Nou, precies! Het is enorm beroerd maar op een gegeven moment is zwijgen erger dan spreken. Wat er dan ook van komt.JanRap schreef: ↑26 okt 2024, 07:53@Job, Dat komt omdat de beide GG's in de main-stream van het gereformeerde belijden een aparte positie innemen. En als er dan een publicatie volgt zoals onlangs, over de vraag of gedoopte kinderen in het genadeverbond zijn dan zijn er velen die met bedroefdheid en diepe zorg signaleren dat men ( fors) afwijkt van de NGB, HC en DL. En daarmee van de Reformatie. Maar als je dat vervolgens constateert en onder woorden brengt dan zijn de rapen gaar. En men verzoekt je om je mond te houden of weg te gaan. Andere kant: ik ken, en kende ontzettend veel GG'ers zowel gemeenteleden als ambtsdragers waar ik veel van houd en hield. Misschien juist daarom schokte de laatste publicatie me enorm. Enorm beroerd als je de theologie van erudiete en respectabele christenen moet afwijzen.Job schreef: ↑25 okt 2024, 23:08Toch doordrenkt de tijdgeest andere verwante kerkverbanden ook: HHK, PKN, CGK etc. Maar geen kerkverband dat in discussies en meningen zo'n hot topic vormt als de GG.MGG schreef: ↑25 okt 2024, 22:46De ontwikkelingen gaan in de GGiN wat trager maar ook daar is de tijdsgeest doorgedrongen. Mensen vinden meer, het gezag neem af en de kerkverlating toe. Tot op zekere hoogte zijn de eerste twee ontwikkelingen niet per definitie slecht. Ik denk dat jongeren tegenwoordig een stuk bewuster belijdenis doen dan 50 jaar geleden.Job schreef: ↑25 okt 2024, 22:09 Inhoudelijk kan ik me er niet in mengen, te weinig kennis van en ik wil het ook niet eens weten. Maar klopt mijn waarneming wel dat het lijkt of de GGiN een beetje de GG achterna gaan voor wat betreft het altoos 'voeder voor discussie' zijn? Bij mijn weten is dat jaren niet geweest bij dit kerkverband. Van binnenuit waren de gelederen in vrede gesloten en van buitenaf gold ongeveer als enige verwijt: ze preken de beloften alleen aan de uitverkorenen.
Binnen en buiten het forum hoor en zie ik steeds meer mensen die iets vinden van de GGiN. Klopt deze observatie en hoe komt het?
Het is geen leuke of prettige positie. Ik heb hem ook niet uitgezocht want dan had ik wat makkelijkers gekozen.