Gereformeerde Gemeenten

CvdW

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 13:39
Forummer schreef: 26 aug 2024, 12:53 Maar dat doet toch ook niemand?

Ik zou zeggen: Gods heiligheid en rechtvaardigheid zijn niet te scheiden van Zijn bereidwilligheid en barmhartigheid. Het gaat fout wanneer Gods heiligheid en rechtvaardigheid (grotendeels) worden geïsoleerd van Zijn bereidwilligheid en barmhartigheid. Andersom overigens ook. Genade zou géén genade zijn zonder rechtvaardigheid!

Verder klinken je woorden me (helaas) maar al te bekend. Deze veroordelingen klinken helaas nog altijd vanaf de kansel, en bevestigen mijn ervaringen , door jou betiteld als 'frame' .

Besef je dat er hiermee een heleboel ware gelovigen worden afgeserveerd als zijnde bedriegers? Daar staat iets over in Gods Woord, namelijk iets met een molensteen...

Ga toch niet mee in zulke dooddoeners, hoe bekend ze ook klinken.

Onderzoek zelf, zoals de bereërs ook deden!
Zeker. Dat laatste doe ik ook. Gisterenmiddag kwam de boodschap dat er hoop is voor hopelozen, n.a.v. Efeze 6: 17a. Ben jij al eens hopeloos geweest of geworden? Je hoeft er niet publiekelijk op te antwoorden. Overleg het eens in de binnenkamer.

De dienst kun je hier beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 9260001439

Hartelijk aanbevolen!
Waarom mag ik deze preek niet beluisteren? Krijg berichtje privé.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef: 26 aug 2024, 14:12
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 13:39
Forummer schreef: 26 aug 2024, 12:53 Maar dat doet toch ook niemand?

Ik zou zeggen: Gods heiligheid en rechtvaardigheid zijn niet te scheiden van Zijn bereidwilligheid en barmhartigheid. Het gaat fout wanneer Gods heiligheid en rechtvaardigheid (grotendeels) worden geïsoleerd van Zijn bereidwilligheid en barmhartigheid. Andersom overigens ook. Genade zou géén genade zijn zonder rechtvaardigheid!

Verder klinken je woorden me (helaas) maar al te bekend. Deze veroordelingen klinken helaas nog altijd vanaf de kansel, en bevestigen mijn ervaringen , door jou betiteld als 'frame' .

Besef je dat er hiermee een heleboel ware gelovigen worden afgeserveerd als zijnde bedriegers? Daar staat iets over in Gods Woord, namelijk iets met een molensteen...

Ga toch niet mee in zulke dooddoeners, hoe bekend ze ook klinken.

Onderzoek zelf, zoals de bereërs ook deden!
Zeker. Dat laatste doe ik ook. Gisterenmiddag kwam de boodschap dat er hoop is voor hopelozen, n.a.v. Efeze 6: 17a. Ben jij al eens hopeloos geweest of geworden? Je hoeft er niet publiekelijk op te antwoorden. Overleg het eens in de binnenkamer.

De dienst kun je hier beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 9260001439

Hartelijk aanbevolen!
Waarom mag ik deze preek niet beluisteren? Krijg berichtje privé.
Ik verwacht dat hij deze week online komt. Ze moeten waarschijnlijk het gebed nog wegknippen.
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Arja schreef: 24 aug 2024, 20:44
Klaasje schreef: 24 aug 2024, 19:38
Delftenaar schreef: 23 aug 2024, 19:55 Het bericht schrijft dat de gemeente groeit.
Is er nu geen daling in het aantal leden?
We is een kleine daling ivm met vergrijzing,
En in Yerseke zijn de huizen duur ..
Laatste tijd blijven ze wel in Yerseke wonen.
De mensen die weg gaan zijn niet met de leer eens
De gemeente blijft zuiver hierdoor gelukkig
Bedoel je dat er daardoor minder onenigheid is? En dat de gemeente meer eensgezind is, omdat de mensen die vragen hadden weg zijn?
Klopt Arja,

Je hoort weleens dat andere gemeentes intern commissies hebben met verschillende meningen
Wat onrust geeft en de eenheid niet bevorderd.

In Yerseke geen discussie over de leer en worden goede preken gelezen.

