeilijker.
-
De CU heeft nog maar twee zetels. Circa 50% is vrouw. Stel dat daarvan 1/3e zegt wat jij beschrijft dan is het een halve zetel. Nog los van dat de CU en de SGP totaal andere partijen zijn. Als je op basis van het vrouwenstandpunt CU stemt maar jezelf meer thuis voelt bij de SGP. Staan thema's als economie, migratie en sociale aspecten onder het vrouwenstandpunt?Erskinees schreef: ↑09 nov 2024, 17:16 Vraag eens vrouwen in een midden GB-gemeente of behoudende vrijgemaakte of inmiddels afgescheiden-vrijgemaakte kerken. Of een ouderwetse evangelische kerk in de "ligging van Johannes de Heer". Qua denkbeelden en ligging zouden deze vrouwen geheel in de SGP passen en men heeft moeite met de verlinksing van de CU. Maar SGP stemmen is voor sommigen (degenen die ik ken dan) echt een stap te ver vanwege het vrouwenstandpunt, maar CU stemmen vind men steeds moeilijker.
Ik spreek regelmatig vrouwen uit de doelgroep die jij benoemt. Ik hoor vaak dat zij het niet eens zijn met vrouwenstandpunt, maar wel SGP stemmen. Of dat zij vanwege economische en sociale aspecten CU stemmen.
En ik heb dan in mijn ervaring lokaal en landelijk vele malen het andere geluid gehoord: ik wil SGP stemmen, maar omdat jullie geen vrouwen op de lijst hebben, stem ik de eerste vrouw bij CU of CDA. Of zelfs een hele andere partij, bv een VVD.MGG schreef: ↑09 nov 2024, 17:33De CU heeft nog maar twee zetels. Circa 50% is vrouw. Stel dat daarvan 1/3e zegt wat jij beschrijft dan is het een halve zetel. Nog los van dat de CU en de SGP totaal andere partijen zijn. Als je op basis van het vrouwenstandpunt CU stemt maar jezelf meer thuis voelt bij de SGP. Staan thema's als economie, migratie en sociale aspecten onder het vrouwenstandpunt?Erskinees schreef: ↑09 nov 2024, 17:16 Vraag eens vrouwen in een midden GB-gemeente of behoudende vrijgemaakte of inmiddels afgescheiden-vrijgemaakte kerken. Of een ouderwetse evangelische kerk in de "ligging van Johannes de Heer". Qua denkbeelden en ligging zouden deze vrouwen geheel in de SGP passen en men heeft moeite met de verlinksing van de CU. Maar SGP stemmen is voor sommigen (degenen die ik ken dan) echt een stap te ver vanwege het vrouwenstandpunt, maar CU stemmen vind men steeds moeilijker.
Ik spreek regelmatig vrouwen uit de doelgroep die jij benoemt. Ik hoor vaak dat zij het niet eens zijn met vrouwenstandpunt, maar wel SGP stemmen. Of dat zij vanwege economische en sociale aspecten CU stemmen.
@Zeeuw: Dat is dan wel kortzichtig. CU stemmen louter vanwege het feit dat bijv. Bikker een vrouw is, is een stem uitbrengen op een parij die ideologisch toch ver verwijderd is van de SGP. Dat is dus de tijdgeest: niet stemmen op standpunten maar op wat maatschappelijk oké is. Laat zulke kiezers fijn bij de CU blijven.
Inderdaad, daarom wordt een vrouw op de kieslijst een enorme omslag voor de SGP. Ik vrees verwatering, of anders gezegd, een weggroeien van de wortels.Ad Anker schreef: ↑09 nov 2024, 20:00 @Zeeuw: Dat is dan wel kortzichtig. CU stemmen louter vanwege het feit dat bijv. Bikker een vrouw is, is een stem uitbrengen op een parij die ideologisch toch ver verwijderd is van de SGP. Dat is dus de tijdgeest: niet stemmen op standpunten maar op wat maatschappelijk oké is. Laat zulke kiezers fijn bij de CU blijven.
- Niet meer zo actief -
Dan is in mijn ervaring toch echt anders. De afgescheiden-vrijgemaakten die ik ken ( en door omstandigheden ken ik er heel wat) stemmen zonder onderscheid m/v allemaal SGP.Erskinees schreef: ↑09 nov 2024, 17:16 Vraag eens vrouwen in een midden GB-gemeente of behoudende vrijgemaakte of inmiddels afgescheiden-vrijgemaakte kerken. Of een ouderwetse evangelische kerk in de "ligging van Johannes de Heer". Qua denkbeelden en ligging zouden deze vrouwen geheel in de SGP passen en men heeft moeite met de verlinksing van de CU. Maar SGP stemmen is voor sommigen (degenen die ik ken dan) echt een stap te ver vanwege het vrouwenstandpunt, maar CU stemmen vind men steeds moeilijker.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het vrouwen standpunt was voor wijlen mijn oma reden om niet op de SGP te stemmen. Zij stemde GPV.
-
Ik denk dat de groep die nu géén SGP stemt omdat ze geen vrouwen toelaten kleiner is dan de groep die niet meer SGP zou stemmen als er wel vrouwen in de 2e kamer zitten.
Het is voor de niet stemmers vaak een totaalplaatje waarom ze niet stemmen op de SGP. Puur niet stemmen op de SGP vanwege vrouwenstandpunt hoor ik zelden.
Zou jij SGP stemmen als ze vrouwen toelaten op de lijst merel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ik sta meer aan de linker zijde van het politieke spectrum. Dat maakt dat de SGP om meerdere redenen voor mij geen partij is om op te stemmen. Het vrouwen standpunt is een van de redenen.
Zelfde ervaring als hierboven.huisman schreef: ↑09 nov 2024, 20:36Dan is in mijn ervaring toch echt anders. De afgescheiden-vrijgemaakten die ik ken ( en door omstandigheden ken ik er heel wat) stemmen zonder onderscheid m/v allemaal SGP.Erskinees schreef: ↑09 nov 2024, 17:16 Vraag eens vrouwen in een midden GB-gemeente of behoudende vrijgemaakte of inmiddels afgescheiden-vrijgemaakte kerken. Of een ouderwetse evangelische kerk in de "ligging van Johannes de Heer". Qua denkbeelden en ligging zouden deze vrouwen geheel in de SGP passen en men heeft moeite met de verlinksing van de CU. Maar SGP stemmen is voor sommigen (degenen die ik ken dan) echt een stap te ver vanwege het vrouwenstandpunt, maar CU stemmen vind men steeds moeilijker.
Zelfs nog breder. Ook vanuit evangelische, ook uit evangelisch-charismatische kring, wordt momenteel massaal op SGP gestemd.
Het vrouwenstandpunt als reden om geen SGP te stemmen hoor je nauwelijks meer, oa door de verlinksing, verwatering van CU.
En ja, uiteraard zouden velen het toejuichen als vrouwen volwaardig mee kunnen doen binnen de SGP. Maar een breekpunt is het niet.
-
Als het echt zo massaal is had de SGP wel een 4e zetel gehaald. Het was op het nippertje 3 zetels.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Dat nippertje valt mee. De laatste jaren zijn de 3 zetels op eigen kracht.HersteldHervormd schreef: ↑13 nov 2024, 08:26 Als het echt zo massaal is had de SGP wel een 4e zetel gehaald. Het was op het nippertje 3 zetels.
Volgens NOS kwam 69% van de stemmen van SGP-ers uit 2021, 12% van CU stemmers, 9% van niet-stemmers.
van de stemmers uit 2021 stemde 72% weer SGP, heeft 9% niet gestemd, ging 8% naar PVV.