Hoe was je zondag [2]?

huisman

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 aug 2024, 09:42 Daar gaat het niet om. Maar misverstanden kunnen grote gevolgen hebben. Dan houd ik het erop dat in een goede preek gelovigen wel mogen worden aangezet tot heiligmaking. Ongelovigen moeten worden aangezet tot geloof.
Zo ongeveer. Als het maar gaat om een Evangelische heiligheid.

Het tweede is idd een allergie van mij. Bv opening van een school waar de predikant zegt: Probeer Gods geboden maar te houden ook als onbekeerde jongen of meisje. Misschien zou de Heere dit nog willen zegenen. De Heere bewegen tot genadig handelen door de wet te houden vind ik een verkeerd Godsbeeld oproepen. Dit terwijl het goed is voor alle mensen om naar Gods geboden te leven.

Dus eerst de vraag van McCheyne moet opgelost worden is ons leven. Hoe verschijn ik rechtvaardig voor God.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

maar zijn er echt predikanten die dit zeggen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Ook in de rechts behoudende kringen word je dus door goede werken zalig :D
Bobber

Bericht door Bobber »

huisman schreef: 08 aug 2024, 12:27
DDD schreef: 08 aug 2024, 09:42 Daar gaat het niet om. Maar misverstanden kunnen grote gevolgen hebben. Dan houd ik het erop dat in een goede preek gelovigen wel mogen worden aangezet tot heiligmaking. Ongelovigen moeten worden aangezet tot geloof.
Zo ongeveer. Als het maar gaat om een Evangelische heiligheid.

Het tweede is idd een allergie van mij. Bv opening van een school waar de predikant zegt: Probeer Gods geboden maar te houden ook als onbekeerde jongen of meisje. Misschien zou de Heere dit nog willen zegenen. De Heere bewegen tot genadig handelen door de wet te houden vind ik een verkeerd Godsbeeld oproepen. Dit terwijl het goed is voor alle mensen om naar Gods geboden te leven.

Dus eerst de vraag van McCheyne moet opgelost worden is ons leven. Hoe verschijn ik rechtvaardig voor God.
Pleiten op de beloften wordt ook vaak gezegd. bid en zeg, Heere, U heeft het beloofd bij de doop.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat is heel wat anders en voluit bijbels
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 08 aug 2024, 13:05 Ook in de rechts behoudende kringen word je dus door goede werken zalig :D
Dit was een linkse dominee;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 08 aug 2024, 16:35
merel schreef: 08 aug 2024, 13:05 Ook in de rechts behoudende kringen word je dus door goede werken zalig :D
Dat hoop jij ;). Een linkerflank predikant gaat er niet vanuit dat kinderen onbekeerd zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 08 aug 2024, 16:38
pierre27 schreef: 08 aug 2024, 16:35
Dat hoop jij ;). Een linkerflank predikant gaat er niet vanuit dat kinderen onbekeerd zijn.
Welnee, in dezen hoop ik niks. Oke, wat zijn de kinderen dan wel volgens dergelijke predikanten?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Heeft iemand nog de preek van ds. Janse beluisterd?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bobber schreef: 08 aug 2024, 14:42

Pleiten op de beloften wordt ook vaak gezegd. bid en zeg, Heere, U heeft het beloofd bij de doop.
Das ook wat verwarrend aangezien beloften je niet zalig kunnen maken, maar de Maker van de beloften wel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bobber schreef: 08 aug 2024, 14:42 Pleiten op de beloften wordt ook vaak gezegd. bid en zeg, Heere, U heeft het beloofd bij de doop.
Wat heeft de Heere dan beloofd bij de doop?
Bobber

Bericht door Bobber »

Geytenbeekje schreef: 08 aug 2024, 23:31

Das ook wat verwarrend aangezien beloften je niet zalig kunnen maken, maar de Maker van de beloften wel.
@Posthoorn. Ik bedoel het verwarrende. De zaligheid wordt (bijna) gelegd in ons pleiten. Waarmee ik niet zeg dat je het niet moet doen.
helma

Bericht door helma »

Bobber schreef:

@Posthoorn. Ik bedoel het verwarrende. De zaligheid wordt (bijna) gelegd in ons pleiten. Waarmee ik niet zeg dat je het niet moet doen.
Noem eens een voorbeeld? Ik heb het nooit gehoord, dus ben benieuwd.
Arja

Bericht door Arja »

Bunyan benadrukt dat de beloftes van het Evangelie erop gericht zijn om mensen werkelijk tot Hem te trekken. Hij wijst erop dat de Heere Jezus niet zegt: "Wie tot het Woord komt," maar juist: "En die tot tot Mij komt." De belofte zelf is voldoende om te komen; er is geen verdere smeekbede/pleiten nodig om Gods gunst te verwerven, want de Heere hoeft niet overtuigd te worden om een komende zondaar genadig te zijn.
Citaat Bunyan:
Hij zegt niet: En Hem die tot Mijn Woord komt", maar: "En die tot Mijn komt. De woorden van Christus, zelfs zijn meest gezegende en genadige beloften, zijn de Zaligmaker van de wereld niet. Dat is Christus Zelf en Christus alléén. Daarom dienen de beloften slechts om de komende zondaar aan te moedigen tot Jezus Christus te komen en niet in de beloften zelf te rusten.

Hierbij gaat het over de evangeliebeloften (misschien ligt dat anders bij doopbeloften?)
Bobber

Bericht door Bobber »

helma schreef: 09 aug 2024, 11:04
Bobber schreef:

Noem eens een voorbeeld? Ik heb het nooit gehoord, dus ben benieuwd.
https://www.rd.nl/puntuit/menens/doop/p ... -doop.html

Misschien verduidelijkt dit wat ik bedoel.
Plaats reactie