Zowel Bodar als ook Van der Staaij hielden met hun toespraken ook echt een spiegel voor. Ik vond het liefdevol en scherp.
Maar je moet het allemaal wel een beetje willen horen, denk ik.
Zowel Bodar als ook Van der Staaij hielden met hun toespraken ook echt een spiegel voor. Ik vond het liefdevol en scherp.
Jouw reactie was ook ongeveer de reactie van de kerk van die tijd.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 okt 2024, 22:10 Wat een onzin verkopen jullie toch weer.![]()
Ik vind het vergelijken van de geloofsbeleving in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met het Rooms gedachtegoed voor de Hervorming, een pure vijandschap tegen de prediking van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, de noodzakelijkheid van waarachtige wedergeboorte. Het is een uitspraak die we verre van ons moeten werpen. Anders geven we Arminius opnieuw de ruimte.
GG Bodengraven schreef:Weekdiensten
Op 14 november zal ds. W.L. van der Staaij in onze gemeente voorgaan in een weekdienst. Misschien is het wel goed dat de kerkenraad iets van de achtergrond en het doel hiervan deelt. Want het is niet gebruikelijk dat predikanten uit andere kerken in de Gereformeerde Gemeenten voorgaan.
(...)
Vanuit deze praktijk is ds. Boiten door de kerkenraad gevraagd één en andermaal te komen preken. Behalve ds. Boiten zijn ook ds. A.A. Egas uit de CGK en ds. G. Kater uit de HHK één keer voorgegaan.
(...)
De kerkenraad van onze gemeente wil zich niet neerleggen bij de kerkelijke verdeeldheid.
(...)
Je kunt elkaar alleen beter leren kennen door elkaar te ontmoeten.
Met deze post laat je duidelijk blijken dat je allerlei andere dingen (drieslag, wedergeboorte, uitverkiezing) belangrijker vind dan het centrum van Luther. Dat was namelijk de rechtvaardiging door het geloof alleen. Het is dus best wel een zoektocht om precies te bepalen waar nu de afwijking zit in onze gezindte. De juiste positie valt namelijk niet samen met jouw wereldbeeld.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 okt 2024, 22:10 Ik vind het vergelijken van de geloofsbeleving in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met het Rooms gedachtegoed voor de Hervorming, een pure vijandschap tegen de prediking van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, de noodzakelijkheid van waarachtige wedergeboorte. Het is een uitspraak die we verre van ons moeten werpen. Anders geven we Arminius opnieuw de ruimte.
Ook ik heb er sympathie voor. En ik ben er zelfs blij om. Maar toch lijkt me dit niet goed.HHR schreef: ↑05 nov 2024, 10:27 Mooi hoor, op 14 november gaat in GG Bodengraven ds W.L. van der Staaij voor.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/176/ ... ethelkerk/
In het kerkblad stond ook een net stukje uitleg waarom men dit doet.
Navolgingswaardig!
Op 14 november zal ds. W.L. van der Staaij in onze gemeente voorgaan in een weekdienst. Misschien is het wel goed dat de kerkenraad iets van de achtergrond en het doel hiervan deelt. Want het is niet gebruikelijk dat predikanten uit andere kerken in de Gereformeerde Gemeenten voorgaan.
(...)
Vanuit deze praktijk is ds. Boiten door de kerkenraad gevraagd één en andermaal te komen preken. Behalve ds. Boiten zijn ook ds. A.A. Egas uit de CGK en ds. G. Kater uit de HHK één keer voorgegaan.
(...)
De kerkenraad van onze gemeente wil zich niet neerleggen bij de kerkelijke verdeeldheid.
(...)
Als @Bertiel vraagt of de CGK van Kerkwerve door GG Oosterland is uitgenodigd voor een gelijkwaardige dienst met ds. Hoogerland over kerkelijke verdeeldheid, dan hoor ik je niet. Waarom zou het dan wel gerechtvaardigd zijn en nu niet??? Zie het citaat van @Bobber hierboven van @Bertiel.
Lijkt me een prima een ontwikkeling; die regels zijn gewoon mensenwerk.Mistig schreef: ↑05 nov 2024, 11:39Ook ik heb er sympathie voor. En ik ben er zelfs blij om. Maar toch lijkt me dit niet goed.HHR schreef: ↑05 nov 2024, 10:27 Mooi hoor, op 14 november gaat in GG Bodengraven ds W.L. van der Staaij voor.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/176/ ... ethelkerk/
In het kerkblad stond ook een net stukje uitleg waarom men dit doet.
Navolgingswaardig!
(...)
(...)
(...)
Het is voor mij hetzelfde als wat we eerder constateerden rond ds. Huijser die zich ook niet aan de regels houdt.
Een ieder doet zo wat goed is in zijn eigen oog.
in zeeland werd de HHK en de CGK niet gevraagd