Dat deden en doen ouders juist. En ja dat is vreselijk.Simon0612 schreef:Oeps, en je werd er niet door je ouders op gecorrigeerd? Dat is wel een onvolkomenheid in de opvoeding dan. Zulke zaken mogen ouders best bij de kinderen corrigeren. Of werd dat thuis juist gepromoot? Misschien is dat meer iets voor het opvoedtopic? Gelukkig herken ik dit dan weer totaal niet. Wij gingen gewoon naar de jeugdvereniging van de andere gemeenten.JanRap schreef: ↑25 okt 2024, 11:45@ Scheepsbel, Ik vermoed dat u hierin wel een beetje gelijk heeft. Maar ik ben bang dat de ( onbedoelde) geestelijke hoogmoed nog het meest parten speelt. En die hoogmoed zie je in hoe men zich afzette tegen andersdenkenden. Men deed dat door elementen van de geloofsleer te verabsoluteren. Volkomen in tegenstelling met bijv. de teneur van de Dordtse Synode. Het is meer dan 50 jaar geleden dat ik ben opgevoed in de GG in Ned. ( geen kwaad woord daarover, absoluut niet, wee mij ) Maar we hadden toch een gevoel van superioriteit omdat wij als enige de zuivere waarheid zouden leren. ALLE anderen vielen af. Synodalen vanwege het algemene aanbod, Oud-Gereformeerden omdat ze dogmatisch niet genoeg belijnd ware, Gereformeerden (Dolerenden ) vanwege hun veronderstelde wedergeboorte en hun juichende, jolige christendom ( term van ds. GH Kersten). Sterkenburgianen vanwege hun algemene aanbod, Christelijke Gereformeeerden vanwege hun drie-verbondenleer. Hervormden deugden ook niet, smalend spraken we over 'Gereformeerde- Bondsbekeringen' Heb vijftig jaar nodig gehad om van de scepsis jegens andere denominaties af te komen en ik belijd het als grote zonde voor God.Scheepsbel schreef: ↑25 okt 2024, 07:55Ze zullen nooit samenkomen vanwege de totaal verschillende kijk op de rechtvaardigingsleer die men verkondigd en verdedigt, en men heeft al zoveel probleem binnen hun eigen verbanden dat verenigen zeer ver weg is.HHR schreef: Nee. Gelukkig zie je veel herkenning op bijeenkomsten als de Haamstedeconferentie.
Misschien omdat het dan meer over kernzaken gaat?
Tegelijkertijd is er bij een deel van de kerkleiding nog steeds een sterk gevoel van de noodzaak om het bestaan van hun eigen kerkverbandje te rechtvaardigen.
Want natuurlijk is het onzin dat PKN bond, HHK, CGK-rechts, GG, OGG en GGiN niet in één kerkverband zouden passen.
Men wil niet.
Al zie je bv rond Bijbelsberaad MV de eerste signalen, dat bijbelgetrouwe christenen, onder druk van buitenaf, naar elkaar toegedreven worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk