DDD schreef: ↑08 nov 2024, 11:40
Ik denk dat je de plaatselijke situatie niet moet verwarren met de landelijke politiek.
De SGP heeft in Europa best veel stemmen gekregen van ChristenUniestemmers, omdat zij de stap van de ChristenUnie om de samenwerking te beeindigen, niet konden volgen. En er zullen vast ChristenUnieleden zijn die met een vrouw op de lijst wél op de SGP stemmen. Maar ik vind dat ChristenUnie en CDA met de SGP al wel voldoende diversiteit hebben. Wat dat betreft, is het vervreemden van de uiterste rechterflank niet nodig.
Aan de andere kant: in midden GG zullen mensen steeds vaker op de ChristenUnie gaan stemmen, als dit standpunt zo blijft. Dus ik kan me ook voorstellen dat er in het hoofdbestuur best stemmen zijn om een vrouw op de tweedekamerlijst te zetten.
De lokale situatie heeft er weinig mee te maken, als mensen (vaak vrouwen), letterlijk zeggen 'ik zou graag SGP stemmen, goede standpunten, nette politici, keurig programma, maar het feit dat jullie geen vrouwen in de politiek willen zorgt ervoor dat ik (vul maar in) stem'.