Het is inderdaad op een wat onduidelijke manier verwerkt in het Wikipedia-artikel.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
- J.C. Philpot
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
CGK/NGK Nieuwegein zoekt een predikant(e). Het RD schrijft over dit punt dat CGBeraad aankaart. Ik vind het persoonlijk triester dat van de predikant(e) gevraagd wordt Bijbelgetrouw te zijn en intussen toch iedereen te zien en waarderen als kind van God. Waarom lijkt dat laatste minder weerstand op te roepen dan het feit dat de predikant vrouw mag zijn? Ik heb daar moeite mee.
RD: https://www.rd.nl/artikel/1072154-cgber ... kantietijd
Vacature: https://www.ankergemeente.nl/nieuws.php?id=97
RD: https://www.rd.nl/artikel/1072154-cgber ... kantietijd
Vacature: https://www.ankergemeente.nl/nieuws.php?id=97
Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 21:27Ik lees niet dat hij commissies instelde en gebed vroeg in de gemeente om de verlating voor te bereiden.
Ik plaats de post van Wim even in deze topic.
Begrijp ik je goed Wim dat jij vindt dat de voorbereidingen treffen voor de synode door afgevaardigden, de oproep tot gebed of God Zich wil wenden door het CGberaad een orchestreren van een scheuring is en dat het wat jou betreft beter is zich te melden bij een aanverwant kerkverband en daar als ambtelijk (gast)lid te wachten op de wil van de Heere?
Ik wil het graag goed begrijpen. Ik vind de gedachte wel interessant. Wat is er bijv. in 2004 dan misgegaan!?
Begrijp ik je goed Wim dat jij vindt dat de voorbereidingen treffen voor de synode door afgevaardigden, de oproep tot gebed of God Zich wil wenden door het CGberaad een orchestreren van een scheuring is en dat het wat jou betreft beter is zich te melden bij een aanverwant kerkverband en daar als ambtelijk (gast)lid te wachten op de wil van de Heere?
Ik wil het graag goed begrijpen. Ik vind de gedachte wel interessant. Wat is er bijv. in 2004 dan misgegaan!?
Yep. dat bedoel ik. Als de predikanten, ouderlingen, diakenen en leden die niet meekunnen met de breedte in de CGK (en let wel: Hun wordt niet belet te prediken en te luisteren naar het Woord zoals zij dat verstaan!) dan moeten ze vertrekken. En zich aanmelden bij een ander verband. (ex) predikanten kunnen zich daar ook gewoon melden bij het curatorium voor toelating. Zou er voor God iets te wonderlijk zijn? (ex) ambtsdragers kunnen geduldig wachten tot God (en vervolgens de gemeente) opnieuw roept.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 21:46 Ik plaats de post van Wim even in deze topic.
Waarom een HCGK gaan starten (met positie!) om vervolgens samenwerkingsverbanden verder te vervuilen met weer een nieuwe splinter?
Dat het een voorbereiden op een scheuring is blijkt uit het artikel, de laatste zin is: "Ook dat is ondergraving van wat we als kerken gezamelijk hebben en het onderstreept dat het kerkelijk samenleven stukgelopen is". En nogmaals: Niemand belet de rechterflank te preken en te luisteren zoals zij het Woord uitleggen. Issue is dat anderen moeten luisteren en als dat niet gebeurd, als de synode het niet afdwingt (bij meerderheid) dan gaat de minderheid "scheuren". Commisies zijn dus vooral druk om aan te tonen (juridisch!) dat de synode fout is om het niet te doen, want dat is een grond om met de pegels en activa op te stappen.
Dit gaat niet (meer) om de leer, maar om de eer. Om het ego.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jul 2024, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Wat een kletspraat.
Het gaat om de overtreding van Gods geboden. Dat heeft niks met jouw opmerkingen te maken.
Hoe durf je om dit te zeggen. Ik zou me schamen als ik jou was.
Het gaat om de overtreding van Gods geboden. Dat heeft niks met jouw opmerkingen te maken.
Dan kan je toch gewoon weggaan?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jul 2024, 22:13 Wat een kletspraat.
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen. Hoe bedoel je precies? Ontkent Wim een overtreding van Gods geboden?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jul 2024, 22:13 Wat een kletspraat.
Ik haal deze ook even op. Weet @huisman welke commissies nu actief zijn?Wim Anker schreef: ↑16 jul 2024, 11:29We zullen zien. Maar praten over scheuren i.p.v afscheiden doet het ergste vrezen.huisman schreef: ↑16 jul 2024, 11:10
Ik heb geen idee welk kerkverband jij toe behoort maar vast één waar ze H.C. Zondag 43 overslaan. Of jij bent die dienst afwezig.
-
- Verbannen
Nee.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:19Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen. Hoe bedoel je precies? Ontkent Wim een overtreding van Gods geboden?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jul 2024, 22:13 Wat een kletspraat.
Het punt is dat hij wil dat degenen die zich houden aan Gods Woord maar moeten weggaan. Maar dat is niet de weg. De weg is synode, bidden om een Bijbelse uitslag, en als die er is de tucht toepassen en gemeenten die tegen de besluiten ingaan onder de tucht plaatsen en in het uiterste geval met de ban van de afsnijding uit de CGK zetten. Lees Zondag 31 van de HC er maar op na.
Dan heeft er dus geen (!) scheuring plaatsgevonden.
- Maanenschijn
Kan een synode dat dan, tucht, ban en afscheiding toepassen? Dat is nieuw voor mij. En er moet daar dan een synodemeerderheid voor zijn, toch?GerefGemeente-lid schreef:Nee.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:19Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen. Hoe bedoel je precies? Ontkent Wim een overtreding van Gods geboden?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jul 2024, 22:13 Wat een kletspraat.
Het punt is dat hij wil dat degenen die zich houden aan Gods Woord maar moeten weggaan. Maar dat is niet de weg. De weg is synode, bidden om een Bijbelse uitslag, en als die er is de tucht toepassen en gemeenten die tegen de besluiten ingaan onder de tucht plaatsen en in het uiterste geval met de ban van de afsnijding uit de CGK zetten. Lees Zondag 31 van de HC er maar op na.
En, even verder denken, als de synode daartoe geen bevoegdheden heeft of er is geen meerderheid, hoe zei jij het dan voor je? Dan is Wims optie toch de beste?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Volgens mij kan een synode dat doen.Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 22:46Kan een synode dat dan, tucht, ban en afscheiding toepassen? Dat is nieuw voor mij. En er moet daar dan een synodemeerderheid voor zijn, toch?GerefGemeente-lid schreef:Nee.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:19Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen. Hoe bedoel je precies? Ontkent Wim een overtreding van Gods geboden?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 jul 2024, 22:13 Wat een kletspraat.
En, even verder denken, als de synode daartoe geen bevoegdheden heeft of er is geen meerderheid, hoe zei jij het dan voor je? Dan is Wims optie toch de beste?
En anders is een scheuring de enige oplossing.
-
Termen als 'vervuilen', 'nieuwe splinter', 'moeten ze vertrekken', ' het gaat ze om de eer', 'om het ego'Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:03Yep. dat bedoel ik. Als de predikanten, ouderlingen, diakenen en leden die niet meekunnen met de breedte in de CGK (en let wel: Hun wordt niet belet te prediken en te luisteren naar het Woord zoals zij dat verstaan!) dan moeten ze vertrekken. En zich aanmelden bij een ander verband. (ex) predikanten kunnen zich daar ook gewoon melden bij het curatorium voor toelating. Zou er voor God iets te wonderlijk zijn? (ex) ambtsdragers kunnen geduldig wachten tot God (en vervolgens de gemeente) opnieuw roept.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 21:46 Ik plaats de post van Wim even in deze topic.
Waarom een HCGK gaan starten (met positie!) om vervolgens samenwerkingsverbanden verder te vervuilen met weer een nieuwe splinter?
Dat het een voorbereiden op een scheuring is blijkt uit het artikel, de laatste zin is: "Ook dat is ondergraving van wat we als kerken gezamelijk hebben en het onderstreept dat het kerkelijk samenleven stukgelopen is". En nogmaals: Niemand belet de rechterflank te preken en te luisteren zoals zij het Woord uitleggen. Issue is dat anderen moeten luisteren en als dat niet gebeurd, als de synode het niet afdwingt (bij meerderheid) dan gaat de minderheid "scheuren". Commisies zijn dus vooral druk om aan te tonen (juridisch!) dat de synode fout is om het niet te doen, want dat is een grond om met de pegels en activa op te stappen.
Ik zou zeggen: oordeel niet opdat gij niet geoordeeld, want naar de mate waarmee jij oordeelt zul je zelf geoordeeld worden.
Er straalt geen liefde en bewogenheid uit. Het komt voor mij over als liever kwijt dan rijk en in hun klein hoekje mogen ze best bijbelgetrouw zijn, maar laat ze niet streven naar een bijbelgetrouw kerkverband want dan is de wereld te klein.
En dat op een reformatorisch forum!
Gelukkig wordt er in de Gereformeerde Bond en ook plaatselijk door Bonders een hele andere toon aangeslagen en is er gebed en meeleven voor de CGK.
Jaja. Waarom scheuren i.p.v. afscheiden? Nog inhoudelijke argumenten?Refojongere schreef: ↑26 jul 2024, 23:02Termen als 'vervuilen', 'nieuwe splinter', 'moeten ze vertrekken', ' het gaat ze om de eer', 'om het ego'Wim Anker schreef: ↑26 jul 2024, 22:03Yep. dat bedoel ik. Als de predikanten, ouderlingen, diakenen en leden die niet meekunnen met de breedte in de CGK (en let wel: Hun wordt niet belet te prediken en te luisteren naar het Woord zoals zij dat verstaan!) dan moeten ze vertrekken. En zich aanmelden bij een ander verband. (ex) predikanten kunnen zich daar ook gewoon melden bij het curatorium voor toelating. Zou er voor God iets te wonderlijk zijn? (ex) ambtsdragers kunnen geduldig wachten tot God (en vervolgens de gemeente) opnieuw roept.Ad Anker schreef: ↑26 jul 2024, 21:46 Ik plaats de post van Wim even in deze topic.
Ik zou zeggen: oordeel niet opdat gij niet geoordeeld, want naar de mate waarmee jij oordeelt zul je zelf geoordeeld worden.
Er straalt geen liefde en bewogenheid uit. Het komt voor mij over als liever kwijt dan rijk en in hun klein hoekje mogen ze best bijbelgetrouw zijn, maar laat ze niet streven naar een bijbelgetrouw kerkverband want dan is de wereld te klein.
En dat op een reformatorisch forum!
Gelukkig wordt er in de Gereformeerde Bond en ook plaatselijk door Bonders een hele andere toon aangeslagen en is er gebed en meeleven voor de CGK.
En wat bedoel je met " liever kwijt dan rijk"? Heb ik niet al gepost dat ik degenen die in de CGK niet kunnen blijven vanwege de onbijbelse praktijken ze een ereplaats zou willen geven in mijn gemeente?
En het streven om de gehele CGK bijbelgetrouw te houden juich ik uiteraard toe. Ik heb echter de indruk dat CGBeraad dit al als onhaalbaar acht en daarom vast de voorbereidingen voor een scheuring worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jul 2024, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maanenschijn
En dat is nu juist niet de enige oplossing. Ik denk dat met een bezwaard gemoed in het kerkverband blijven het juiste is. Of ergens anders onderdak zoeken.GerefGemeente-lid schreef:Volgens mij kan een synode dat doen.Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 22:46Kan een synode dat dan, tucht, ban en afscheiding toepassen? Dat is nieuw voor mij. En er moet daar dan een synodemeerderheid voor zijn, toch?GerefGemeente-lid schreef:Nee.
En anders is een scheuring de enige oplossing.
Ik denk ook dat dat in 2004 had gemoeten. Maar ik kan niet oordelen over andermans geweten.
Wij verschillen fundamenteel van standpunt en ik ben het met Wim eens. Al zou ik wat andere woorden kiezen

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.