jacob schreef:memento schreef:En zo zie je maar weer: men is alleen maar tolerant naar links, terwijl men alleen maar kritisch is naar rechts toe. Als ik de laatste tijd de reacties hier op t forum lees, vraag ik me af waarom sommigen van jullie niet evangelisch worden. Tenminste, als ik het goed lees is het daar fantastisch, en is het in refo-land alleen maar slecht...
dit valt me zwaar van je tegen. Je insinueert verschrikkelijk!
Goed, je hebt gelijk. De toon is wat te fel misschien.
Maar waar ik over struikel, en mezelf ook vreselijk aan erger, is dat men leer-technisch erg kritisch is naar bv. de GG, terwijl kritiek op het evangelische denken absoluut onbespreekbaar is voor diezelfde mensen. Dan komen opeens termen als 'niet-veroordelen' etc op tafel.
Probeer eens eerlijk en objectief te zijn. Niet alleen kritiek op de (rechterzijde van de) ger. gez., maar ook kritiek op het evangelische denken. Evenwichtigheid.
Daarbij zitten we op een reformatorisch forum. Dat houdt voor mij in dat het niet nodig hoeft te zijn om voordurend de gereformeerde leer te verdedigen tegen evangelische gedachten. Ik ben er voor om ruimte te laten om kritisch te zijn naar 'onze eigen reformatorische leer', maar dan niet door het voordurend promoten van evangelische gedachten en termen, maar door een inhoudelijke discussie.
Het enige wat ik duidelijk heb willen maken, en jij bent verstandig genoeg om dat te kunnen lezen, is dat we heel erg voorzichtig moeten zijn over een ander zijn bekering en staat voor God. En jij weet ook heel goed dat we in onze kringen daar grote problemen mee hebben. We oordelen maar raak. Heb je het niet aan de lijve zelf ondervonden?
Ik ben ook kritisch met wat betreft het makkelijk oordelen, zoals dat in onze kringen gewoon is. Anderszijds ben ik ook bang voor het overnemen van allerlei termen als 'aannemen van Jezus', 'kiezen voor Jezus', 'je moet het gewoon doen, want dat is de opdracht van het evangelie', etc. Niet zozeer omdat het termen zijn die niet gereformeerd zouden zijn, want dat zijn ze merendeel wel. Maar omdat ze een eigen leven gaan leiden, los van de menselijke onmacht en onwil. Los van zondebesef. Iets waar ze binnen de gereformeerde leer onlosmakelijk aan verbonden zijn.