Maar ik wou geen boom opzetten
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het niet heel geruststellend klinken. In een goed functionerende gemeente zijn verschillende meningen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 26 aug 2024, 14:39 Ik vind het niet heel geruststellend klinken. In een goed functionerende gemeente zijn verschillende meningen.
Yerseke is een bijzonder volk hoor. Er is daar weinig verschil van inzicht en men is echt nog ouderwets Ger. Gem., in die zin dat men niet constant kritisch is op hetgeen zondags klinkt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 11:51
Forummer schreef: 26 aug 2024, 11:41
MGG schreef: 26 aug 2024, 11:32
Mister schreef: 26 aug 2024, 11:27

Toch verlieten vorig jaar zo'n 2600 mensen wel de Gereformeerde Gemeenten. Allemaal mensen die het verkeerd zien dan? Of is 't maar beter dat ze weggaan? Hoe zie je dat?
Meer dan honderdduizenden mensen bleven. Allemaal mensen die het fout zien? Of nog erger die bij een valse kerk bleven?
Niet de gehele GG is -zoals eerder al gezegd- hetzelfde.

Je kunt dus niet 1op1 het label goed of fout plakken.

Waar komt trouwens die neiging vandaan, om alles in een hokje te moeten stoppen?
Mijn herinneringen aan de vele keren dat jij GG-preken negatief hebt gecensureerd in je vorige actieve periode, ben ik niet vergeten. Dat ging over predikanten uit de gehele GG. Dus je argumenten zijn niet overtuigend. Ik vind het heel erg dat je zo hoogmoedig en hautain er over blijft praten. Zeker als je mag geloven dat je leeft van ontvangen genade, zou dat klein en ootmoedig moeten maken. Besef toch dat deze harde en liefdeloze toon zo schadelijk is voor het hart, want we hebben het wel over dienaars van een Drieënig Goddelijk Wezen in de hemel, Die vol heiligheid en rechtvaardigheid is!
Ik word er wel een beetje moe van dat je, als je het ergens mee oneens bent, met hoogmoedig aan komt zetten en de wens om ootmoedig te worden. Dit deed je bij mij zaterdag, en nu weer. Het is ook een discussietruc die ik ongepast vind. Blijf inhoudelijk.

De opmerking van Forummer begrijp ik wel: als je het 'gevoel' hebt dat je niet kunt blijven, vertrek je. Toch vind ik hem niet oké om dan te stellen dat je dan serieus werk maakt van je ja-woord. Ik vind dat zelfs onnozel omdat het in de post van Forummer leek alsof het gros in de GG belijdenis doet 'omdat het hoort en men nooit verder heeft gekeken dan de eigen kerkelijke context'. Dat is niet waar. Daarnaast, elke kerk heeft zijn dwaling, ook de GG. Je gaat pas weg als je eruit gezet wordt.
Het zou wat mij betreft een onderzoek waard zijn: hoe gaat het met de kerkhoppers, een eenmalige overstap, meerdere overstappen, welke motieven, welke achtergronden, hoe is het nu?, volkomen tevreden met de nieuwe kerkelijke omgeving? Al ga je dan natuurlijk wel keuren, welk motief is oké, welke niet. Daar kom je nooit uit. Gewoon van afblijven dus.

Maar dat verklaarbaar en acceptabel maken van een kerkelijke overstap is heel horizontaal en mensmiddelpuntig. Ik heb daar niet veel mee.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef: 26 aug 2024, 15:02 Maar dat verklaarbaar en acceptabel maken van een kerkelijke overstap is heel horizontaal en mensmiddelpuntig. Ik heb daar niet veel mee.
Daar zijn we het in ieder geval roerend over eens.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 26 aug 2024, 15:02
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 11:51
Forummer schreef: 26 aug 2024, 11:41
MGG schreef: 26 aug 2024, 11:32

Meer dan honderdduizenden mensen bleven. Allemaal mensen die het fout zien? Of nog erger die bij een valse kerk bleven?
Niet de gehele GG is -zoals eerder al gezegd- hetzelfde.

Je kunt dus niet 1op1 het label goed of fout plakken.

Waar komt trouwens die neiging vandaan, om alles in een hokje te moeten stoppen?
Mijn herinneringen aan de vele keren dat jij GG-preken negatief hebt gecensureerd in je vorige actieve periode, ben ik niet vergeten. Dat ging over predikanten uit de gehele GG. Dus je argumenten zijn niet overtuigend. Ik vind het heel erg dat je zo hoogmoedig en hautain er over blijft praten. Zeker als je mag geloven dat je leeft van ontvangen genade, zou dat klein en ootmoedig moeten maken. Besef toch dat deze harde en liefdeloze toon zo schadelijk is voor het hart, want we hebben het wel over dienaars van een Drieënig Goddelijk Wezen in de hemel, Die vol heiligheid en rechtvaardigheid is!
Ik word er wel een beetje moe van dat je, als je het ergens mee oneens bent, met hoogmoedig aan komt zetten en de wens om ootmoedig te worden. Dit deed je bij mij zaterdag, en nu weer. Het is ook een discussietruc die ik ongepast vind. Blijf inhoudelijk.

De opmerking van Forummer begrijp ik wel: als je het 'gevoel' hebt dat je niet kunt blijven, vertrek je. Toch vind ik hem niet oké om dan te stellen dat je dan serieus werk maakt van je ja-woord. Ik vind dat zelfs onnozel omdat het in de post van Forummer leek alsof het gros in de GG belijdenis doet 'omdat het hoort en men nooit verder heeft gekeken dan de eigen kerkelijke context'. Dat is niet waar. Daarnaast, elke kerk heeft zijn dwaling, ook de GG. Je gaat pas weg als je eruit gezet wordt.
Het zou wat mij betreft een onderzoek waard zijn: hoe gaat het met de kerkhoppers, een eenmalige overstap, meerdere overstappen, welke motieven, welke achtergronden, hoe is het nu?, volkomen tevreden met de nieuwe kerkelijke omgeving? Al ga je dan natuurlijk wel keuren, welk motief is oké, welke niet. Daar kom je nooit uit. Gewoon van afblijven dus.

Maar dat verklaarbaar en acceptabel maken van een kerkelijke overstap is heel horizontaal en mensmiddelpuntig. Ik heb daar niet veel mee.
In mijn beleving kan dit voor gewone kerkleden enkel via de ban/afsnijding. Dat kan ik je echt niet aanbevelen. Dat is een heel ingrijpende stap
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 15:14
Ad Anker schreef: 26 aug 2024, 15:02 Maar dat verklaarbaar en acceptabel maken van een kerkelijke overstap is heel horizontaal en mensmiddelpuntig. Ik heb daar niet veel mee.
Misschien heb je Ad niet goed begrepen, maar dat is wat hij jou verwijt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

refo schreef: 26 aug 2024, 15:26
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 15:14
Misschien heb je Ad niet goed begrepen, maar dat is wat hij jou verwijt.
Nee, dat verwijt hij @Forummer.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 14:52
DDD schreef: 26 aug 2024, 14:39 Ik vind het niet heel geruststellend klinken. In een goed functionerende gemeente zijn verschillende meningen.
Yerseke is een bijzonder volk hoor. Er is daar weinig verschil van inzicht en men is echt nog ouderwets Ger. Gem., in die zin dat men niet constant kritisch is op hetgeen zondags klinkt.
Maar bekeren ze zich ook? Daar gaat het toch om? Wat een verantwoording om iedere zondag onder de meest zuivere prediking te zitten en dan maar gewoon doorleven, volgens alle zichtbare en onzichtbare regels, maar ten diepste geen verbrokenheid van het hart. Dan nog maar een stukje van de aangrijpende preek van ds. P. den Ouden over die oudste zoon https://youtu.be/9gpNAj86fHU
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Klaasje schreef: 26 aug 2024, 14:25
Delftenaar schreef: 23 aug 2024, 19:55 Het bericht schrijft dat de gemeente groeit.
Bedoel je dat er daardoor minder onenigheid is? En dat de gemeente meer eensgezind is, omdat de mensen die vragen hadden weg zijn?
Klopt Arja,

Je hoort weleens dat andere gemeentes intern commissies hebben met verschillende meningen

Je woont er waarschijnlijk niet?

En daarnaast: precies wat DDD zegt, natuurlijk heb je verschillende meningen nodig. Daar is helemaal niets mis mee. Gemaakte eenheid, of lauwheid, is veel gevaarlijker dan eerlijk met elkaar spreken over elkaars meningen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Verschil van mening is er, dat kan niet anders.* En daar is tot op zekere hoogte ook niets mis mee, zolang het de kern maar niet raakt. En zolang bijzaken maar als bijzaken gezien worden, zodat daar geen twist over ontstaat, maar vrijheid in is.

*Ik denk alleen al over de vraag of die nieuwe kerk nu echt zo mooi is... ;)
Laatst gewijzigd door Mannetje op 26 aug 2024, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

crossmountain schreef: 26 aug 2024, 15:54
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 14:52
Maar bekeren ze zich ook? Daar gaat het toch om? Wat een verantwoording om iedere zondag onder de meest zuivere prediking te zitten en dan maar gewoon doorleven, volgens alle zichtbare en onzichtbare regels, maar ten diepste geen verbrokenheid van het hart. Dan nog maar een stukje van de aangrijpende preek van ds. P. den Ouden over die oudste zoon https://youtu.be/9gpNAj86fHU
Ik woon niet op Yerseke, dus dat weet ik niet. Als God er maar van weet. Dan is het goed.

Maar één ding weet ik wel: al die negatieve en boze taal over de GG en wat er allemaal mis is, is in ieder geval geen ware vrucht. Althans, ik lees er in Galaten niets van.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Klaasje schreef: 26 aug 2024, 14:25
Klopt Arja,

Mooi te lezen Klaasje, laten we hopen dat die rust er mag blijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie