Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Ad Anker
Moderator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Ad Anker »

Ik heb makkelijk praten ja. Dat klopt. Wanneer ik uit mijn huidige gemeente zou vertrekken doe ik toch wat ik hier bestrijd?
Zijn de argumenten om HHK te worden zoals ze in 2004 geformuleerd zijn valide gebleken, dat kan na 20 jaar wel geconcludeerd worden? De behoudende gemeenten binnen de PKN functioneren nog steeds zoals voor 2004?
Verder heb ik mijn standpunt weergegeven. Veelal in vragende vorm, omdat ik het ook niet weet. En ds. Egas, ik vond het wat tegenvallen. Een herstelde CGK is geen probleem en hij ligt er niet wakker van. Ik vind dat best moeilijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 31 jul 2024, 18:21
Dat is waar. De GG is ontstaan uit de GGiN. Door de ongelukkige handelswijze van de GG rond de predikanten Kok en Steenblok lag het recht op straat en kon de voortzetting van de GGiN niets anders dan de synode verlaten. Dat ligt bij de CGK echt anders. Dus het is enorm appels met peren vergelijken.

Maar al deze omstandigheden zijn een aanklacht. Gaan we in 2024 weer een afgescheiden kerk verwelkomen? Zoals in 2004? Dat is toch verdrietig?
Kom op, het ging gewoon om ego. Geen voetenwassers destijds.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 31 jul 2024, 22:42
MGG schreef: 31 jul 2024, 22:26
Refojongere schreef: 31 jul 2024, 21:55
Dat is waar. De GG is ontstaan uit de GGiN. Door de ongelukkige handelswijze van de GG rond de predikanten Kok en Steenblok lag het recht op straat en kon de voortzetting van de GGiN niets anders dan de synode verlaten. Dat ligt bij de CGK echt anders. Dus het is enorm appels met peren vergelijken.

Maar al deze omstandigheden zijn een aanklacht. Gaan we in 2024 weer een afgescheiden kerk verwelkomen? Zoals in 2004? Dat is toch verdrietig?
Verdrietig is als je afgescheiden bent terwijl er gewoon bijbelgetrouwe hersteld hervormde en hervormde gemeenten zijn. Is bijvoorbeeld de HHK Leerbroek een afgescheiden kerk of is dat gewoon precies dezelfde gemeente met dezelfde mensen als voor 2004. Denk daar maar over na.

En als je zoveel moeite hebt met afgescheiden kerken zou ik ogenblikkelijk hervormd worden en niet met flauwe argumenten dat je niet zoveel met de plaatselijke hervormde gemeente hebt. Dat zijn dan krokodillentranen.
Al genoeg over nagedacht en de HHK blijft een afscheiding. Honderd gevoelentjes en andere emoties veranderen daar niks aan. Het komt eerder wat hoogmoedig over. Beetje bijzonder dat je iemand het verwijt maakt dat hij flauwe argumenten heeft. In ons gesprek, wat deels een misverstand bleek, heb ik weinig serieuze argumenten kunnen ontdekken.

Als de synode van de PKN de Bijbel weer van A tot Z serieus neemt en voldoet aan de 3FvE dan keren wij zeker weer terug naar de opvolger van de NHK. Het hervormde denken is na twee generaties bij mij redelijk weggezakt, maar nog niet volledig verdwenen.
Ik heb weinig argumenten gegeven. Daar is het topic niet voor. Alles is uitgebreid beschreven in het boek 'Belijdenis en verbond' olv WJ op 't Hof en W. Verboom.
Jouw denken staat in elk geval mijlenver af van de hervormde kerkvisies in dit boek en dat van Calvijn. Niet voor niets ben je MGG. Ook in brochures van het Comité tot behoud van de NHK en de argumenten van de GB 'we kunnen niet mee' staat voldoende. Het doet bij jou niet terzake zei je al eerder. Omdat alles onder 'gevoelens' wordt geschaard. Daarmee doet je geen recht aan de gewetensbezwaren. Ik kan je de vindplaatsen laten zien als je geïnteresseerd bent.
Ik heb begrip voor de gewetensbezwaren om niet mee te gaan in de fusie waaruit de PKN is ontstaan. Familieleden zijn HHK geworden en dat begrijp ik heel goed. Het triggert mij alleen behoorlijk als gezegd of gesuggereerd wordt dat de HHK de voorzetting van de NHK is. Dan denk ik blijf bij de feiten en argumenteer zuiver. Regelmatig krijg ik het gevoel dat geen afscheiding maar de voorzetting zijn belangrijker is dan nuchter de feiten bekijken.

Als je goede digitale bronnen weet dan houd ik mij aanbevolen. Door vakantie is het nu niet haalbaar om papieren bronnen te verkrijgen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 31 jul 2024, 22:51 Ik heb makkelijk praten ja. Dat klopt. Wanneer ik uit mijn huidige gemeente zou vertrekken doe ik toch wat ik hier bestrijd?
Zijn de argumenten om HHK te worden zoals ze in 2004 geformuleerd zijn valide gebleken, dat kan na 20 jaar wel geconcludeerd worden? De behoudende gemeenten binnen de PKN functioneren nog steeds zoals voor 2004?
Verder heb ik mijn standpunt weergegeven. Veelal in vragende vorm, omdat ik het ook niet weet. En ds. Egas, ik vond het wat tegenvallen. Een herstelde CGK is geen probleem en hij ligt er niet wakker van. Ik vind dat best moeilijk.
Laten we niet te moeilijk doen. Een kerkje meer of minder maakt het verschil niet. Dus als we straks een HCGK hebben en een CGK, zullen er veel woorden vallen, maar gedenk de woorden: vanitas vanitatum, omnia vanitas
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 31 jul 2024, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef: 31 jul 2024, 22:51 Ik heb makkelijk praten ja. Dat klopt. Wanneer ik uit mijn huidige gemeente zou vertrekken doe ik toch wat ik hier bestrijd?
Dan hadden bezwaarde mensen die niet de PKN in wilde gaan GG moeten worden in feite ;)
MGG

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef: 31 jul 2024, 22:47 Maar goed. Ik moet nog zien of (delen van) gemeenten overgaan tot een bestaand kerkverband of dat er toch een eigen kerkverband wordt opgericht.
Ds. Egas is heel duidelijk. Ik vond zijn argumenten sterk en hij brengt ze op een prettige manier.

Mocht het nieuwe kerkverband er komen, dan denk ik dat geen of weinig gemeenten een bestaand kerkverband boven het nieuwe kerkverband zullen kiezen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 31 jul 2024, 22:59
Ds. Egas is heel duidelijk.

Mocht het nieuwe kerkverband er komen, dan denk ik dat geen of weinig gemeenten een bestaand kerkverband boven het nieuwe kerkverband zullen kiezen.
Over twee generaties wordt de soep niet meer zo heet gegeten als nu opgediend. Kortom, men moet niet al te moeilijk doen en al te stellig zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 31 jul 2024, 22:46
DDD schreef: 31 jul 2024, 22:20
Refojongere schreef: 31 jul 2024, 21:55

Verdrietig is als je afgescheiden bent terwijl er gewoon bijbelgetrouwe hersteld hervormde en hervormde gemeenten zijn. Is bijvoorbeeld de HHK Leerbroek een afgescheiden kerk of is dat gewoon precies dezelfde gemeente met dezelfde mensen als voor 2004. Denk daar maar over na.

En als je zoveel moeite hebt met afgescheiden kerken zou ik ogenblikkelijk hervormd worden en niet met flauwe argumenten dat je niet zoveel met de plaatselijke hervormde gemeente hebt. Dat zijn dan krokodillentranen.
Als je lid bent van een afgescheiden kerk, dan kun je alleen door een kerkscheuring hervormd worden.

Dat lijkt me zeker de aangewezen weg niet, hoewel het soms begrijpelijk is als mensen zich losmaken van hun kerkelijk gezin.

