Dit komt door de scheve verdeling van arm en rijk in Nederland.Edelweiss schreef: ↑05 jul 2024, 20:16 Ik lees hier "wij leven in een land overvloeiend van melk en honing!" en ''We zijn notabene één van de rijkste landen terwijl we gaan bezuinigen op ontwikkelingshulp!''.
Maar als ik van een afstandje kijk naar bijvoorbeeld een stad als Rotterdam, waar 15,4% van de inwoners onder de armoedegrens leeft, dan denk ik: is dat wel zo? Het lijkt mij dat dit zeer zeker niet geldt voor iedere Nederlander. Nederland kent energiearmoede, menstruatiearmoede, een groeiende aantal zorgmijders en een systeem dat aan elkaar hangt van toeslagen, vrijwilligers (denk aan de Unie van Vrijwilligers, die bijzonder belangrijk is maar waarvan de kans groot is dat het bestaan ophoudt... door bezuinigingen!) en mantelzorgers. Ik vind dat echt niet passen bij het etiket 'zeer welvarend'.
De overheid wil de rijken en de rijke bedrijven geen hogere belasting opleggen, dus blijft het geld bij de rijken en de armen moeten het met toeslagen doen die door de bureaucratie niet goed toegankelijk zijn en waarbij je het risico loopt dat je fors terug moet betalen als je een cent teveel verdient. Hoewel, dat laatste is geloof ik naar aanleiding van het toeslagenschandaal soepeler geworden.