Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Met jullie standpunten had je ook bezwaard Rooms kunnen blijven. Dat is ook wat Erasmus tegen Luther zei.
-
Wim, nu begrijp ik je beter. Je wil dat de CGK-ers zich aansluiten bij een ander kerkverband. Volgens mij staan de pro-vrouw in ambt CGK-ers veelal al met 1 been in het kerkverband van de NGK. Voor hen is het veel makkelijker om over te stappen. Ds. Egas zegt terecht: als je je niet houdt aan de synodebesluiten ga dan een ander verband zoeken.Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 23:44Jaja. Waarom scheuren i.p.v. afscheiden? Nog inhoudelijke argumenten?Refojongere schreef: ↑26 jul 2024, 23:02Termen als 'vervuilen', 'nieuwe splinter', 'moeten ze vertrekken', ' het gaat ze om de eer', 'om het ego'Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:03Yep. dat bedoel ik. Als de predikanten, ouderlingen, diakenen en leden die niet meekunnen met de breedte in de CGK (en let wel: Hun wordt niet belet te prediken en te luisteren naar het Woord zoals zij dat verstaan!) dan moeten ze vertrekken. En zich aanmelden bij een ander verband. (ex) predikanten kunnen zich daar ook gewoon melden bij het curatorium voor toelating. Zou er voor God iets te wonderlijk zijn? (ex) ambtsdragers kunnen geduldig wachten tot God (en vervolgens de gemeente) opnieuw roept.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 21:46 Ik plaats de post van Wim even in deze topic.
Begrijp ik je goed Wim dat jij vindt dat de voorbereidingen treffen voor de synode door afgevaardigden, de oproep tot gebed of God Zich wil wenden door het CGberaad een orchestreren van een scheuring is en dat het wat jou betreft beter is zich te melden bij een aanverwant kerkverband en daar als ambtelijk (gast)lid te wachten op de wil van de Heere?
Ik wil het graag goed begrijpen. Ik vind de gedachte wel interessant. Wat is er bijv. in 2004 dan misgegaan!?
Waarom een HCGK gaan starten (met positie!) om vervolgens samenwerkingsverbanden verder te vervuilen met weer een nieuwe splinter?
Dat het een voorbereiden op een scheuring is blijkt uit het artikel, de laatste zin is: "Ook dat is ondergraving van wat we als kerken gezamelijk hebben en het onderstreept dat het kerkelijk samenleven stukgelopen is". En nogmaals: Niemand belet de rechterflank te preken en te luisteren zoals zij het Woord uitleggen. Issue is dat anderen moeten luisteren en als dat niet gebeurd, als de synode het niet afdwingt (bij meerderheid) dan gaat de minderheid "scheuren". Commisies zijn dus vooral druk om aan te tonen (juridisch!) dat de synode fout is om het niet te doen, want dat is een grond om met de pegels en activa op te stappen.
Dit gaat niet (meer) om de leer, maar om de eer. Om het ego.
Ik zou zeggen: oordeel niet opdat gij niet geoordeeld, want naar de mate waarmee jij oordeelt zul je zelf geoordeeld worden.
Er straalt geen liefde en bewogenheid uit. Het komt voor mij over als liever kwijt dan rijk en in hun klein hoekje mogen ze best bijbelgetrouw zijn, maar laat ze niet streven naar een bijbelgetrouw kerkverband want dan is de wereld te klein.
En dat op een reformatorisch forum!
Gelukkig wordt er in de Gereformeerde Bond en ook plaatselijk door Bonders een hele andere toon aangeslagen en is er gebed en meeleven voor de CGK.
En wat bedoel je met " liever kwijt dan rijk"? Heb ik niet al gepost dat ik degenen die in de CGK niet kunnen blijven vanwege de onbijbelse praktijken ze een ereplaats zou willen geven in mijn gemeente?
En het streven om de gehele CGK bijbelgetrouw te houden juich ik uiteraard toe. Ik heb echter de indruk dat CGBeraad dit al als onhaalbaar acht en daarom vast de voorbereidingen voor een scheuring worden gemaakt.
Mocht de synode anders besluiten dan in lijn met de afgelopen 20 eeuwen, dan zou ik de CGK-ers oproepen om aan te sluiten bij de HHK conform acte van afscheiding en wederkeer.
Maar een scheuring voorkom je niet omdat in sommige plaatsen geen alternatief is. Zoals Opperdoes, Dronten, Haren, Heerde, Kerkwerve. Je wil toch niet dat er daar geen bijbelgetrouwe gemeente meer is ter plekke doordat het bezwaarde deel opeens vele kilometers moet gaan rijden? Vandaar dat ds. Egas zegt dat het maar het veiligst is plaatselijk CGK te blijven juist om een plaatselijke scheuring te voorkomen daar we men plaatselijk eensgezind is qua bezwaren maar men uiteenlopend denkt over waar zich aan te sluiten. Op zich vind ik dat jammer dat dat zo gaat, maar een plaatselijke scheuring is altijd nog erger dan een landelijke waar je plaatselijk zo min mogelijk van merkt.
En ik denk dat als je je niet voorbereidt op een plan B, dat je dan de kudde alle kanten op laat gaan. Je moet als kerkenraad de kudde de weg wijzen.
Je moet aan voorzorgsmaatregelen denken:
Lukas 14:32.
Paulus werd de stad uitgeworpen. De Heere Jezus werd uit de synagoge geworpen. Het is het Bijbels lot voor volgelingen van Hem. Nu lijkt het omgekeerd. De bezwaarden (de zuivere volgelingen, volgens henzelf) willen de rest (de dwalenden) uitwerpen. Maar dat is niet naar het voorbeeld van de Meester. Voeten ontstoffen en elders verder gaan, als je echt niet MAG blijven. Zijn voetstappen volgen, door het bezaaide en het onbezaaide.
Is het ten diepste geen hoogmoed? En zijn dan de woorden die Wim gebruikt niet begrijpelijk?
Komt hierin niet het oordeel over de georganiseerde kerkstructuur van het Nederlandse tot op het bot verdeelde lichaam van Christus openbaar?
Volgen, al kost het alles.
Is het ten diepste geen hoogmoed? En zijn dan de woorden die Wim gebruikt niet begrijpelijk?
Komt hierin niet het oordeel over de georganiseerde kerkstructuur van het Nederlandse tot op het bot verdeelde lichaam van Christus openbaar?
Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 09:47 Paulus werd de stad uitgeworpen. De Heere Jezus werd uit de synagoge geworpen. Het is het Bijbels lot voor volgelingen van Hem. Nu lijkt het omgekeerd. De bezwaarden (de zuivere volgelingen, volgens henzelf) willen de rest (de dwalenden) uitwerpen. Maar dat is niet naar het voorbeeld van de Meester. Voeten ontstoffen en elders verder gaan, als je echt niet MAG blijven. Zijn voetstappen volgen, door het bezaaide en het onbezaaide.

-
- Verbannen
En Zondag 31 dan? Heeft die ook nog enige betekenis?Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 09:47 Paulus werd de stad uitgeworpen. De Heere Jezus werd uit de synagoge geworpen. Het is het Bijbels lot voor volgelingen van Hem. Nu lijkt het omgekeerd. De bezwaarden (de zuivere volgelingen, volgens henzelf) willen de rest (de dwalenden) uitwerpen. Maar dat is niet naar het voorbeeld van de Meester. Voeten ontstoffen en elders verder gaan, als je echt niet MAG blijven. Zijn voetstappen volgen, door het bezaaide en het onbezaaide.
Het is hier geen leerverschilletje over het verbond ofzo hé? Het gaat niet meer alleen over de vrouw in het ambt, maar het gaat inmiddels al over gehuwde personen van hetzelfde geslacht die deelnemen aan het HA en professoren die bepaalde zaken uit Gods Woord in twijfel trekken, zoals de schepping in 6 dagen van 24 ujr en de geschiedenis van Jona in de walvis!!
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. De zonden aanwijzen van een ander is zo makkelijk. Ook daarin heeft Jezus ons de les gelezen, wie zonder zonde is...GerefGemeente-lid schreef: ↑27 jul 2024, 10:19 En Zondag 31 dan? Heeft die ook nog enige betekenis?
Het is hier geen leerverschilletje over het verbond ofzo hé? Het gaat niet meer alleen over de vrouw in het ambt, maar het gaat inmiddels al over gehuwde personen van hetzelfde geslacht die deelnemen aan het HA en professoren die bepaalde zaken uit Gods Woord in twijfel trekken, zoals de schepping in 6 dagen van 24 uur en de geschiedenis van Jona in de walvis!!
Hier gaat het om een kerkverband dat op scheuren staat. Wanneer is dat geoorloofd? In 1834 werd in Ulrum een predikant de mond gesnoerd. In 2004 werd geen voorganger de mond gesnoerd, nu ook niet. Welke weg wijst Gods Woord? Afscheiden? Ik denk van niet. Begrijp je?
-
Op het dikgedrukte na een mooi bericht.Refojongere schreef: ↑27 jul 2024, 09:40Wim, nu begrijp ik je beter. Je wil dat de CGK-ers zich aansluiten bij een ander kerkverband. Volgens mij staan de pro-vrouw in ambt CGK-ers veelal al met 1 been in het kerkverband van de NGK. Voor hen is het veel makkelijker om over te stappen. Ds. Egas zegt terecht: als je je niet houdt aan de synodebesluiten ga dan een ander verband zoeken.Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 23:44Jaja. Waarom scheuren i.p.v. afscheiden? Nog inhoudelijke argumenten?Refojongere schreef: ↑26 jul 2024, 23:02Termen als 'vervuilen', 'nieuwe splinter', 'moeten ze vertrekken', ' het gaat ze om de eer', 'om het ego'Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:03
Yep. dat bedoel ik. Als de predikanten, ouderlingen, diakenen en leden die niet meekunnen met de breedte in de CGK (en let wel: Hun wordt niet belet te prediken en te luisteren naar het Woord zoals zij dat verstaan!) dan moeten ze vertrekken. En zich aanmelden bij een ander verband. (ex) predikanten kunnen zich daar ook gewoon melden bij het curatorium voor toelating. Zou er voor God iets te wonderlijk zijn? (ex) ambtsdragers kunnen geduldig wachten tot God (en vervolgens de gemeente) opnieuw roept.
Waarom een HCGK gaan starten (met positie!) om vervolgens samenwerkingsverbanden verder te vervuilen met weer een nieuwe splinter?
Dat het een voorbereiden op een scheuring is blijkt uit het artikel, de laatste zin is: "Ook dat is ondergraving van wat we als kerken gezamelijk hebben en het onderstreept dat het kerkelijk samenleven stukgelopen is". En nogmaals: Niemand belet de rechterflank te preken en te luisteren zoals zij het Woord uitleggen. Issue is dat anderen moeten luisteren en als dat niet gebeurd, als de synode het niet afdwingt (bij meerderheid) dan gaat de minderheid "scheuren". Commisies zijn dus vooral druk om aan te tonen (juridisch!) dat de synode fout is om het niet te doen, want dat is een grond om met de pegels en activa op te stappen.
Dit gaat niet (meer) om de leer, maar om de eer. Om het ego.
Ik zou zeggen: oordeel niet opdat gij niet geoordeeld, want naar de mate waarmee jij oordeelt zul je zelf geoordeeld worden.
Er straalt geen liefde en bewogenheid uit. Het komt voor mij over als liever kwijt dan rijk en in hun klein hoekje mogen ze best bijbelgetrouw zijn, maar laat ze niet streven naar een bijbelgetrouw kerkverband want dan is de wereld te klein.
En dat op een reformatorisch forum!
Gelukkig wordt er in de Gereformeerde Bond en ook plaatselijk door Bonders een hele andere toon aangeslagen en is er gebed en meeleven voor de CGK.
En wat bedoel je met " liever kwijt dan rijk"? Heb ik niet al gepost dat ik degenen die in de CGK niet kunnen blijven vanwege de onbijbelse praktijken ze een ereplaats zou willen geven in mijn gemeente?
En het streven om de gehele CGK bijbelgetrouw te houden juich ik uiteraard toe. Ik heb echter de indruk dat CGBeraad dit al als onhaalbaar acht en daarom vast de voorbereidingen voor een scheuring worden gemaakt.
Mocht de synode anders besluiten dan in lijn met de afgelopen 20 eeuwen, dan zou ik de CGK-ers oproepen om aan te sluiten bij de HHK conform acte van afscheiding en wederkeer.
Maar een scheuring voorkom je niet omdat in sommige plaatsen geen alternatief is. Zoals Opperdoes, Dronten, Haren, Heerde, Kerkwerve. Je wil toch niet dat er daar geen bijbelgetrouwe gemeente meer is ter plekke doordat het bezwaarde deel opeens vele kilometers moet gaan rijden? Vandaar dat ds. Egas zegt dat het maar het veiligst is plaatselijk CGK te blijven juist om een plaatselijke scheuring te voorkomen daar we men plaatselijk eensgezind is qua bezwaren maar men uiteenlopend denkt over waar zich aan te sluiten. Op zich vind ik dat jammer dat dat zo gaat, maar een plaatselijke scheuring is altijd nog erger dan een landelijke waar je plaatselijk zo min mogelijk van merkt.
En ik denk dat als je je niet voorbereidt op een plan B, dat je dan de kudde alle kanten op laat gaan. Je moet als kerkenraad de kudde de weg wijzen.
Je moet aan voorzorgsmaatregelen denken:
Lukas 14:32.
Ik blijf herhalen dat de HHK is niet de voorzetting van de NHK is. Dat sommige dit willen zijn, doet hier niks van af. Terugkeer naar een afscheiding uit 2004 is onmogelijk. Wel kunnen de twee afgescheiden kerken samengaan.
-
Stel dat de synode nu of over een aantal jaar groen licht geeft, is een afscheiding dan wel de weg?Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 10:27Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. De zonden aanwijzen van een ander is zo makkelijk. Ook daarin heeft Jezus ons de les gelezen, wie zonder zonde is...GerefGemeente-lid schreef: ↑27 jul 2024, 10:19 En Zondag 31 dan? Heeft die ook nog enige betekenis?
Het is hier geen leerverschilletje over het verbond ofzo hé? Het gaat niet meer alleen over de vrouw in het ambt, maar het gaat inmiddels al over gehuwde personen van hetzelfde geslacht die deelnemen aan het HA en professoren die bepaalde zaken uit Gods Woord in twijfel trekken, zoals de schepping in 6 dagen van 24 uur en de geschiedenis van Jona in de walvis!!
Hier gaat het om een kerkverband dat op scheuren staat. Wanneer is dat geoorloofd? In 1834 werd in Ulrum een predikant de mond gesnoerd. In 2004 werd geen voorganger de mond gesnoerd, nu ook niet. Welke weg wijst Gods Woord? Afscheiden? Ik denk van niet. Begrijp je?
-
- Verbannen
Ik veronderstel dat jij inmiddels Hervormd bent geworden? Wat zei ds. Boeder toen je je attestatie kwam opvragen?Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 10:27Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. De zonden aanwijzen van een ander is zo makkelijk. Ook daarin heeft Jezus ons de les gelezen, wie zonder zonde is...GerefGemeente-lid schreef: ↑27 jul 2024, 10:19 En Zondag 31 dan? Heeft die ook nog enige betekenis?
En verder: ik hoor nog steeds niet waarom Zondag 31 niet als leidraad hoort genomen te worden. Dan is er dus géén sprake van een scheuring, maar worst de tucht ter hand genomen. En let wel!: dat is altijd vanuit de aard der liefde!!!
Lees die Zondag nog eens, inclusief verwijsteksten.
Groen licht voor wat?MGG schreef: ↑27 jul 2024, 10:37Stel dat de synode nu of over een aantal jaar groen licht geeft, is een afscheiding dan wel de weg?Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 10:27Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. De zonden aanwijzen van een ander is zo makkelijk. Ook daarin heeft Jezus ons de les gelezen, wie zonder zonde is...GerefGemeente-lid schreef: ↑27 jul 2024, 10:19 En Zondag 31 dan? Heeft die ook nog enige betekenis?
Volgens mij is het Bijbels dat de gemeente het zuurdesem uitzuivert. Heeft dat ten gevolge dat men je uitwerpt, dan is dat maar zo. Maar in eerste instantie wordt de gemeente geroepen om zondaars en dus ook ketters (na een 1e en 2e vermaning) uit te werpen. Heeft dus helemaal niets met hoogmoed te maken.Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 09:47 Paulus werd de stad uitgeworpen. De Heere Jezus werd uit de synagoge geworpen. Het is het Bijbels lot voor volgelingen van Hem. Nu lijkt het omgekeerd. De bezwaarden (de zuivere volgelingen, volgens henzelf) willen de rest (de dwalenden) uitwerpen. Maar dat is niet naar het voorbeeld van de Meester. Voeten ontstoffen en elders verder gaan, als je echt niet MAG blijven. Zijn voetstappen volgen, door het bezaaide en het onbezaaide.
-
- Verbannen
Precies. Dat vind ik dus ook.Posthoorn schreef: ↑27 jul 2024, 10:50Volgens mij is het Bijbels dat de gemeente het zuurdesem uitzuivert. Heeft dat ten gevolge dat men je uitwerpt, dan is dat maar zo. Maar in eerste instantie wordt de gemeente geroepen om zondaars en dus ook ketters (na een 1e en 2e vermaning) uit te werpen. Heeft dus helemaal niets met hoogmoed te maken.Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 09:47 Paulus werd de stad uitgeworpen. De Heere Jezus werd uit de synagoge geworpen. Het is het Bijbels lot voor volgelingen van Hem. Nu lijkt het omgekeerd. De bezwaarden (de zuivere volgelingen, volgens henzelf) willen de rest (de dwalenden) uitwerpen. Maar dat is niet naar het voorbeeld van de Meester. Voeten ontstoffen en elders verder gaan, als je echt niet MAG blijven. Zijn voetstappen volgen, door het bezaaide en het onbezaaide.
Eens. Maar dat is m.i. niet de lijn die nu wordt voorgestaan/uitgewerkt.Posthoorn schreef: ↑27 jul 2024, 10:50Volgens mij is het Bijbels dat de gemeente het zuurdesem uitzuivert. Heeft dat ten gevolge dat men je uitwerpt, dan is dat maar zo. Maar in eerste instantie wordt de gemeente geroepen om zondaars en dus ook ketters (na een 1e en 2e vermaning) uit te werpen. Heeft dus helemaal niets met hoogmoed te maken.Ad Anker schreef: ↑27 jul 2024, 09:47 Paulus werd de stad uitgeworpen. De Heere Jezus werd uit de synagoge geworpen. Het is het Bijbels lot voor volgelingen van Hem. Nu lijkt het omgekeerd. De bezwaarden (de zuivere volgelingen, volgens henzelf) willen de rest (de dwalenden) uitwerpen. Maar dat is niet naar het voorbeeld van de Meester. Voeten ontstoffen en elders verder gaan, als je echt niet MAG blijven. Zijn voetstappen volgen, door het bezaaide en het onbezaaide.
Ik vind het storend dat je het persoonlijk maakt. Het is onnodig en maakt me verdrietig. Ik wordt in Dirksland niet uitgeworpen, integendeel. De Heere toont daar Zijn wijngaard te hebben en te onderhouden.GerefGemeente-lid schreef: ↑27 jul 2024, 10:41 Ik veronderstel dat jij inmiddels Hervormd bent geworden? Wat zei ds. Boeder toen je je attestatie kwam opvragen?
En verder: ik hoor nog steeds niet waarom Zondag 31 niet als leidraad hoort genomen te worden. Dan is er dus géén sprake van een scheuring, maar worst de tucht ter hand genomen. En let wel!: dat is altijd vanuit de aard der liefde!!!
Lees die Zondag nog eens, inclusief verwijsteksten.
Verder: Posthoorn zegt wijze dingen over vermaning en tucht. Daar ben ik het mee eens. Ik stel nergens dat we maar niets van de zonde moeten zeggen.