huisman schreef: ↑08 jul 2024, 13:04
merel schreef: ↑08 jul 2024, 12:33
(...)
Wij hebben trouwens vorige jaar grote overlast ondervonden van Syrische asielzoekers van 10 en 14 jaar. Dusdanig dat het totaal geëscaleerd is en momenteel voor hen jeugdzorg is ingeschakeld. Ik verwacht niet dat deze jongens een positive bijdrage zullen gaan leveren in de maatschappij.
Zij omringen zich nog steeds meer verkeerde mensen.
(...)
Wat 3e en 4e generatie asielzoekers gaan doen van degenen die nu terecht voor oorlog en geweld op de vlucht zijn weet jij en ik beide niet. Verschil is dat jij blijkbaar nu al weet dat ze niet gaan deugen omdat ze niet uit de Hollandse klei getrokken zijn.
Ik denk dat merel hier juist wel een interessant punt aansnijdt: omringen met verkeerde mensen.
Je ziet dat vervelend gedrag (ik druk het even netjes uit) toch het vaakst in groepsverband gebeurt. Ik ben ook vaak genoeg voor kech uitgescholden, maar nooit door een knaap alleen, altijd met zijn vrienden erbij. Het is wel degelijk de invloed die men op elkaar heeft.
Zie ook eens die jonge uithalers in de Rotterdamse havens, die gassies zijn elf. Die worden lekker gemaakt met veel geld verdienen, en worden opgejut om de rest van de clan niet teleur te stellen. Eén op één zijn die jongens echt zo kwaad nog niet.
Ik heb een Marokkaanse medestudent gehad die medicijnen studeerde. Intelligent, goed gemanierd, werkelijk een voorbeeld voor iedereen, ongeacht afkomst. Hij werd echter wel getreiterd door zijn 'eigen' mensen omdat hij zo dom was om mee te gaan in de witte cultuur. Hij heeft daar vreselijk mee geworsteld, omdat hij zich verscheurd voelde tussen twee werelden en een loyaliteitsprobleem ervoer.
En wat merel verder omschrijft sluit helaas maar al te goed aan bij mijn eigen herinneringen, en wat ik nog wekelijks van mijn nichtjes hoor. Maar ook daar geldt: het gaat altijd om groepjes. Het is als vrouw en meisje echter wel degelijk bedreigend en ook heel lastig om mee om te gaan.