Ik reageer niet op de docu, maar op jouw uitspraak waarin je zegt dat volgens veel forummers de NOS propaganda is.Amstelodamense schreef: ↑23 sep 2024, 17:24 MGG, als je niets bekijkt, kun je onmogelijk onderbouwen dat het eenzijdig is / linkse propaganda. Zeg dan niks.
Situatie Midden-Oosten
-
Re: Situatie Midden-Oosten
-
Ik beweer niet dat de NOS alleen linkse propaganda de wereld in slingert, maar voel mij vrij op toch te reageren.Amstelodamense schreef: ↑23 sep 2024, 17:03 https://nos.nl/collectie/13970/liveblog ... uchten-weg
Even op NOS wat meer info tot me genomen over Hezbollah. Volgens mij een hele feitelijke weergave in dit filmpje. Kunnen de mensen die beweren dat NOS alleen linkse propaganda de wereld inslingert, dit filmpje ook eens bekijken en mij aangeven wat hier links aan is? Wellicht opent het mijn ogen
Opzich een prima blog, maar mijn oog viel op een merkwaardige keuze. De NOS schrijft over Hezbollahstrijders, militante strijdgroep en de militanten. Waarom niet gewoon terroristen of moslim terroristen?
Ik vind het jammer dat het oorspronkelijke topic over de situatie in Israel/Gaza verwijderd is, omdat daar vanaf 7 oktober veel onvolkomenheden binnen de NOS-verslaggeving werden weergegeven. Jij herinnert je o.a. vast ook nog wel de razendsnelle conclusie dat Israel een ziekenhuis in Gaza had gebombardeerd.Amstelodamense schreef: ↑23 sep 2024, 17:03 https://nos.nl/collectie/13970/liveblog ... uchten-weg
Even op NOS wat meer info tot me genomen over Hezbollah. Volgens mij een hele feitelijke weergave in dit filmpje. Kunnen de mensen die beweren dat NOS alleen linkse propaganda de wereld inslingert, dit filmpje ook eens bekijken en mij aangeven wat hier links aan is? Wellicht opent het mijn ogen
In het huidige linkje wat jij geeft, begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'dit filmpje' aangezien ik er meerdere zie, maar ik zal mijn mening proberen te geven.
De zin 'Volgens het leger gaat het om plaatsen in het zuiden en in de Bekavallei waar Hezbollah raketten, lanceerinrichtingen, drones en andere militaire middelen had verstopt.' vind ik suggereren dat het IDF zonder goede onderbouwing huizen een target vindt, terwijl X inmiddels volstaat met, en ik kan niet genoeg benadrukken, geverifieerde en betrouwbare accounts van zowel verslaggevers als ooggetuigen, die hier keihard bewijs voor leveren. Waarom linkt de NOS daar nooit naar, ook niet na grondige verificatie? Als voorbeeld noem ik het X-account van deze meneer.
Ik vind het voorts opmerkelijk dat heel toevallig de NOS juist die Libanezen voor de camera krijgt, die beweren dat Israel hen opbelt 'om te dreigen'. Maar als je de waarschuwing ziet, is dit niet bepaald een dreigement: "If you are in a building that has Hezbollah weapons, stay away from the village until further notice'' (hier vind je een bron).
De mensen voor de camera reflecteren niet bepaald het algemene sentiment. Ga eens ter plaatse en leg je oor te luisteren. De gemiddelde Libanees vervloekt Hezbollah. Zie hiervoor een filmpje wat ik eerder vandaag postte.
Voorts heb ik de moeite genomen om eens wat artikelen van de NOS te lezen over de 6 gijzelaars die recent zijn gevonden omdat ik naar aanleiding van jouw post nieuwsgierig werd wat zij daar over te melden hadden. Geen woord over het feit dat de gijzelaars in een tunnel zaten waarvan de ingang onder een kinderkamer zat. Hier de video.
Ik vind het weglaten van bepaalde informatie op zijn minst erg ongebalanceerd, maar ik hoor graag hoe jij hier over denkt.
-
Hezbollah is een door Iran gesponsorde terroristische organisatie. Dat vinden zelfs de meeste inwoners van Libanon.
De NOS gebruikt woorden die sterk gekleurd zijn. Bv dat Israël een Hezbollah leider heeft vermoord. De waarheid is dat Israël een internationaal gezochte terrorist heeft gedood tijdens een militaire actie.
Moord is een strafbaar feit. Doden tijdens een oorlog is niet strafbaar. Ik heb nooit gelezen dat na D-day de geallieerden Nazi kopstukken vermoorde. Ze zijn gedood.
Hezbollah en Hamas zijn terroristische organisaties volgens bijna alle juridische definities. Maar jij bent fan van ze?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jouw duiding van de NOS bevalt mij simpelweg niet. Je mag de NOS gekleurd vinden, maar noem de organisatie bij de naam.
Dat is wat jij er van maakt, zoals gewoonlijk zonder al te veel nuance.. De Libanese bevolking denkt verschillend over Hezbollah, de Sjiieten zijn vooral positief.
.
Ik ontken niet dat woordkeuze van belang is. Maar de waardering van de woordkeuze zal vooral afhangen van je eigen vooringenomen positie.De NOS gebruikt woorden die sterk gekleurd zijn. Bv dat Israël een Hezbollah leider heeft vermoord. De waarheid is dat Israël een internationaal gezochte terrorist heeft gedood tijdens een militaire actie.
Doden kan tijdens een oorlog ook strafbaar zijn.Moord is een strafbaar feit. Doden tijdens een oorlog is niet strafbaar. Ik heb nooit gelezen dat na D-day de geallieerden Nazi kopstukken vermoorde. Ze zijn gedood.
Daar wordt door diverse landen heel verschillend over gedacht. Zelfs binnen de EU.Hezbollah en Hamas zijn terroristische organisaties volgens bijna alle juridische definities. Maar jij bent fan van ze?
Ik moet steeds meer denken aan bv. Lukas 21. Als we ons niet vergissen zien we een begin van wat we in de Schrift zien getekend.
De grote verdrukking
20 rMaar wanneer gij zien zult dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan dat haar verwoesting nabijgekomen is.
r Dan. 9:27 En Hij zal velen het verbond versterken één week; en in de helft der week zal Hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste.
verwijsteksten
Matth. 24:15.
Mark. 13:14.
21 Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daar uittrekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen.
22 Want deze zijn dagen der wrake, sopdat alles vervuld worde dat geschreven is.
verwijsteksten
s Dan. 9:26, 27. Matth. 24:15. Mark. 13:14.
23 Doch wee den bevruchten en den zogenden vrouwen in die dagen; want er zal grote nood zijn in het land, en toorn over dit volk.
24 En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, ttotdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.
verwijsteksten
t Rom. 11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
Christus’ wederkomst
25 vEn er zullen tekenen zijn in de zon en maan en sterren, en op de aarde benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid, als de zee en watergolven groot geluid zullen geven,
verwijsteksten
v Jes. 13:10.
Ez. 32:7.
Joël 2:31; 3:15.
Matth. 24:29.
Mark. 13:24.
Openb. 6:12.
26 En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
27 xEn alsdan zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk met grote kracht en heerlijkheid.
verwijsteksten
x Dan. 7:10.
Matth. 16:27;
24:30; 25:31; 26:64.
Mark. 13:26; 14:62.
Hand. 1:11. 2
Thess. 1:10.
Openb. 1:7.
De uitspruitende vijgenboom
28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog en heft uw hoofden opwaarts, yomdat uw verlossing nabij is.
y Rom. 8:23. verwijsteksten
29 zEn Hij zeide tot hen een gelijkenis: Ziet den vijgenboom en al de bomen.
verwijsteksten
z Matth. 24:32.
Mark. 13:28.
30 Wanneer zij nu uitspruiten en gij dat ziet, zo weet gij uit uzelven dat de zomer nu nabij is.
31 Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet dat het Koninkrijk Gods nabij is.
32 Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.
33 aDe hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
verwijsteksten
a Ps. 102:27.
Jes. 51:6.
Matth. 24:35.
Hebr. 1:11.
Aansporing tot waakzaamheid
34 bEn wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens overkome.
verwijsteksten
b Rom. 13:13.
1 Thess. 5:6.
1 Petr. 4:7.
35 cWant gelijk een strik zal hij komen over al degenen die op den gansen aardbodem gezeten zijn.
verwijsteksten
c 1 Thess. 5:2.
2 Petr. 3:10.
Openb. 3:3; 16:15.
36 dWaakt dan te allen tijde, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.
verwijsteksten
d Matth. 24:42; 25:13.
Mark. 13:33.
Luk. 12:40.
De grote verdrukking
20 rMaar wanneer gij zien zult dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan dat haar verwoesting nabijgekomen is.
r Dan. 9:27 En Hij zal velen het verbond versterken één week; en in de helft der week zal Hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste.
verwijsteksten
Matth. 24:15.
Mark. 13:14.
21 Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daar uittrekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen.
22 Want deze zijn dagen der wrake, sopdat alles vervuld worde dat geschreven is.
verwijsteksten
23 Doch wee den bevruchten en den zogenden vrouwen in die dagen; want er zal grote nood zijn in het land, en toorn over dit volk.
24 En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, ttotdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.
verwijsteksten
t Rom. 11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
Christus’ wederkomst
25 vEn er zullen tekenen zijn in de zon en maan en sterren, en op de aarde benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid, als de zee en watergolven groot geluid zullen geven,
verwijsteksten
v Jes. 13:10.
Ez. 32:7.
Joël 2:31; 3:15.
Matth. 24:29.
Mark. 13:24.
Openb. 6:12.
26 En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
27 xEn alsdan zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk met grote kracht en heerlijkheid.
verwijsteksten
x Dan. 7:10.
Matth. 16:27;
24:30; 25:31; 26:64.
Mark. 13:26; 14:62.
Hand. 1:11. 2
Thess. 1:10.
Openb. 1:7.
De uitspruitende vijgenboom
28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog en heft uw hoofden opwaarts, yomdat uw verlossing nabij is.
y Rom. 8:23. verwijsteksten
29 zEn Hij zeide tot hen een gelijkenis: Ziet den vijgenboom en al de bomen.
verwijsteksten
z Matth. 24:32.
Mark. 13:28.
30 Wanneer zij nu uitspruiten en gij dat ziet, zo weet gij uit uzelven dat de zomer nu nabij is.
31 Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet dat het Koninkrijk Gods nabij is.
32 Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.
33 aDe hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
verwijsteksten
a Ps. 102:27.
Jes. 51:6.
Matth. 24:35.
Hebr. 1:11.
Aansporing tot waakzaamheid
34 bEn wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens overkome.
verwijsteksten
b Rom. 13:13.
1 Petr. 4:7.
35 cWant gelijk een strik zal hij komen over al degenen die op den gansen aardbodem gezeten zijn.
verwijsteksten
c 1 Thess. 5:2.
2 Petr. 3:10.
Openb. 3:3; 16:15.
36 dWaakt dan te allen tijde, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.
verwijsteksten
d Matth. 24:42; 25:13.
Mark. 13:33.
Luk. 12:40.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat is natuurlijk omdat Hezbollah een sjiietische organisatie is die het sjiitische deel van Libanon (en niet alleen dat) onder controle heeft. Het zal niet verwonderen dat sjiieten meestal positief zijn over sjiieten en dat is zeker zo in een land dat zo verdeeld is langs religieuze lijnen als Libanon.
Het zal ook afhangen van de vraag hoeveel doden de terrorist op zijn geweten heeft en of dat landgenoten van je zijn. In het geval van Ibrahim Aqil die deze week gedood werd, geldt dat hij verantwoordelijk was voor 2 bomaanslagen in Beiroet op Amerikaanse doelen, waarbij honderden doden vielen. Daardoor hebben de VS indertijd een prijs van 7 miljoen dollar op zijn hoofd gezet.Ambtenaar schreef: ↑24 sep 2024, 07:10Ik ontken niet dat woordkeuze van belang is. Maar de waardering van de woordkeuze zal vooral afhangen van je eigen vooringenomen positie.De NOS gebruikt woorden die sterk gekleurd zijn. Bv dat Israël een Hezbollah leider heeft vermoord. De waarheid is dat Israël een internationaal gezochte terrorist heeft gedood tijdens een militaire actie.
De militaire tak van Hezbollah (eigenlijk merkwaardig, alsof die los staat van het geheel van de Hezbollah organisatie) is door het geheel van de EU als terroristische organisatie aangemerkt. Datzelfde geldt voor het geheel van Hamas, zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32024D0332
-
Ah, je hebt gelijk. De link die ik plaatste, had betrekking op een filmpje waarin werd uitgelegd wie/wat Hezbollah is. Vond het heel feitelijk en absoluut niet links georienteerd oid.Edelweiss schreef: ↑23 sep 2024, 17:58Ik vind het jammer dat het oorspronkelijke topic over de situatie in Israel/Gaza verwijderd is, omdat daar vanaf 7 oktober veel onvolkomenheden binnen de NOS-verslaggeving werden weergegeven. Jij herinnert je o.a. vast ook nog wel de razendsnelle conclusie dat Israel een ziekenhuis in Gaza had gebombardeerd.Amstelodamense schreef: ↑23 sep 2024, 17:03 https://nos.nl/collectie/13970/liveblog ... uchten-weg
In het huidige linkje wat jij geeft, begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'dit filmpje' aangezien ik er meerdere zie, maar ik zal mijn mening proberen te geven.
De zin 'Volgens het leger gaat het om plaatsen in het zuiden en in de Bekavallei waar Hezbollah raketten, lanceerinrichtingen, drones en andere militaire middelen had verstopt.' vind ik suggereren dat het IDF zonder goede onderbouwing huizen een target vindt, terwijl X inmiddels volstaat met, en ik kan niet genoeg benadrukken, geverifieerde en betrouwbare accounts van zowel verslaggevers als ooggetuigen, die hier keihard bewijs voor leveren. Waarom linkt de NOS daar nooit naar, ook niet na grondige verificatie? Als voorbeeld noem ik het X-account van deze meneer.
Ik vind het voorts opmerkelijk dat heel toevallig de NOS juist die Libanezen voor de camera krijgt, die beweren dat Israel hen opbelt 'om te dreigen'. Maar als je de waarschuwing ziet, is dit niet bepaald een dreigement: "If you are in a building that has Hezbollah weapons, stay away from the village until further notice'' (hier vind je een bron).
De mensen voor de camera reflecteren niet bepaald het algemene sentiment. Ga eens ter plaatse en leg je oor te luisteren. De gemiddelde Libanees vervloekt Hezbollah. Zie hiervoor een filmpje wat ik eerder vandaag postte.
Voorts heb ik de moeite genomen om eens wat artikelen van de NOS te lezen over de 6 gijzelaars die recent zijn gevonden omdat ik naar aanleiding van jouw post nieuwsgierig werd wat zij daar over te melden hadden. Geen woord over het feit dat de gijzelaars in een tunnel zaten waarvan de ingang onder een kinderkamer zat. Hier de video.
Ik vind het weglaten van bepaalde informatie op zijn minst erg ongebalanceerd, maar ik hoor graag hoe jij hier over denkt.
Dank @elbert voor het benoemen van de feiten. Normaal houdt @Ambtenaar zich ook aan feiten maar nu niet helaas…elbert schreef: ↑24 sep 2024, 09:49Dat is natuurlijk omdat Hezbollah een sjiietische organisatie is die het sjiitische deel van Libanon (en niet alleen dat) onder controle heeft. Het zal niet verwonderen dat sjiieten meestal positief zijn over sjiieten en dat is zeker zo in een land dat zo verdeeld is langs religieuze lijnen als Libanon.Het zal ook afhangen van de vraag hoeveel doden de terrorist op zijn geweten heeft en of dat landgenoten van je zijn. In het geval van Ibrahim Aqil die deze week gedood werd, geldt dat hij verantwoordelijk was voor 2 bomaanslagen in Beiroet op Amerikaanse doelen, waarbij honderden doden vielen. Daardoor hebben de VS indertijd een prijs van 7 miljoen dollar op zijn hoofd gezet.Ambtenaar schreef: ↑24 sep 2024, 07:10Ik ontken niet dat woordkeuze van belang is. Maar de waardering van de woordkeuze zal vooral afhangen van je eigen vooringenomen positie.De NOS gebruikt woorden die sterk gekleurd zijn. Bv dat Israël een Hezbollah leider heeft vermoord. De waarheid is dat Israël een internationaal gezochte terrorist heeft gedood tijdens een militaire actie.De militaire tak van Hezbollah (eigenlijk merkwaardig, alsof die los staat van het geheel van de Hezbollah organisatie) is door het geheel van de EU als terroristische organisatie aangemerkt. Datzelfde geldt voor het geheel van Hamas, zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32024D0332
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Klopt. Maar het was mijn punt niet, maar dat van @huisman.
Misschien hangt het inderdaad af van het aantal mensen dat is omgekomen door terreur.Het zal ook afhangen van de vraag hoeveel doden de terrorist op zijn geweten heeft en of dat landgenoten van je zijn. In het geval van Ibrahim Aqil die deze week gedood werd, geldt dat hij verantwoordelijk was voor 2 bomaanslagen in Beiroet op Amerikaanse doelen, waarbij honderden doden vielen. Daardoor hebben de VS indertijd een prijs van 7 miljoen dollar op zijn hoofd gezet.
Ik had het over Hezbollah.De militaire tak van Hezbollah (eigenlijk merkwaardig, alsof die los staat van het geheel van de Hezbollah organisatie) is door het geheel van de EU als terroristische organisatie aangemerkt. Datzelfde geldt voor het geheel van Hamas, zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32024D0332
Het heeft er de schijn van dat Israel echt de hele Hezbollah top heeft gedood. Dat is indrukwekkend. Al kan ik me niet voorstellen dat bij de klap van vandaag niet ook heel veel onschuldigen zijn omgekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Helaas sterven er ook onschuldigen in een oorlog. Het is een verschrikkelijke, onnatuurlijk bijkomstigheid.
Maar inderdaad, heel erg indrukwekkend.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com