Ik zit in Ouddorp;)... zie ik je vanav in Oosterland Ad?
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Haha, nee, heb werkverplichtingen. Nee, zo rijd je Oude-Tonge niet voorbij.

Verklaar je nader beste vrind.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 okt 2024, 15:36Je laatste zin is tegenstrijdig met je eennalaatste zin.pierre27 schreef: ↑29 okt 2024, 15:30Dank voor je recensies van de diensten van afgelopen zondag. Ik denk dat ik wel begrijp wat je schrijft en zover ik dat kan bezien ben ik het er ook mee eens. Mooie dat je besluit dat het een goede zondag was. Ik hoop vanavond naar GG in Oosterland te gaan. Ben paar dagen in Zuid-Holland.huisman schreef: ↑29 okt 2024, 13:18Maanenschijn schreef: ↑29 okt 2024, 12:37 Waar je vooral voor moet waken is een preek recenseren (dan is er altijd wel iets) en daarop dan de predikant afrekenen/afschrijven. Dat gevaar is nu aanwezig. En vooral iets wat @Huisman niet wenst.
Je hebt gelijk. Ik zal dan ook niet meer te reageren op ‘recensies’. Nogmaals het was een goede zondag en daar had ik het bij moeten laten. Mijn fout. Excuses daarvoor.![]()
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Oosterland is geen Zuid-Holland.pierre27 schreef: ↑29 okt 2024, 15:58Verklaar je nader beste vrind.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 okt 2024, 15:36Je laatste zin is tegenstrijdig met je eennalaatste zin.pierre27 schreef: ↑29 okt 2024, 15:30Dank voor je recensies van de diensten van afgelopen zondag. Ik denk dat ik wel begrijp wat je schrijft en zover ik dat kan bezien ben ik het er ook mee eens. Mooie dat je besluit dat het een goede zondag was. Ik hoop vanavond naar GG in Oosterland te gaan. Ben paar dagen in Zuid-Holland.![]()
1) Gewoon, uit belangstelling. Het is voor mij altijd verheugend om een indruk van een kerkdienst te lezen.
2) Ik ben benieuwd naar mijn reactie. Misschien kun je bij het uittekenen daarvan beginnen?
Voor het overige vind ik het storend dat je de indruk wekt dat er geen zinnig gesprek mogelijk zou zijn. Dat is natuurlijk onzin. Het zegt veel meer over jouw associaties (zie ook een ander draadje) dan over hoe andere mensen daarnaar kijken, want dat kan ook heel anders zijn.
Ik vind het in ieder geval altijd fijn om te lezen wat een kerkdienst met iemand doet. Dat voegt iets toe bij het naluisteren ervan.
Hoi DDD.DDD schreef: ↑29 okt 2024, 23:121) Gewoon, uit belangstelling. Het is voor mij altijd verheugend om een indruk van een kerkdienst te lezen.
2) Ik ben benieuwd naar mijn reactie. Misschien kun je bij het uittekenen daarvan beginnen?
Voor het overige vind ik het storend dat je de indruk wekt dat er geen zinnig gesprek mogelijk zou zijn. Dat is natuurlijk onzin. Het zegt veel meer over jouw associaties (zie ook een ander draadje) dan over hoe andere mensen daarnaar kijken, want dat kan ook heel anders zijn.
Ik vind het in ieder geval altijd fijn om te lezen wat een kerkdienst met iemand doet. Dat voegt iets toe bij het naluisteren ervan.
Jij bent nu juist bij uitstek een forummer bij wie ik een reactie nooit kan uittekenen. Jouw invalshoek is altijd anders en origineler dan ik maar zou kunnen bedenken. Als je bijvoorbeeld vanavond een rijtje noemt waarin de ene gemeente zou kunnen verschillen van de andere: ik had het niet zo kunnen bedenken. Alleen over de GBS denk ik dat ik bij jou blind zou kunnen inkoppen, maar dat is dan weer geen kunst.
Maar verder: globaal gesproken zullen mensen met kritiek op de GG de preek héél mooi vinden als het indd is zoals Huisman het beschreef, en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen. De andere "kant" is er evenzeer. Langer meelezend/-doend op dit forum is dat niet heel moeilijk, toch? Het zijn patronen.
Verder zou ikzelf niet onbevangen kunnen luisteren inderdaad wanneer een preek al met bepaalde connotaties is aanbevolen. Maar dat is dus een verkeerde aanname, blijkt. Mooi dat jij dat kunt.
Is dit nu ironisch? Ik vind mijzelf tamelijk consistent. Zo'n lijstje lijkt me nogal eenvoudig op te stellen. We hebben het over een kerkverband waarin men over het algemeen nauwkeurig op de ander let.
Maar voor het overige: ik behoud mij graag een eigen oordeel voor. Dus dat iemand een preek aanbeveelt, kan betekenen dat ik de kerkdienst beluister, maar bepaalt niet wat ik ervan vindt.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. Maar goed.
Maar voor het overige: ik behoud mij graag een eigen oordeel voor. Dus dat iemand een preek aanbeveelt, kan betekenen dat ik de kerkdienst beluister, maar bepaalt niet wat ik ervan vindt.
DDD schreef: ↑30 okt 2024, 00:22 Is dit nu ironisch? Ik vind mijzelf tamelijk consistent. Zo'n lijstje lijkt me nogal eenvoudig op te stellen. We hebben het over een kerkverband waarin men over het algemeen nauwkeurig op de ander let.
Dit is wel maf, ik dacht nl. in eerste instantie dat die bijdrage van jou over verschillen ironisch was bedoeld. Dat was het niet, maar mijn reactie ook zeker niet. Ik kan bijna niet vatten dat jij aan dergelijke dingen denkt bij onderlinge verschillen, maar ik vind het ook verfrissend.
Volgens mij gaat het vooral om fundamentele verschillen in de opvatting over de toe-eigening des heils en hoe je daaromtrent de prediking vormgeeft. Ook in hoeverre werelds denken vat krijgt op de geloofsbeleving.
En ja, dan zijn er ook de verschillen in uiterlijkheden. Die twee worden vaak uit elkaar getrokken: de leer en het leven, maar er lijkt ook een verband te zijn tussen anders staan of komen te staan in de leer >> dan ook vaak in het leven. Bij uiterlijke verschillen denk ik met name aan: is er nog onderscheid te zien tussen kerk en wereld? Zowel in uiterlijke verschijningsvorm als in houding/gedrag. Ook daar zie ik toenemende verschillen.
Onze predikant houdt nu een preken serie over Prediker. Best fijn voor kinderen met zingevingsvragen
-
dat geloof ik, lijkt me ook een interessante serie!
gisterenochtend Jak 1:19-25
Daders van het Woord
1. Wedergeboren door het Woord
2. Schept daders van het Woord
Gisteravond Gal 6 - HC zondag 15
Roemen in het kruis van Christus
1. Christus heeft geleden aan het kruis
2. Christus heeft de toorn van God gedragen
3. Christus heeft geleden onder Pontius Pilatus
Eerlijke, ernstige prediking, veel om over na te denken.
gisterenochtend Jak 1:19-25
Daders van het Woord
1. Wedergeboren door het Woord
2. Schept daders van het Woord
Gisteravond Gal 6 - HC zondag 15
Roemen in het kruis van Christus
1. Christus heeft geleden aan het kruis
2. Christus heeft de toorn van God gedragen
3. Christus heeft geleden onder Pontius Pilatus
Eerlijke, ernstige prediking, veel om over na te denken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zondagmorgen doopdienst. Ernstig en ruim. Aanbevolen met het oog op het topic over de doop.
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1185
Tekst voor de prediking morgendienst:
Jozua 8, 34-35
Thema en punten van de morgendienst:
Gods verbond vernieuwt
1. zegen en vloek
2. altaar en ark
Schriftlezing middagdienst:
Romeinen 3, 21-31
Tekst voor de prediking middagdienst:
HC 23
Thema en punten van de middagdienst:
Vertroost door het rechtvaardigend geloof
1. Troost voor een goddeloze
2. Getroost door God
3. Vertroost vanwege Christus´ gerechtigheid
Ik heb de punten overgenomen van de liturgie op onze site. Tijdens de dienst zijn ze een beetje anders verwoord. Inhoudelijk wel hetzelfde.
Was goed om weer in onze eigen gemeente te zijn.
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1185
Tekst voor de prediking morgendienst:
Jozua 8, 34-35
Thema en punten van de morgendienst:
Gods verbond vernieuwt
1. zegen en vloek
2. altaar en ark
Schriftlezing middagdienst:
Romeinen 3, 21-31
Tekst voor de prediking middagdienst:
HC 23
Thema en punten van de middagdienst:
Vertroost door het rechtvaardigend geloof
1. Troost voor een goddeloze
2. Getroost door God
3. Vertroost vanwege Christus´ gerechtigheid
Ik heb de punten overgenomen van de liturgie op onze site. Tijdens de dienst zijn ze een beetje anders verwoord. Inhoudelijk wel hetzelfde.
Was goed om weer in onze eigen gemeente te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Een goede zondag inderdaad. Beide preken aanbevolen om na te luisteren.
https://www.kerkomroep.nl/?kerk.php#/kerken/11119
https://www.kerkomroep.nl/?kerk.php#/kerken/11119
Eerste dienst:
Schriftlezing: Mattheus 13: 44-52
Tekst: Mattheus 13: 45-46
Thema: Een parel in Gods hand
Tweede dienst:
Schriftlezing: Leviticus 24: 10-16
Preekstof: Zondag 36 HC
Thema: Hou Gods Naam hoog.
2 diensten met een verrassende insteek. Hoe bekend ook, vanuit een ander gezichtspunt nieuw en verrassend.
Schriftlezing: Mattheus 13: 44-52
Tekst: Mattheus 13: 45-46
Thema: Een parel in Gods hand
Tweede dienst:
Schriftlezing: Leviticus 24: 10-16
Preekstof: Zondag 36 HC
Thema: Hou Gods Naam hoog.
2 diensten met een verrassende insteek. Hoe bekend ook, vanuit een ander gezichtspunt nieuw en verrassend.
- Maanenschijn
Afgelopen zondag twee goede diensten gehad. Twee gastpredikanten die wat betreft voordracht en testuitleg niet makkelijk zijn te vergelijken, maar toch meer met elkaar gemeen hebben dan ik aanvankelijk dacht
.
Zondagmorgen over de 'Bloedvloeiende vrouw'. Een bloedvloeiende vrouw en een bloedstortende Jezus.
Zondagavond over Jesaja 50 vers 10. "Wie is er onder ulieden, die den Heere vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des Heeren, en steune op zijn God."

Zondagmorgen over de 'Bloedvloeiende vrouw'. Een bloedvloeiende vrouw en een bloedstortende Jezus.
Zondagavond over Jesaja 50 vers 10. "Wie is er onder ulieden, die den Heere vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des Heeren, en steune op zijn God."
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Niemand die wat te delen heeft over de preek van vandaag?
Vanochtend een klein stukje meegeluisterd met preek over David.
Vanavond Mat 20:1-16
God is goed
1 sola pecunia
2 sola gratia.
Vanochtend een klein stukje meegeluisterd met preek over David.
Vanavond Mat 20:1-16
God is goed
1 sola pecunia
2 sola gratia.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!