Waar denk je op dit moment aan? [4]

Lilian1975

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Lilian1975 »

Henk J schreef: 21 okt 2024, 13:26
Lilian1975 schreef: 21 okt 2024, 11:36 Verbazing misschien?
Ik begrijp het i.e.g. niet
Ik kreeg op een tijdlijn afgelopen zaterdag een uitnodiging om een Vesperdienst bij te wonen. Ik dacht eerst zal wel op een zaterdag zijn ofzo..... maar het was voor zondagmiddag.

De uitnodiging kwam vanuit onze "gezindte". Ik was verbaasd.

1) De eigen 2e thuisdienst bijwonen zou onmogelijk zijn.
2) Voor leden van zo'n koor en orkest ook .(Ars Musica)
3) Meewerken aan een dienst met een vrouwelijke voorganger?
4) Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het koor van Patrik v/d Linden een refo achtergrond heeft. En had dit dus niet verwacht. ( teleurstellend?)
5) al met al heb ik hier grote moeite mee. Wat maakt dat "we" hier wel aan meedoen. Maar ons nog wel reformatorisch noemen. Tegen vrouwen in ambt zijn etc. En tegelijkertijd meewerken aan een dienst waar alles behalve Luthers gedachtengoed klinkt. ( Ik heb de "preek" beluisterd). En de voorganger vrouw is.
6) Wordt zo'n concertkoor gratis uitgenodigd of " verdienen" ze daar geld aan als koor?

Ik geef toe dat ik sowieso wat sceptisch ben op dit moment om te zien en merken dat de eigen gemeentelijke samenkomsten in kerkdiensten en of Bijbelstudiekring etc op de tweede plaats komen ten gunste van allerlei zgn. interkerkelijke activiteiten. Van Vespers tot mannenpsalmzangavonden ( waar gewoon vet geld wordt verdiend? ) . Alleen omdat het zo goed "voelt?". ( Katwijk. 9 avonden in een jaar... Brengt al gauw zo'n 80.000 euro op ten gunste van wie? )
Ik begrijp je verbazing en gemengde gevoelens wel. Ars Musica heeft wel wortels in de reformatorische gezindte maar is geen reformatorisch koor o.i.d. De zangers daar zullen wel vrijheid hebben om hier wel of niet aan mee te willen werken. Ik vermoedt dat in dit geval Ars Musica alleen een onkostenvergoeding heeft gekregen.
Hoezeer ik de cantates van Bach ook waardeer, een invulling als deze heeft mijns inziens niet veel meer met gereformeerde eredienst te maken, nog los van het gegeven dat een eredienst niet meer gereformeerd is als er een vrouw voorgaat. Helaas zie ik een tendens onder mensen die vanuit onze kring serieus met goede muziek aan de gang gaan dat dit leidt tot het losweken van de reformatorische gezindte. Hoeveel professionele organisten komen er wel niet uit de GG maar zijn daar nu geen lid meer.
Je laatste opmerking kan ik wat moeilijker plaatsen. Ben jij van mening dat je geen enkele kerkelijke activiteit mag overslaan omdat je ook graag een concert bijwoont? Maar ik onderstreep je punt dat het verdrietig is als de tweede dienst, de leerdienst, vervalt in dit soort diensten. Overigens wordt een kerk als de Sint-Jan natuurlijk voor heel veel verschillende diensten gebruikt op één zondag.
Ik ben van mening dat men niet structureel een activiteit waar je gevoed wordt en verbinding is in en vanuit het Woord structureel doordeweeks moet overslaan .Ook als het interkerkelijk is. Dus je bent in de gelegenheid, dan moet je niet structureel elders gaan.

En dat is wat ik beetje proef... is er een concert, volgende keer een psalmzang avond ( vroeger waren die gewoon op vrijdag of zaterdag) dan gaat men daarheen. En is het stilletjes op een Bijbelstudiekring.
Maar goed ik ben ook iemand van de stempel nog dat als je je opgeeft voor een vereniging etc. Je er ook actief en trouw bent. Om wil je van hart tot hart kunnen spreken er ook vertrouwen moet zijn. Door er af en toe te zijn, ( bewust) werk je niet aan een vertrouwensband. Plus wil je inhoud geven aan een kring is het lastig als mensen er maar af en toe zijn. Vanwege doorgaande lijn, de verdieping etc.
Ik ben van mening dat betrokkenheid bij een kerkelijke gemeente niet alleen consumeren is ( kerkdiensten) maar ook actief je bijdrage leveren in en vanuit het Woord. Om zo elkaar te bemoedigen, vermanen, onderwijzen. Simpel gezegd. Via een Bijbelstudiekring, mannenverening of vrouwenvereniging.

Maar een dienst gaan verzuimen om bovenstaande reden binnen je eigen kerkelijke gemeente vind ik zeker tien stappen te ver gaan.

Eens
Henk J

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: 21 okt 2024, 14:30
Henk J schreef: 21 okt 2024, 13:26 Ik begrijp je verbazing en gemengde gevoelens wel. Ars Musica heeft wel wortels in de reformatorische gezindte maar is geen reformatorisch koor o.i.d. De zangers daar zullen wel vrijheid hebben om hier wel of niet aan mee te willen werken. Ik vermoedt dat in dit geval Ars Musica alleen een onkostenvergoeding heeft gekregen.
Hoezeer ik de cantates van Bach ook waardeer, een invulling als deze heeft mijns inziens niet veel meer met gereformeerde eredienst te maken, nog los van het gegeven dat een eredienst niet meer gereformeerd is als er een vrouw voorgaat. Helaas zie ik een tendens onder mensen die vanuit onze kring serieus met goede muziek aan de gang gaan dat dit leidt tot het losweken van de reformatorische gezindte. Hoeveel professionele organisten komen er wel niet uit de GG maar zijn daar nu geen lid meer.
Je laatste opmerking kan ik wat moeilijker plaatsen. Ben jij van mening dat je geen enkele kerkelijke activiteit mag overslaan omdat je ook graag een concert bijwoont? Maar ik onderstreep je punt dat het verdrietig is als de tweede dienst, de leerdienst, vervalt in dit soort diensten. Overigens wordt een kerk als de Sint-Jan natuurlijk voor heel veel verschillende diensten gebruikt op één zondag.
Ik ben van mening dat men niet structureel een activiteit waar je gevoed wordt en verbinding is in en vanuit het Woord structureel doordeweeks moet overslaan .Ook als het interkerkelijk is. Dus je bent in de gelegenheid, dan moet je niet structureel elders gaan.

En dat is wat ik beetje proef... is er een concert, volgende keer een psalmzang avond ( vroeger waren die gewoon op vrijdag of zaterdag) dan gaat men daarheen. En is het stilletjes op een Bijbelstudiekring.
Maar goed ik ben ook iemand van de stempel nog dat als je je opgeeft voor een vereniging etc. Je er ook actief en trouw bent. Om wil je van hart tot hart kunnen spreken er ook vertrouwen moet zijn. Door er af en toe te zijn, ( bewust) werk je niet aan een vertrouwensband. Plus wil je inhoud geven aan een kring is het lastig als mensen er maar af en toe zijn. Vanwege doorgaande lijn, de verdieping etc.
Ik ben van mening dat betrokkenheid bij een kerkelijke gemeente niet alleen consumeren is ( kerkdiensten) maar ook actief je bijdrage leveren in en vanuit het Woord. Om zo elkaar te bemoedigen, vermanen, onderwijzen. Simpel gezegd. Via een Bijbelstudiekring, mannenverening of vrouwenvereniging.

Maar een dienst gaan verzuimen om bovenstaande reden binnen je eigen kerkelijke gemeente vind ik zeker tien stappen te ver gaan.

Eens
Als het zo stelt kan ik het helemaal onderschrijven. En inderdaad, er zit verschil tussen het verzuimen van een Bijbelstudiekring en het verzuimen van een eredienst. Het is verontrustend als mensen uit 'eigen' kring daar makkelijk mee omgaan.
Job

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 21 okt 2024, 11:36 (...) Alleen omdat het zo goed "voelt?". (...)
Ik denk dat je hier het antwoord geeft op allerlei zorgelijke tendensen die we momenteel zien binnen de kerk. Geïnfecteerd door de tijdgeest worden wij steeds meer consumenten waarbij alles goed moet voelen inderdaad en we zoveel mogelijk geëntertaind worden. Stilletjes maar trouw op de achtergrond vrijwilligerswerk doen of in een eenvoudig, wat kaal zaaltje gestadig deelnemen aan Bijbelstudie kan dan saai zijn in vergelijking met gelikte concerten waar het gevoel sterk centraal staat en waar onze verlangens direct worden beantwoord, zeker ook geestelijk. Ook van pianisten en koren uit eigen kring zie ik tegenwoordig foto's en filmpjes langskomen die voor mijzelf vervreemdend aanvoelen. Ik zeg niet dat het er niet sfeervol of gezellig uit mag zien hoor. Ik vind dat de standaard verenigingszalen (zoals ik ze ken dan) best wat aandacht verdienen. Investeer in comfortabele stoelen, zet wat mooie planten neer, hang gezellige schemerlampjes op. Maar laat de sfeer niet het bepalende element worden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Mistig schreef: 21 okt 2024, 13:55 Moet ons dat ook niet aan het denken zetten? Want het is natuurlijk zonde dat deze 'kunstenaars' zich niet goed kunnen ontwikkelen binnen onze gezindte. Hoe mooi zou het zijn als er wat meer ruimte komt in de eredienst voor goede muzi(e)k(anten)?

Respect trouwens voor degenen die wel zijn oorspronkelijke gemeente trouw blijft.
Binnen de eredienst zie ik er niet zo veel ruimte voor, hooguit een Bach-werk onder de collecte ofzo, dan hoeven we niet meer te zingen tijdens het collecteren. Verder zou je een professionele muzikant deels in dienst kunnen nemen voor een kerkkoor wat uitvoeringen op zaterdag of vrijdag kan geven. Diegene zou ook de collega's kunnen adviseren over goed orgelspel. Maar dat is allemaal ook niet zoveel werk.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Mistig schreef: 21 okt 2024, 13:55 Moet ons dat ook niet aan het denken zetten? Want het is natuurlijk zonde dat deze 'kunstenaars' zich niet goed kunnen ontwikkelen binnen onze gezindte. Hoe mooi zou het zijn als er wat meer ruimte komt in de eredienst voor goede muzi(e)k(anten)?

Respect trouwens voor degenen die wel zijn oorspronkelijke gemeente trouw blijft.
Binnen de eredienst zie ik er niet zo veel ruimte voor, hooguit een Bach-werk onder de collecte ofzo, dan hoeven we niet meer te zingen tijdens het collecteren. Verder zou je een professionele muzikant deels in dienst kunnen nemen voor een kerkkoor wat uitvoeringen op zaterdag of vrijdag kan geven. Diegene zou ook de collega's kunnen adviseren over goed orgelspel. Maar dat is allemaal ook niet zoveel werk.
Zingen onder het collecteren doen we sws toch niet? ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

In de meerderheid van de GG wordt er wel gezongen tijdens de collecte. Ik weet er maar weinig waarin de dienst der offeranden niet gemengd is met de lofoffers van de mond. En soms zelfs ook nog met een klaagpsalm.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Job schreef: 21 okt 2024, 14:47
Lilian1975 schreef: 21 okt 2024, 11:36 (...) Alleen omdat het zo goed "voelt?". (...)
Ik denk dat je hier het antwoord geeft op allerlei zorgelijke tendensen die we momenteel zien binnen de kerk. Geïnfecteerd door de tijdgeest worden wij steeds meer consumenten waarbij alles goed moet voelen inderdaad en we zoveel mogelijk geëntertaind worden. Stilletjes maar trouw op de achtergrond vrijwilligerswerk doen of in een eenvoudig, wat kaal zaaltje gestadig deelnemen aan Bijbelstudie kan dan saai zijn in vergelijking met gelikte concerten waar het gevoel sterk centraal staat en waar onze verlangens direct worden beantwoord, zeker ook geestelijk. Ook van pianisten en koren uit eigen kring zie ik tegenwoordig foto's en filmpjes langskomen die voor mijzelf vervreemdend aanvoelen. Ik zeg niet dat het er niet sfeervol of gezellig uit mag zien hoor. Ik vind dat de standaard verenigingszalen (zoals ik ze ken dan) best wat aandacht verdienen. Investeer in comfortabele stoelen, zet wat mooie planten neer, hang gezellige schemerlampjes op. Maar laat de sfeer niet het bepalende element worden.
Ja dat klopt we zijn allemaal geïnfecteerd maar lijken het vaak niet te zien. Hoe komt dat? Dat we ziende blind lijken zijn? Wat is de oorzaak dat we ons laten infecteren? Waarom zijn we er niet tegen bestand? Zou de vervolgde christen zich druk maken om sfeer waar hij of zij samenkomt? Is het wat wij voor geloof zijn gaan aanzien werkelijk geloof? Is de instant bevrediging m.b.t. het geestelijke wel het geestelijk hongeren en dorsten?
Vragen genoeg voor een gesprek. 😉
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 21 okt 2024, 14:54
Henk J schreef:

Ligt er een beetje aan hoeveel kerkgangers er in de kerk zitten, denk ik.
Overigens denk ik dat profs in de kerk een beetje overdreven is. Ik denk dat vele kerkorganisten ook dat niveau niet aankunnen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Aan een grappig account wat ik net tegenkwam, dat heerlijk de spot drijft met Engelse uitspraak:
Cove, love, clove, glove, move;
Wine, magazine, porcupine, river, diver,
Our, sour, soup, tour, soul etc etc :-)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef: 21 okt 2024, 14:54
Henk J schreef:

Ligt er een beetje aan hoeveel kerkgangers er in de kerk zitten, denk ik.
Overigens denk ik dat profs in de kerk een beetje overdreven is. Ik denk dat vele kerkorganisten ook dat niveau niet aankunnen.
Ik denk dat het meer ligt aan het aantal collectanten of het heel lang duurt. De vraag is natuurlijk ook wat lang is, is 5 minuten op 90 minuten lang? De ervaring leert dat de preek doorgaans rond het zelfde tijdstip klaar is :) .

Het is heerlijk om even na het ‘grote’ gebed of de schriftlezing een moment van rust te hebben en te luisteren naar een paar minuten meditatieve orgelmuziek als opmaat naar de psalm en preek. Ik kan wel genieten van het mooie orgelspel van onze organisten. Vooral van onze medeforummer die fraai literatuur kan spelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 21 okt 2024, 14:20 De eredienst draait niet in de eerste plaats om goede muziek of goede muzikanten, maar vooral om het Woord Gods. De zang heeft wel een belangrijke plaats, maar die moet niet gelijkgesteld worden aan de prediking. Ik zie het meer als muzikale omlijsting van het gesproken Woord. En dan hoeven we niet allerlei conservatoriumgeschoolde organisten te hebben, maar kan de eenvoudige begeleiding een 14-jarige soms nog meer tot stichting zijn.
Ja, dat is precies mijn punt. Dat hebben wij er van gemaakt.
Als je in het buitenland in behoudende kerken komt, zie je vaak dat zang/koor/muziek een grotere plek heeft in de eredienst.
Onze kerken hebben veel gemeentekoren. Hoe mooi zou het zijn die een serieuze plek te geven in de eredienst, zodat het ook echt als ondersteuning van de gemeentezang dient (zoals vaak in de statuten staat)? En dat geldt natuurlijk ook voor goede organisten. Een mooi instrumentaal intermezzo van 10 minuten moet wel lukken binnen die 80-100 minuten die een kerkdienst duurt.

Hier is best wat meer mogelijk lijkt me. En bovendien kan muziek de inhoud van de prediking soms enorm onderstrepen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Aan Arja, die nu weg is hier..

💙 😢 🙏🏻
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
DDD

Bericht door DDD »

En wat zijn je gedachten? Ik zie dat zij vertrok 'vanwege een onvriendelijk topic waarin over haar gepraat werd'. Er staat echter niet bij dat zij in dat specifieke geval zelf de mogelijkheid uitsloot om met haar te praten.

Er zijn inderdaad onaardige opmerkingen geweest, maar er zijn ook een hoop mensen die inhoudelijk en niet onvriendelijk hebben gereageerd. Dus ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mijn gedachte hierover heb ik eerder al gedeeld maar die staan nu in moderatie (topic Refoschaamte). Ik ga dat niet allemaal herhalen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Excuses. Dat wist ik niet (meer).
Plaats reactie