Hoe was je zondag [2]?

huisman

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 28 okt 2024, 19:44
huisman schreef: 28 okt 2024, 19:24
DDD schreef: 28 okt 2024, 18:59 Die website zegt niets anders dan dat veel mensen geen idee hebben wat ze zeggen, dus dat als ze de uitdrukking anders gebruiken, ze vast wel hetzelfde zullen bedoelen.

Maar dat lijkt me toch een wonderlijke redenering. Jammer.
De taal is niet statisch @DDD. Met jouw standpunt krijg je binnenkort nog een bestuursfunctie bij het GBS aangeboden. :)
Als fouten maar vaak genoeg gemaakt worden, wordt het vanzelf goed genoemd. :modo
Dat lukte mij op school nooit. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Bij taal wil dat misschien nog lukken, maar hopelijk wordt 1x1 nooit 2, omdat de meerderheid dat zo zou voelen.
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 28 okt 2024, 21:02 Bij taal wil dat misschien nog lukken, maar hopelijk wordt 1x1 nooit 2, omdat de meerderheid dat zo zou voelen.
Het lijkt me wel leuk, in velerlei opzichten. ;)
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef: 28 okt 2024, 21:02 Bij taal wil dat misschien nog lukken, maar hopelijk wordt 1x1 nooit 2, omdat de meerderheid dat zo zou voelen.
Iets met deductie en premissen toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: 28 okt 2024, 00:18 Vandaag vanwege vakantie met kleinkinderen gekerkt in de GG van Oostkapelle.
Morgendienst: ds. S.W. Janse
Tekst: Ruth 2 : 1 - 10
Ruth ontmoet Boaz .
1. De akker van Boaz.
2. De woorden van Boaz.
3. De verwondering over Boaz.

Evenwichtige preek die naar m.i. de volle raad Gods verkondigde.

Avonddienst: ds. G.J. Baan
Tekst: Jesaja 55 : 4
Grootste geschenk gegeven.
1. Van God
2. Voor goddelozen
3. Tot gehoorzaamheid

Preek met veel goede elementen. Voor mij theologisch soms verwarrend.

Als leden uit een GG op de Veluwe hier kerken krijgen ze wel een cultuurschok. Zelfs ik als CGK’er had het.

Toch een goede zondag gehad.
De middagpreek beluisterd. Bijzonder mooie preek.
En mi precies wat Bijbelse Evangelieverkondiging inhoudt. In lijn met Reformatoren en puriteinen.
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: 29 okt 2024, 11:35
huisman schreef: 28 okt 2024, 00:18 Vandaag vanwege vakantie met kleinkinderen gekerkt in de GG van Oostkapelle.
Ruth ontmoet Boaz .
1. De akker van Boaz.
2. De woorden van Boaz.

1. Van God
2. Voor goddelozen
3. Tot gehoorzaamheid

Als leden uit een GG op de Veluwe hier kerken krijgen ze wel een cultuurschok. Zelfs ik als CGK’er had het.

En mi precies wat Bijbelse Evangelieverkondiging inhoudt. In lijn met Reformatoren en puriteinen.
Dat in lijn met de puriteinen en reformatoren vind ik wat ingewikkeld. Alsof tussen deze mannen geen (soms grote) verschillen waren. Ik ben met je eens dat het aanbod van genade in deze preek in lijn is met de meerderheid van de puriteinen. Maar mannen als Boston, Watson en Edwards spraken wel met twee woorden. De doodstaat van de mens en het onmisbare en onwederstandelijke werk van Gods Geest komt bij hun nadrukkelijk aan bod. Vond jij dat dit ook in deze preek een plaats had?

Ik heb al eerder gezegd dat ik onder beide preken een goede zondag had dus heel kritisch ben ik niet. De morgendienst stond toch dichterbij wat ik in onze eigen gemeente beluister.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben er ook aan begonnen, en kan dus nog niet over het geheel oordelen, maar ik vond het eerste deel juist heel erg GG. Met de noodzaak van bekering benadrukt. Geen verbondsautomatisme.

Zo zie je maar.

De drieslag die jij noemt, is in het eerste deel ook aan de orde gekomen, als de hoofdboodschap van dit hoofdstuk. Wat niet wil zeggen: van elke preek. Maar dat komt misschien nog.
Job

Bericht door Job »

Als mensen op basis van de recensie van Huisman deze preken gaan luisteren, hoe luister je dan? Met welke intentie?

De reacties zullen vooraf uit te tekenen zijn, overigens.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Waar je vooral voor moet waken is een preek recenseren (dan is er altijd wel iets) en daarop dan de predikant afrekenen/afschrijven. Dat gevaar is nu aanwezig. En vooral iets wat @Huisman niet wenst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef: 29 okt 2024, 12:37 Waar je vooral voor moet waken is een preek recenseren (dan is er altijd wel iets) en daarop dan de predikant afrekenen/afschrijven. Dat gevaar is nu aanwezig. En vooral iets wat @Huisman niet wenst.

Je hebt gelijk. Ik zal dan ook niet meer te reageren op ‘recensies’. Nogmaals het was een goede zondag en daar had ik het bij moeten laten. Mijn fout. Excuses daarvoor.
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: 29 okt 2024, 11:56
HHR schreef: 29 okt 2024, 11:35
Ruth ontmoet Boaz .
1. De akker van Boaz.
2. De woorden van Boaz.

1. Van God
2. Voor goddelozen
3. Tot gehoorzaamheid

Dat in lijn met de puriteinen en reformatoren vind ik wat ingewikkeld. Alsof tussen deze mannen geen (soms grote) verschillen waren. Ik ben met je eens dat het aanbod van genade in deze preek in lijn is met de meerderheid van de puriteinen. Maar mannen als Boston, Watson en Edwards spraken wel met twee woorden. De doodstaat van de mens en het onmisbare en onwederstandelijke werk van Gods Geest komt bij hun nadrukkelijk aan bod. Vond jij dat dit ook in deze preek een plaats had?
1. Dat klopt je kunt daar niet heel generaliserend over spreken. Maar wat betreft het aanbod van genade is het de lijn die je bij hen voornamelijk wel tegenkomt en in helaas in afgescheiden kringen ter rechterzijde nogal eens onderbelicht blijft.
2. Dat had wel degelijk een plaats in deze preek. Heel nadrukkelijk is het in deze preek gezegd dat er niets van een mens bij komt maar het Gods onwederstandelijke liefde is die genade schenkt. Een preek hoort onder onder die spanning te staan. De mens ten volle verantwoordelijk en tegelijkertijd de soevereiniteit van God. Rationeel krijgen we dat niet bij elkaar, maar daarom moeten we dat nog niet aan gaan passen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

huisman schreef: 29 okt 2024, 13:18
Maanenschijn schreef: 29 okt 2024, 12:37 Waar je vooral voor moet waken is een preek recenseren (dan is er altijd wel iets) en daarop dan de predikant afrekenen/afschrijven. Dat gevaar is nu aanwezig. En vooral iets wat @Huisman niet wenst.

Je hebt gelijk. Ik zal dan ook niet meer te reageren op ‘recensies’. Nogmaals het was een goede zondag en daar had ik het bij moeten laten. Mijn fout. Excuses daarvoor.
Dank voor je recensies van de diensten van afgelopen zondag. Ik denk dat ik wel begrijp wat je schrijft en zover ik dat kan bezien ben ik het er ook mee eens. Mooie dat je besluit dat het een goede zondag was. Ik hoop vanavond naar GG in Oosterland te gaan. Ben paar dagen in Zuid-Holland.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef: 29 okt 2024, 15:30
huisman schreef: 29 okt 2024, 13:18

Dank voor je recensies van de diensten van afgelopen zondag. Ik denk dat ik wel begrijp wat je schrijft en zover ik dat kan bezien ben ik het er ook mee eens. Mooie dat je besluit dat het een goede zondag was. Ik hoop vanavond naar GG in Oosterland te gaan. Ben paar dagen in Zuid-Holland.
Je laatste zin is tegenstrijdig met je eennalaatste zin. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat hoeft niet: je fietst in een half uurtje vanuit Zuid-Holland naar Oosterland; met de auto een kwartiertje.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef: 29 okt 2024, 15:47 Dat hoeft niet: je fietst in een half uurtje vanuit Zuid-Holland naar Oosterland; met de auto een kwartiertje.
Zeker, Pierre zit vast weer hier in de buurt. Dan ben je zo in Oosterland. Waarom hij dan Oude Tonge voorbij rijdt, is dan wel een goede vraag. :)
Plaats reactie