Je eerste alinea's laat ik voor wat het is. Men had zich natuurlijk ook gewoon bij die betreffende gemeenten kunnen aansluiten als men zich in dat kerkverband, de NGK, beter thuisvoelde dan met bij het behoudende deel van het eigen kerkverband, de CGK. Want daarmee is de afstand blijkbaar vele malen groter. Kun jij uitleggen wat daarop tegen is?MarJT schreef: ↑25 jun 2024, 17:58Het is niet zo moeilijk als je de historie weet hoe samenwerkingsgemeenten zijn ontstaan. Dat begon met herkenning en erkenning dat de CGK/GKV/NGK in de basis gelijk waren. De scheiding was niet Schriftuurlijk te onderbouwen waardoor men elkaar ging zien als kerk van Christus. Omdat daaruit voortvloeit dat je de eenheid zoekt is men in enkele plaatsen gaan samenwerken wat tot deze gemeenten is geleid.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 jun 2024, 17:36Met alle respect, maar deze twee posts bevatten een grote tegenstelling.
Wezen staan niet boven de wet. Als een wees brood en vlees steelt bij de supermarkt, is hij net zo fout als een zogeheten kruimeldief die geen zin heeft om te werken.
Dus je eerste post kan ik niet rijmen met je tweede opmerking.
Wat helaas toen is ontstaan is dat vanuit de CGK synode steeds meer eisen werden gesteld van wat wel en niet mag. Daar ging men soms volledig voorbij dat je niet eenzijdig bepaalde zaken kunt opleggen aan een samenwerkingsgemeente.
Je ziet al vanaf het moment dat de samenwerkingsgemeenten zijn ontstaan grote vrees bij de behoudende CGK, dat leidde ertoe dat afgevaardigden van zo'n gemeente geen stemrecht hadden als ze niet uit het CGK deel kwamen.
Dus deze gemeenten staan nu echt wel op een eilandje. De CGK legt hun synodeafspraken dwingend op terwijl er nog 1 of soms 2 andere bron gemeenten bij zijn betrokken. Dat kan uiteraard niet. Tot nu heeft de CGK niets gedaan aan het spagaat waarin de vroegere CGK gemeenten zijn gekomen. Een slechte zaak.
Ik hoop echt dat we in de volle breedte kerk kunnen zijn, dat allereerst Christus wordt gezocht en van daaruit het besef komt dat wel allemaal verschilletjes hebben uitvergroot en daarmee afbreuk doen aan het Lichaam van Christus. Ik snap niet dat je dat moeilijk te rijmen vind met mijn eerdere bericht..
Verder: je laatste alinea toont aan dat er veel mis zit in je denkwijze. We spraken vorige week nog over het ambt openstellen aan de zusters der gemeente. In deze casus gaat het inmiddels om het openstellen van het sacrament van het Heilig Avondmaal aan mensen die doelbewust en voortdurend in de zonde van praktiserende homoseksualiteit blijven voortleven. De Bijbel zegt zelfs dezulken het Koninkrijk Gods niet zullen ingaan, zolang zij zich niet bekeren! Dat is dus nog een veel ernstigere zaak! Zie welk lot Sodom en Gomorra ten deel viel! En dat waren dan nog eens goddelozen mensen die weinig of niets van Gods geboden afwisten... Hoe kun je in zo'n situatie deze mensen aan het Heilig Avondmaal laten deelnemen?
Als jij dat 'verschilletjes' noemt, vraag ik me werkelijk, en ik zeg het heel voorzichtig, af wat jij nog als zonde ziet en hoe, volgens jou, de tucht en de praktijk van Zondag 31 en 32 (vraag en antwoord 87) van de Heidelbergse Catechismus moet of zou moeten functioneren.