Geytenbeekje schreef: ↑08 aug 2024, 23:31
Bobber schreef: ↑08 aug 2024, 14:42
Pleiten op de beloften wordt ook vaak gezegd. bid en zeg, Heere, U heeft het beloofd bij de doop.
Das ook wat verwarrend aangezien beloften je niet zalig kunnen maken, maar de Maker van de beloften wel.
Bunyan benadrukt dat de beloftes van het Evangelie erop gericht zijn om mensen werkelijk tot Hem te trekken. Hij wijst erop dat de Heere Jezus niet zegt: "Wie tot het Woord komt," maar juist: "En die tot tot
Mij komt." De belofte zelf is voldoende om te komen; er is geen verdere smeekbede/pleiten nodig om Gods gunst te verwerven, want de Heere hoeft niet overtuigd te worden om een komende zondaar genadig te zijn.
Citaat Bunyan:
Hij zegt niet: En Hem die tot Mijn Woord komt", maar: "En die tot Mijn komt. De woorden van Christus, zelfs zijn meest gezegende en genadige beloften, zijn de Zaligmaker van de wereld niet. Dat is Christus Zelf en Christus alléén. Daarom dienen de beloften slechts om de komende zondaar aan te moedigen tot Jezus Christus te komen en niet in de beloften zelf te rusten.
Hierbij gaat het over de evangeliebeloften (misschien ligt dat anders bij doopbeloften?)