DDD schreef:De zinnen kloppen prima.
Ik zou zo geen namen meer weten. Ik las ooit Herfsttij der Middeleeuwen en ik heb geen idee of dit daarin aan de orde komt. Maar ik heb veel gelezen maar niet zo'n goed geheugen meer. Ik beweer zeker niet dat ik deskundig ben op dit gebied. Volgens mij zeg ik allemaal dingen die andere mensen al eerder en veel beter onderbouwd hebben beweerd.
De reformatie probeerde alleen de Schrift te laten spreken, maar dan wel in de context van die tijd. De vraag is inderdaad of de reformatoren zich daar zelf nu zo bewust van waren, maar desondanks is het een overduidelijk feit.
Dus, korts samengevat, reformeren (of gereformeerd zijn) is een voortdurend lezen van de Bijbel passend bij de actuele tijd en cultuur. En dat is een overduidelijk feit.
Dat laatste, dat overduidelijke feit, kun je daar eens wat voorbeelden van geven? En dan bedoel ik niet dat de reformatie terug ging naar de drie sola’s, maar echt een aanpassing van de theologie aan de heersend culturele mores.
(Ik zit wel even wat verbaasd te knipperen met mijn ogen, maar je meent het volgens mij echt.)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.