@refo, bedankt voor jouw reaktie, dat was wijs.
Mijn citaat komt uit de tijd van Dwight L. Moody (1837-1899). Toen waren de (water)gasballonnen meer dan een halve eeuw oud. Hoogtecontrole was primitief en gebeurde vooral door ballast (zoals zandzakken) te lozen of gas te laten ontsnappen. Dat waterstofgas laten ontsnappen was riskant, vandaar dat met liever koos voor het zandzakken.
Dit gebeurde vaak door de zakken met een touw naar buiten te trekken en ze overboord te gooien. In stedelijke gebieden werd geprobeerd dit zorgvuldig te doen, bijvoorbeeld door op veilige plaatsen te lozen als dat mogelijk was, maar ze hadden niet de moderne systemen die we nu hebben om ballast veilig en gecontroleerd te beheren.
Het ballonvoorbeeld hoort bij deze tekst:
Ik heb geprobeert om de preek op te zoeken, waarin iemand anders Moody's voorbeeld aanhaalde, maar dat is me niet gelukt. Ik schreef dit citaat in 2015 op, dus dat is best een poosje geleden. Het voorbeeld heb ik wel onthouden."Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God."
De ballast staat niet model voor bevinding maar voor "het zoeken van de dingen die op de aarde zijn". Dat zijn de grote hinderpalen voor hen, die met Christus opgewekt zijn. Daarom: de ballast moet weg uit het levensmandje en dat is een dagelijkse strijd (opdracht). Matthew Henry zegt het zo: "Onze beste Vriend, ons Hoofd is daar verheven tot de hoogste waardigheid en eer in de hemel, en is ons voorgegaan om ons de hemelse gelukzaligheid te verzekeren; en daarom moeten wij zoeken en machtig worden hetgeen Hij ons tot zo dure prijs gekocht heeft, en waarvoor Hij zoveel zorg draagt."
"Zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn."