In jouw woonplaats heeft de Herv. Kerk wel een mooi kerkgebouw.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ach, het is allemaal lood om oud ijzer. Men denkt dat er essentiële verschillen zijn, maar die zijn er in mijn optiek nauwelijks. En wie wil zich nu laten leiden door mensen zonder fatsoenlijke theologische opleiding? Wordt gewoon CGK, HHK op PKN.DDD schreef: ↑31 jul 2024, 23:18 We hebben deze discussie al eerder gevoerd. Maar als je op eigen houtje de kerkelijke grenzen verandert, dan vergroot je de onderlinge verschillen tussen de kerken (tenzij dat je bewust kiest voor een kerkelijke gemeente die minder goed bij jou past dan de huidige). Dus dan draag je zeker niet bij aan kerkelijke eenheid.
Hier is hier in Oostenrijk.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:22In jouw woonplaats heeft de Herv. Kerk wel een mooi kerkgebouw.
- Niet meer zo actief -
-
Dus er zijn wel wat essentiële verschillen. Ja, als die er toch bestaan dan is het logisch dat er andere kerkkeuzes gemaakt worden.Ambtenaar schreef: ↑31 jul 2024, 23:23Ach, het is allemaal lood om oud ijzer. Men denkt dat er essentiële verschillen zijn, maar die zijn er in mijn optiek nauwelijks. En wie wil zich nu laten leiden door mensen zonder fatsoenlijke theologische opleiding? Wordt gewoon CGK, HHK op PKN.DDD schreef: ↑31 jul 2024, 23:18 We hebben deze discussie al eerder gevoerd. Maar als je op eigen houtje de kerkelijke grenzen verandert, dan vergroot je de onderlinge verschillen tussen de kerken (tenzij dat je bewust kiest voor een kerkelijke gemeente die minder goed bij jou past dan de huidige). Dus dan draag je zeker niet bij aan kerkelijke eenheid.
Ik verblijf momenteel in het buitenland. En de vraag is wat belangrijker is, vage theologische opvattingen, of gemeenschapszin.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:21
Dat ''ideale'' plaatje van het maar bezoeken omdat het in je woonplaats is terwijl er in die zin niets mee kan, heb ik niets mee
Ben je gek, die zijn er nauwelijks. Denk je nu echt dat mensen zonder fatsoenlijke theologische en/of filosofische opleiding die verschillen kunnen duiden? Natuurlijk niet. Het is simpelweg een kwestie domheid en niet de minste willen zijn die alle verscheidenheid hebben veroorzaakt.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:24
Dus er zijn wel wat essentiële verschillen. Ja, als die er toch bestaan dan is het logisch dat er andere kerkkeuzes gemaakt worden.
-
De mensen op de pinksterdag hadden zover wij weten geen moeite met het gegeven dat Peters geen Farizeeër was.Ambtenaar schreef: ↑31 jul 2024, 23:23Ach, het is allemaal lood om oud ijzer. Men denkt dat er essentiële verschillen zijn, maar die zijn er in mijn optiek nauwelijks. En wie wil zich nu laten leiden door mensen zonder fatsoenlijke theologische opleiding? Wordt gewoon CGK, HHK op PKN.DDD schreef: ↑31 jul 2024, 23:18 We hebben deze discussie al eerder gevoerd. Maar als je op eigen houtje de kerkelijke grenzen verandert, dan vergroot je de onderlinge verschillen tussen de kerken (tenzij dat je bewust kiest voor een kerkelijke gemeente die minder goed bij jou past dan de huidige). Dus dan draag je zeker niet bij aan kerkelijke eenheid.
-
- Verbannen
Je weet het niet, maar je bent het niet eens met ds. Egas? Zit daar geen hiaat in je denkwijze?Ad Anker schreef: ↑31 jul 2024, 22:51 Ik heb makkelijk praten ja. Dat klopt. Wanneer ik uit mijn huidige gemeente zou vertrekken doe ik toch wat ik hier bestrijd?
Zijn de argumenten om HHK te worden zoals ze in 2004 geformuleerd zijn valide gebleken, dat kan na 20 jaar wel geconcludeerd worden? De behoudende gemeenten binnen de PKN functioneren nog steeds zoals voor 2004?
Verder heb ik mijn standpunt weergegeven. Veelal in vragende vorm, omdat ik het ook niet weet. En ds. Egas, ik vond het wat tegenvallen. Een herstelde CGK is geen probleem en hij ligt er niet wakker van. Ik vind dat best moeilijk.
Ik begrijp ds. Egas heel goed. En ik vermoed @huisman ook.
-
Ik denk er wat anders over maar goed. Hoe zie jij dan de ideale kerk voor je? Zou wat jou betreft iedere dominee ( die de Bijbel als Waarheid houdt) uitgenodigd kunnen worden?Ambtenaar schreef: ↑31 jul 2024, 23:29Ben je gek, die zijn er nauwelijks. Denk je nu echt dat mensen zonder fatsoenlijke theologische en/of filosofische opleiding die verschillen kunnen duiden? Natuurlijk niet. Het is simpelweg een kwestie domheid en niet de minste willen zijn die alle verscheidenheid hebben veroorzaakt.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:24
Dus er zijn wel wat essentiële verschillen. Ja, als die er toch bestaan dan is het logisch dat er andere kerkkeuzes gemaakt worden.
Zou iedereen dan zijn eigen vertaling mee mogen/kunnen nemen? Zou iedere gezang gezongen mogen worden of ook diensten zijn met 4 korte psalmversjes, hoe zie jij dat voor je?
-
- Verbannen
Als het nu geen mis was geweest, maar een kerkdienst in Oud Gereformeerde stijl en theologie, was je dan ook gegaan?Ambtenaar schreef: ↑31 jul 2024, 23:20Waarom niet gewoon de plaatselijke gemeente bezoeken? Ik bezocht afgelopen zondagmorgen een plaatselijke mis, verstond er niets van, maar de mensen waren zeer verheugd dat ik aanwezig was. Na afloop kort met de pastoor gesproken, hij was het Engels enigszins machtig.Mannetje schreef: ↑31 jul 2024, 23:15 Zonder de pijn en het belang te bagatelliseren, vraag ik me wel af waar we mee bezig zijn in NL.
Was vanavond bij een avond over de Sola Gratia gemeente in Graz en omgeving. De enige reformatorische kerk in en bij deze grote stad.
Drie leden, de dominee en zijn gezin niet meegeteld.
Mocht je daar in de buurt zijn, bezoek op zondag de gemeente! Nu in de zomer zijn er ook Nederlandstalige diensten.
-
- Verbannen
Nog nooit de profeet Amos bestudeerd?
Waarom zo grof?
Ik heb het Woord lief en wil dat dat getrouw verkondigd wordt.
- Niet meer zo actief -
Nee, een predikant heeft een bepaalde opleiding van zeker niveau nodig. Ik accepteer in die zin enkel predikanten van CGK en HHK als predikanten met een gezaghebbende mening.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:37
Ik denk er wat anders over maar goed. Hoe zie jij dan de ideale kerk voor je? Zou wat jou betreft iedere dominee ( die de Bijbel als Waarheid houdt) uitgenodigd kunnen worden?
Je moet consensus bereiken als gemeente, maar bij voorbaat zou ik qua vertaling niets uitsluiten en over psalmberijming of gezang bundel het gesprek aangaan. En natuurlijk zijn er dan altijd mensen die teleurgesteld zijn en afscheid nemen.Zou iedereen dan zijn eigen vertaling mee mogen/kunnen nemen? Zou iedere gezang gezongen mogen worden of ook diensten zijn met 4 korte psalmversjes, hoe zie jij dat voor je?