Erdee

Wim Anker

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 26 jul 2024, 19:42
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:35
GerefGemeente-lid schreef: 26 jul 2024, 19:31
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:04

Speak for yourself.

En als het niet leuk is bekende RF'er te zijn zou een goed startpunt zijn dergelijke interviews niet te geven.

En b.v. deze zin "Reformatorische mensen reageren misschien met minder vloeken, maar voor de rest verschillen ze niet van de wereld."

Het hele interview staat vol met dit soort hullie en zullie gezeur. Zou hij snappen dat iedereen een buitenkant (zichtbaar) en een binnenkant (niet zichtbaar) heeft en niet alleen hij?
Hoe reageer jij als je zoon of dochter uit de kast komt; ook op deze manier? Ik mag toch hopen van niet op deze manier...

En let wel: ik heb in het verleden over dit onderwerp ook theologische discussies gevoerd, maar ik spreek nu vanuit de pastorale hoek.
Welke manier?

(Overigens wist het niet, nu wel helaas. Lekker nuttig die info, is verder irrelevant voor hoe ik naar anderen kijk)
Ik ken jou niet persoonlijk en weet niet hoe je in het echt bent, maar je reactie komt kil en gevoelloos bij mij over; je lijkt keihard, zonder enig gevoel van mededogen.

Dat raakt me.
Is iemand "kil" als hij opkomt voor - niet bij name genoemde - anderen die worden afgeserveerd? De hele RF wereld wordt in dat interview weggezet ten faveure van het eigen ik en de eigen problemen.

Meedogen heb ik voor overigens voor iedereen, ook! voor de 16 jarige puber in het weiland.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jul 2024, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik begrijp niet dat heel Nederland iemands sexuele geaardheid moet weten. Ik kan er niet goed aan wennen. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets persoonlijks zo op straat zou gooien.

Aan de andere kant vind vindt ik het integer om zijn worsteling om en met het omderwerp bekering te lezen. Dat is toch waar het echt om gaat.

Van mij mogen er trouwens wat meer onbekende personen geinterviewd worden. Eerder deze week werd Bert Noteboom ook weer geinterviewd. Het RD komt wel vaak met de Reformatorische BNers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:11 Het CGBeraad maakt, in het RD vandaag, vast de geesten rijp voor scheuren (niet afscheiden helaas) De pegels en activa moeten wel mee tenslotte.
Kun je de link delen? Ik zie het artikel online namelijk niet.
MGG

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:43
MGG schreef: 26 jul 2024, 19:37
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:11 Het CGBeraad maakt, in het RD vandaag, vast de geesten rijp voor scheuren (niet afscheiden helaas) De pegels en activa moeten wel mee tenslotte.
Het zou naïef zijn om 2004 te vergeten. Natuurlijk wil je jouw deel van de boedel hebben. Als je partner vreemd gaat, zeg je toch ook niet in vertrek je mag het huis, geld en bezettingen wel hebben.
Een christen zou idd onnozel moeten zijn in dit soort dingen. En gewoon vertrekken.
Jozef zeurde ook niet om het huis en de inboedel toch?
Vrees jij dan voor je leven? Je hoeft jezelf niet bewust in de financiële nood te helpen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Konijntje schreef: 26 jul 2024, 19:50Kun je de link delen? Ik zie het artikel online namelijk niet.
Ze vroegen deze week om ook tijdens de vakantie voor de synodeleden te bidden. Wim vult dat helaas nogal negatief in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Konijntje schreef: 26 jul 2024, 19:50
Kun je de link delen? Ik zie het artikel online namelijk niet.
Ik zag het op papier, pag. 3. De oproep om deze zomer te bidden en - ik vul maar aan - ook op RF de discussie over scheuren of afscheiden voort te zetten ondersteun ik van harte.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

J.C. Philpot schreef: 26 jul 2024, 19:49 Ik begrijp niet dat heel Nederland iemands sexuele geaardheid moet weten. Ik kan er niet goed aan wennen. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets persoonlijks zo op straat zou gooien.

Aan de andere kant vind vindt ik het integer om zijn worsteling om en met het omderwerp bekering te lezen. Dat is toch waar het echt om gaat.

Van mij mogen er trouwens wat meer onbekende personen geinterviewd worden. Eerder deze week werd Bert Noteboom ook weer geinterviewd. Het RD komt wel vaak met de Reformatorische BNers.
In onze gezindte is het gebruikelijk dat je op relatief jonge leeftijd trouwt. Reken maar dat Nieuwkoop veel vragen over dit onderwerp heeft gekregen en gekoppeld is aan heel wat vrouwen.

Tsja, hoe zou jij het vinden om met een geheim rond te moeten lopen en altijd maar vriendelijk antwoord te moeten geven als je aan de zoveelste vrouw bent gekoppeld?

Wel, dat ben je op een gegeven moment spuugzat.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef: 26 jul 2024, 19:51
Het zou naïef zijn om 2004 te vergeten. Natuurlijk wil je jouw deel van de boedel hebben. Als je partner vreemd gaat, zeg je toch ook niet in vertrek je mag het huis, geld en bezettingen wel hebben.
Een christen zou idd onnozel moeten zijn in dit soort dingen. En gewoon vertrekken.
Vrees jij dan voor je leven? Je hoeft jezelf niet bewust in de financiële nood te helpen.
Dit ook CGK leden (en ambtsdragers!) toch niet om hun (aardse) leven? En Jozef hoefde toch ook niet om zijn leven te vrezen?

En fin. nood is relatief, vast wel een boer die een schuur over heeft toch? Of ga naar die gemeenten waarmee al zins jaar en dag wordt gestreefd naar "kanselruil".
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jul 2024, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:47
GerefGemeente-lid schreef: 26 jul 2024, 19:31 Hoe reageer jij als je zoon of dochter uit de kast komt; ook op deze manier? Ik mag toch hopen van niet op deze manier...

En let wel: ik heb in het verleden over dit onderwerp ook theologische discussies gevoerd, maar ik spreek nu vanuit de pastorale hoek.
Welke manier?

(Overigens wist het niet, nu wel helaas. Lekker nuttig die info, is verder irrelevant voor hoe ik naar anderen kijk)
Ik ken jou niet persoonlijk en weet niet hoe je in het echt bent, maar je reactie komt kil en gevoelloos bij mij over; je lijkt keihard, zonder enig gevoel van mededogen.

Dat raakt me.
Is iemand "kil" als hij opkomt voor - niet bij name genoemde - anderen die worden afgeserveerd? De hele RF wereld wordt in dat interview weggezet ten faveure van het eigen ik en de eigen problemen.

Meedogen heb ik voor overigens voor iedereen, ook! voor de 16 jarige puber in het weiland.
Ik vind jouw mening wel erg kort door de bocht. Ja, Nieuwkoop mag best wat meer relativeren, maar tegelijkertijd heeft hij gewoon een punt. Juist doordat hij als bekende refo dit bespreekbaar maakt, is erg sterk. Het lijkt er soms op alsof er geen mensen met een andere geaardheid rond lopen in de kerk. Of dat als ze al een andere geaardheid hebben, de kerk de rug toe keren.

Wees blij dat er eindelijk eens iemand er voor uit durft te komen dat hij Christus wil volgen ten koste van zijn geaardheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Konijntje schreef: 26 jul 2024, 19:57
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:47

Welke manier?

Dat raakt me.

Ik vind jouw mening wel erg kort door de bocht. Ja, Nieuwkoop mag best wat meer relativeren, maar tegelijkertijd heeft hij gewoon een punt. Juist doordat hij als bekende refo dit bespreekbaar maakt, is erg sterk. Het lijkt er soms op alsof er geen mensen met een andere geaardheid rond lopen in de kerk. Of dat als ze al een andere geaardheid hebben, de kerk de rug toe keren.

Wees blij dat er eindelijk eens iemand er voor uit durft te komen dat hij Christus wil volgen ten koste van zijn geaardheid.
Ik snap niet wat er bespreekbaar gemaakt moet worden. Ze zijn welkom, hebben een zeer! zwaar kruis en moeten, net als andere kruisdragers, door de gemeente ondersteund worden. Maar wat moet er verder besproken worden dan?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Eenzaamheid, geaardheid, losbandigheid, muzikale expressie, gebroken huwelijk, van alles komt naar voren in het interview. Maar wat ik vooral lees is onzekerheid.

Onrustig is ons hart, totdat het rust vind bij God.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Maanenschijn schreef:Eenzaamheid, geaardheid, losbandigheid, muzikale expressie, gebroken huwelijk, van alles komt naar voren in het interview. Maar wat ik vooral lees is onzekerheid.

Nou, dat was ook mijn gedachte. Vond het best heftig om te lezen.
MGG

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:55

Dit ook CGK leden (en ambtsdragers!) toch niet om hun (aardse) leven? En Jozef hoefde toch ook niet om zijn leven te vrezen?

En fin. nood is relatief, vast wel een boer die een schuur over heeft toch? Of ga naar die gemeenten waarmee al zins jaar en dag wordt gestreefd naar "kanselruil".

Hoe lees je Genesis 37 dan? Dat ze Jozef even voor de lol in een put zetten?

Ongetwijfeld. De CGK gemeenten hebben zelf alles betaald. Het zou dwaas zijn om dit zomaar cadeau te doen aan mensen die door ongehoorzaamheid een kerkverband verscheuren.
Job

Bericht door Job »

FlyingEagle schreef: 26 jul 2024, 20:11
Maanenschijn schreef:Eenzaamheid, geaardheid, losbandigheid, muzikale expressie, gebroken huwelijk, van alles komt naar voren in het interview. Maar wat ik vooral lees is onzekerheid.

Nou, dat was ook mijn gedachte. Vond het best heftig om te lezen.
Heel heftig. Ik ben bang dat zijn kwetsbaarheid groter is geworden dan kleiner na dit artikel. Hoop van harte dat hij geborgenheid vindt. Maar ook vind ik dit weer een grote wake-up-call voor mezelf en voor wie het verder aangaat binnen de gezindte: niet zo makkelijk oordelen. Ook niet over zaken als orgelspel enzo. Er zitten mensen achter organisten, dominees, kosters, ....

Iemand kan op een gevaarlijk dun randje zitten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef: 26 jul 2024, 20:13
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 19:55

Hoe lees je Genesis 37 dan? Dat ze Jozef even voor de lol in een put zetten?

Ongetwijfeld. De CGK gemeenten hebben zelf alles betaald. Het zou dwaas zijn om dit zomaar cadeau te doen aan mensen die door ongehoorzaamheid een kerkverband verscheuren.
Ik bedoel Jozef, de aanstaande van Maria, slimmerd.

En het wordt ook (vooral) een scheuring binnen gemeenten, families en gezinnen. Ga dan gewoon ergens anders heen! Laat ambtsdragers, (alle ambten!) hun ambt neerleggen en elders een gemeente zoeken. Waar ze al vreemdeling verkeren. Ik zal graag een bank naar achteren gaan daarvoor. Of (als een deel van de gemeente vertrekt) regel een noodvoorziening samen en ga daar dan als ambtsdrager verder tot de definitieve oplossing is gevonden. (= aansluiten bij een ander kerkverband). Al jaren wordt gepraat over kanselruil toch?

Over de rug van gezinnen, families wordt nu, as we speak, een scheuring georkestreerd die straks voor de wereldlijke! rechter stand moet houden. Want anders is de positie, het geld en de activa in het geding. Moet ik daarvoor bidden?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 jul 2024, 21:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie