Wat is hypercalvinisme?

HHR

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door HHR »

Eerlijk gezegd komt het me allemaal nogal wiskundig over.
Maar daar is het ook wetenschap voor.
Arja

Bericht door Arja »

HHR schreef: 11 jul 2024, 21:39 Eerlijk gezegd komt het me allemaal nogal wiskundig over.
Dat is precies wat ik ook dacht.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 11 jul 2024, 17:27
huisman schreef: 11 jul 2024, 16:14
J.C. Philpot schreef: 11 jul 2024, 15:48
Konijntje schreef: 11 jul 2024, 15:21 www.rd.nl/artikel/1070686-johan-mouthaa ... tot-geloof

Een interessant onderzoek. Ik ga het boek misschien wel aanschaffen.
Ik waardeer de toon en inhoud van het interview. Niet polariserend, maar genuanceerd en goed onderbouwd.

Als dat ook wijze is waarop het boek deze zaken behandeld, dan lijkt het mij een goed boek.

Het is een dissertatie. Dus wetenschapsbeoefening waar de mening van de promovendus niet zozeer naar voren wordt gebracht.
Ik heb weleens met de auteur gesproken in zijn ambt als ouderling en ken hem zoals jij het beschrijft.

Ga zeker het boek kopen maar ben door een vliegvakantie wat beperkt in het aantal boeken die ik kan meenemen. Volgens huisvrouw moeten er ook anders spullen in de koffer. :huhu
….en nee @Tiberius ik neem geen E-reader mee. (Mijn dochters trouwens wel)
Ik neem mijn dochters ook mee hoor, niet alleen mijn e-reader.
:super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

HHR schreef: 11 jul 2024, 21:39 Eerlijk gezegd komt het me allemaal nogal wiskundig over.
Hij doet alsof hij met nieuwe inzichten komt, maar uit wat er in het interview staat blijkt dat niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef: 12 jul 2024, 08:07
Hij doet alsof hij met nieuwe inzichten komt, maar uit wat er in het interview staat blijkt dat niet.
Nieuwe inzichten kan je natuurlijk nooit uit een historisch onderwerp halen. Zeker niet in de 21e eeuw. Behalve als je eerst een unieke vondst doet, bijvoorbeeld een nieuwe autograaf van Thomas a Kempis.
Maar ik betwijfel of je typering goed is. Ik lees nergens dat Mouthaan het doel heeft nieuwe inzichten op tafel te leggen.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef: 12 jul 2024, 08:07
Je staat weer lekker aan de wal stuurman!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wel ja, de man heeft 11 jaar onderzoek gedaan, maar hij heft eigenlijk niets te melden? :livre ::bye
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Misschien heeft hij zijn middelbareschoollatijn een beetje opgehaald. :OO3
Marck

Bericht door Marck »

Het lijkt me een interessante dissertatie. Op grond van interview en gedeeltelijke kennismaking via pdf.
refo

Bericht door refo »

„Ik hoop dat mijn onderzoek kalmte brengt, het veld overzichtelijker maakt en mensen een keuzepalet geeft: zo is er gedacht, dat hangt hiermee samen en dat heeft deze gevolgen. Een kerkganger kan er misschien niet direct verder mee. Maar iedereen die zich bezighoudt met gereformeerde theologiebeoefening zou zichzelf moeten afvragen: Wat is geloof en wat is bekering? Wat is men verplicht te geloven? Welke plaats hebben de beloften? Wat zijn bronnen van zekerheid? Je moet elkaar proberen te begrijpen: Wat bedoel je als je dit of dat woord gebruikt?”

11 jaar zegt niet zoveel. Hij had blijkbaar veel andere dingen aan zijn hoofd.

Wat hij in het interview allemaal stelt, is al door veel theologen geschreven. Alleen zijn die onder ons wat verdacht.
Het blijkt dat hij vier theologen heeft geselecteerd. Neem dan 'Afwachten of verwachten', die heeft er meer geraadpleegd.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 12 jul 2024, 11:13 Misschien heeft hij zijn middelbareschoollatijn een beetje opgehaald. :OO3

Wel een beetje zuur deze reactie. Br Mouthaan heeft in 2008 zijn master Godgeleerdheid gehaald op de Universiteit Utrecht.

We zijn natuurlijk niet allemaal zo erudiet als de grote Tiberius.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Doen de emoticons het niet bij jou?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef: 12 jul 2024, 11:22 „Ik hoop dat mijn onderzoek kalmte brengt, het veld overzichtelijker maakt en mensen een keuzepalet geeft: zo is er gedacht, dat hangt hiermee samen en dat heeft deze gevolgen. Een kerkganger kan er misschien niet direct verder mee. Maar iedereen die zich bezighoudt met gereformeerde theologiebeoefening zou zichzelf moeten afvragen: Wat is geloof en wat is bekering? Wat is men verplicht te geloven? Welke plaats hebben de beloften? Wat zijn bronnen van zekerheid? Je moet elkaar proberen te begrijpen: Wat bedoel je als je dit of dat woord gebruikt?”

Wat hij in het interview allemaal stelt, is al door veel theologen geschreven. Alleen zijn die onder ons wat verdacht.
Het blijkt dat hij vier theologen heeft geselecteerd. Neem dan 'Afwachten of verwachten', die heeft er meer geraadpleegd.
Hoe kun je via een interview beoordelen hoe de dissertatie is?
Heb jij die dissertatie al gelezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 12 jul 2024, 11:32
refo schreef: 12 jul 2024, 11:22 „Ik hoop dat mijn onderzoek kalmte brengt, het veld overzichtelijker maakt en mensen een keuzepalet geeft: zo is er gedacht, dat hangt hiermee samen en dat heeft deze gevolgen. Een kerkganger kan er misschien niet direct verder mee. Maar iedereen die zich bezighoudt met gereformeerde theologiebeoefening zou zichzelf moeten afvragen: Wat is geloof en wat is bekering? Wat is men verplicht te geloven? Welke plaats hebben de beloften? Wat zijn bronnen van zekerheid? Je moet elkaar proberen te begrijpen: Wat bedoel je als je dit of dat woord gebruikt?”

Hoe kun je via een interview beoordelen hoe de dissertatie is?
Heb jij die dissertatie al gelezen?
Dat heeft refo niet nodig. Die kan feitenvrij oordelen. Persoonlijk hou ik van zulke dissertaties. Heb heel wat uurtjes doorgebracht met dissertaties van o.a. Graafland, de Reuver, P de Vries, van Vlastuin. Hier verheug ik mij dus ook op.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:Doen de emoticons het niet bij jou?
In Tapatalk doen die het niet idd. Soms best lastig en een grote ergernis ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie