Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Mistig

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef: 31 okt 2024, 21:26 Wat het Sola Scriptura betreft was Bodar best reformatorisch. Het is niet alleen de Schrift maar ook de traditie zegt Rome. Is dat niet ook reformatorisch inmiddels?
Zowel Bodar als ook Van der Staaij hielden met hun toespraken ook echt een spiegel voor. Ik vond het liefdevol en scherp.
Maar je moet het allemaal wel een beetje willen horen, denk ik.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 31 okt 2024, 22:10 Wat een onzin verkopen jullie toch weer. :bobo

Ik vind het vergelijken van de geloofsbeleving in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met het Rooms gedachtegoed voor de Hervorming, een pure vijandschap tegen de prediking van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, de noodzakelijkheid van waarachtige wedergeboorte. Het is een uitspraak die we verre van ons moeten werpen. Anders geven we Arminius opnieuw de ruimte.
Jouw reactie was ook ongeveer de reactie van de kerk van die tijd.
DDD

Bericht door DDD »

En getuigt los daarvan niet zo van veel psychologisch en theologisch inzicht. Want op deze overeenkomst hebben al veel anderen eerder gewezen. Denk aan ds. Hegger, bijvoorbeeld.
HHR

Bericht door HHR »

Mooi hoor, op 14 november gaat in GG Bodengraven ds W.L. van der Staaij voor.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/176/ ... ethelkerk/

In het kerkblad stond ook een net stukje uitleg waarom men dit doet.
Navolgingswaardig!
GG Bodengraven schreef:Weekdiensten
Op 14 november zal ds. W.L. van der Staaij in onze gemeente voorgaan in een weekdienst. Misschien is het wel goed dat de kerkenraad iets van de achtergrond en het doel hiervan deelt. Want het is niet gebruikelijk dat predikanten uit andere kerken in de Gereformeerde Gemeenten voorgaan.
(...)
Vanuit deze praktijk is ds. Boiten door de kerkenraad gevraagd één en andermaal te komen preken. Behalve ds. Boiten zijn ook ds. A.A. Egas uit de CGK en ds. G. Kater uit de HHK één keer voorgegaan.
(...)
De kerkenraad van onze gemeente wil zich niet neerleggen bij de kerkelijke verdeeldheid.
(...)
Je kunt elkaar alleen beter leren kennen door elkaar te ontmoeten.
Bobber

Bericht door Bobber »

Mooi initiatief, maar wordt OGGiN ook gevraagd?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef: 31 okt 2024, 22:10 Ik vind het vergelijken van de geloofsbeleving in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met het Rooms gedachtegoed voor de Hervorming, een pure vijandschap tegen de prediking van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, de noodzakelijkheid van waarachtige wedergeboorte. Het is een uitspraak die we verre van ons moeten werpen. Anders geven we Arminius opnieuw de ruimte.
Met deze post laat je duidelijk blijken dat je allerlei andere dingen (drieslag, wedergeboorte, uitverkiezing) belangrijker vind dan het centrum van Luther. Dat was namelijk de rechtvaardiging door het geloof alleen. Het is dus best wel een zoektocht om precies te bepalen waar nu de afwijking zit in onze gezindte. De juiste positie valt namelijk niet samen met jouw wereldbeeld.
HHR

Bericht door HHR »

Bobber schreef: 05 nov 2024, 11:01 Mooi initiatief, maar wordt OGGiN ook gevraagd?
Echt, dit is altijd zo'n onzin opmerking.
CvdW

Bericht door CvdW »

HHR schreef: 05 nov 2024, 11:16
Bobber schreef: 05 nov 2024, 11:01 Mooi initiatief, maar wordt OGGiN ook gevraagd?
@Bobber, raakt een gevoelige snaar.
Mistig

Bericht door Mistig »

HHR schreef: 05 nov 2024, 10:27 Mooi hoor, op 14 november gaat in GG Bodengraven ds W.L. van der Staaij voor.

Navolgingswaardig!
Op 14 november zal ds. W.L. van der Staaij in onze gemeente voorgaan in een weekdienst. Misschien is het wel goed dat de kerkenraad iets van de achtergrond en het doel hiervan deelt. Want het is niet gebruikelijk dat predikanten uit andere kerken in de Gereformeerde Gemeenten voorgaan.
(...)
Vanuit deze praktijk is ds. Boiten door de kerkenraad gevraagd één en andermaal te komen preken. Behalve ds. Boiten zijn ook ds. A.A. Egas uit de CGK en ds. G. Kater uit de HHK één keer voorgegaan.
(...)
De kerkenraad van onze gemeente wil zich niet neerleggen bij de kerkelijke verdeeldheid.
(...)
Ook ik heb er sympathie voor. En ik ben er zelfs blij om. Maar toch lijkt me dit niet goed.
Het is voor mij hetzelfde als wat we eerder constateerden rond ds. Huijser die zich ook niet aan de regels houdt.
Een ieder doet zo wat goed is in zijn eigen oog.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HHR

Bericht door HHR »

De vraag is of hier echt regels voor zijn?
Bobber

Bericht door Bobber »

Bertiel schreef: 25 okt 2024, 15:16 wel bijzonder dat de HHK en de CGK van Kerkwerve niet werden uitgenodigd.
welke éénheid zoek je dan eigenlijk?
@HHR. Je hebt gelijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Als @Bertiel vraagt of de CGK van Kerkwerve door GG Oosterland is uitgenodigd voor een gelijkwaardige dienst met ds. Hoogerland over kerkelijke verdeeldheid, dan hoor ik je niet. Waarom zou het dan wel gerechtvaardigd zijn en nu niet??? Zie het citaat van @Bobber hierboven van @Bertiel.

Verder eens met @Mistig. Ze zullen in Bodegraven ds. Kort of ds. Weststrate niet uitnodigen. Het is dus kijken naar één kant, zoals ook ter rechterzijde wordt gedaan. En als je dan beiden naar een andere kant kijkt, dan verlies je elkaar binnen je eigen kerkverband uit het oog.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mistig schreef: 05 nov 2024, 11:39
HHR schreef: 05 nov 2024, 10:27 Mooi hoor, op 14 november gaat in GG Bodengraven ds W.L. van der Staaij voor.

Navolgingswaardig!
(...)
(...)
(...)
Ook ik heb er sympathie voor. En ik ben er zelfs blij om. Maar toch lijkt me dit niet goed.
Het is voor mij hetzelfde als wat we eerder constateerden rond ds. Huijser die zich ook niet aan de regels houdt.
Een ieder doet zo wat goed is in zijn eigen oog.
Lijkt me een prima een ontwikkeling; die regels zijn gewoon mensenwerk.
Het gaat niet zozeer om 'ieder' maar om de kerkenraad, d.w.z. herders van een gemeente, die hun schapen het beste zullen kennen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

CvdW schreef: 05 nov 2024, 11:34
in zeeland werd de HHK en de CGK niet gevraagd
staan we quite
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 05 nov 2024, 11:57
CvdW schreef: 05 nov 2024, 11:34
in zeeland werd de HHK en de CGK niet gevraagd
staan we quite
Jij weet niet of ze wel of niet gevraagd werden. Dat is jouw interpretatie.

Je zou ook kunnen zeggen dat beide zaken verkeerd zijn. Maar dat zul je wel niet doen...
Plaats reactie