Dat je bezwaar hebt tegen een kerkscheuring, lijkt me in ieder geval geen reden om op eigen houtje tot een nieuwe kerkelijke indeling te komen.
Nee, je kunt individueel terugkeren, dat is niet hetzelfde als scheuren.
Waarom is dat geen scheuren? Als je één teen verliest, is dat toch ook een scheuring? Of als er één kind uit huis wordt geplaatst? Of telt het pas als de helft of meer van de leden/ledematen verdwijnt? En waarom dan? Ik zie wel enig verschil. Als je iemand halveert, blijft er niets van over. Terwijl je met een teen minder ook kunt leven. Maar verder kan ik mij de redenering niet goed voorstellen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 31 jul 2024, 23:09
Waarom is dat geen scheuren? Als je één teen verliest, is dat toch ook een scheuring? Of als er één kind uit huis wordt geplaatst? Of telt het pas als de helft of meer van de leden/ledematen verdwijnt? En waarom dan? Ik zie wel enig verschil. Als je iemand halveert, blijft er niets van over. Terwijl je met een teen minder ook kunt leven. Maar verder kan ik mij de redenering niet goed voorstellen.
Je keert terug naar de moederkerk. Dat is niet scheuren, dan ben je als de verloren zoon. Je keert terug naar waar je hoort.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zonder de pijn en het belang te bagatelliseren, vraag ik me wel af waar we mee bezig zijn in NL.

Was vanavond bij een avond over de Sola Gratia gemeente in Graz en omgeving. De enige reformatorische kerk in en bij deze grote stad.
Drie leden, de dominee en zijn gezin niet meegeteld.

Mocht je daar in de buurt zijn, bezoek op zondag de gemeente! Nu in de zomer zijn er ook Nederlandstalige diensten.
- Niet meer zo actief -
Geytenbeekje

Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:14
Je keert terug naar de moederkerk. Dat is niet scheuren, dan ben je als de verloren zoon. Je keert terug naar waar je hoort.
En als de gehele gemeente een HHG is geworden en om die reden de enige kerk in het dorp is, ishet dan ook een moederkerk?
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:14
We hebben deze discussie al eerder gevoerd. Maar als je op eigen houtje de kerkelijke grenzen verandert, dan vergroot je de onderlinge verschillen tussen de kerken (tenzij dat je bewust kiest voor een kerkelijke gemeente die minder goed bij jou past dan de huidige). Dus dan draag je zeker niet bij aan kerkelijke eenheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 31 jul 2024, 23:15 Zonder de pijn en het belang te bagatelliseren, vraag ik me wel af waar we mee bezig zijn in NL.

Was vanavond bij een avond over de Sola Gratia gemeente in Graz en omgeving. De enige reformatorische kerk in en bij deze grote stad.

Mocht je daar in de buurt zijn, bezoek op zondag de gemeente! Nu in de zomer zijn er ook Nederlandstalige diensten.
Waarom niet gewoon de plaatselijke gemeente bezoeken? Ik bezocht afgelopen zondagmorgen een plaatselijke mis, verstond er niets van, maar de mensen waren zeer verheugd dat ik aanwezig was. Na afloop kort met de pastoor gesproken, hij was het Engels enigszins machtig.
Geytenbeekje

Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:20
Mannetje schreef: 31 jul 2024, 23:15 Zonder de pijn en het belang te bagatelliseren, vraag ik me wel af waar we mee bezig zijn in NL.

Waarom niet gewoon de plaatselijke gemeente bezoeken? Ik bezocht afgelopen zondagmorgen een plaatselijke mis, verstond er niets van, maar de mensen waren zeer verheugd dat ik aanwezig was. Na afloop kort met de pastoor gesproken, hij was het Engels enigszins machtig.
Dat ''ideale'' plaatje van het maar bezoeken omdat het in je woonplaats is terwijl er in die zin niets mee kan, heb ik niets mee
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik ga niet naar een Roomse kerk.
En plaatselijke protestantse gemeentes zijn hier niet of vrijzinnig, ook geen optie.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie