Maanenschijn schreef: ↑20 jul 2024, 04:43
KDD schreef:Zeeuw schreef: ↑19 jul 2024, 21:50
Laat ik bij het begin beginnen, psalm 1: samenrotten, betrachten. psalm 2: verdoold, enz. Zo kun je eigenlijk in iedere psalm woorden vinden die echt aan vervanging toe zijn. Al hebben ze voor mij wel veel gevoelswaarde, dus vind ik het best ingewikkeld. Als ik de berijming van ds Meeuse zie wordt het iets begrijpelijker, maar dnp maakt het echt duidelijker.
Ik begrijp de probleem niet zo. Het is toch goud om nieuwe (oude) woorden te leren? Samenrotten vind ik een prachtig woord om te gebruiken. Het is ook een aanleiding om over te psalm te spreken. Het lijkt wel of ouderen meer er een probleem van maken dan jongeren.
Zeker is het mooi om nieuwe woorden te leren. En natuurlijk hebben ze uitleg gehad over moeilijke woorden. Thuis, in de kerk, bij het leren van de psalm op school. Maar als je de betekenis niet frequent oefent, gaat het snel achteruit.
Toen ik in Canada werkte, sprak ik bijna vloeiend Engels. Ik heb ook knap goed Russisch gesproken. Maar als je dat een paar jaar niet bijhoud, verbaast het mij hoe snel ik woorden weer ‘kwijt’ ben.
En dan zingen ook nog we thuis zondags ‘s avonds psalmen, op volgorde, één voor één. En toch zijn dit woorden die zo af en toe voorbijkomen dat de betekenis niet zomaar bekend is bij de jongelui.
Ik denk dat dat laatste te weinig gebeurt. Daardoor zijn er teveel mensen die denken 'het valt wel mee', doordat ze te weinig gevarieerd zingen.
Psalm 75:1, 4 en 6 zijn zeer bekend en begrijpelijk.
Maar hoeveel mensen zingen vers 3 en 5 en begrijpen volledig waar het over gaat? Ik heb geen idee wat Zijn hef is. Stijven halze is vast iets als 'dikke nek', maar ik moet er over behoorlijk over denken.
Tot het dom en dwaas geslacht
Zeid' ik: "Wees niet zinneloos";
Tot de snoden; "Weest niet boos,
Dat gij hoornen, sterk van kracht,
Woedende naar boven steekt,
En met stijven halze spreekt."
Want des HEEREN hand besluit
Enen kelk vol bitterheid,
In Zijn gramschap toebereid,
En Hij drenkt er 't mensdom uit;
Doch der goddelozen mond
Zuigt Zijn hef uit, tot den grond.