elbert schreef: ↑05 jun 2024, 15:55
TSD schreef: ↑05 jun 2024, 14:10Ik denk dat Trump hier per saldo garen bij spint omdat er genoeg haakjes zijn om deze rechtszaak als politiek te bestempelen.
Een politieke duiding:
- Degenen die fel tegen Trump waren, zullen zich gesterkt voelen in hun overtuiging door deze uitspraak, maar zij zouden toch al niet op hem stemmen.
- Degenen die sterk pro-Trump waren, zullen zich ook gesterkt voelen in hun overtuiging, maar zij zouden toch altijd al op hem stemmen.
- Dan blijven degenen over die geen sterke pro- of contra- overtuiging hebben als het om Trump of Biden gaat. Op hen gaat het mogelijk wel effect hebben. Dat is niet zo'n heel grote groep mensen, maar het zijn wel de kiezers die de doorslag gaan geven. Bovendien gaat het dan vooral om kiezers in een paar belangrijke staten: de swing states. Het zou kunnen dat de meesten van hen denken dat het toch geen goed idee is om op een veroordeelde crimineel te stemmen, dus het zal wel wat invloed hebben.
Overigens: wie denkt dat alleen Trump "slachtoffer" is van rechtszaken, moet ook bedenken dat de zoon van president Biden, Hunter Biden, momenteel terecht staat. Wie zegt dat Trump alleen vervolgd is omdat hij nu eenmaal kandidaat is voor de verkiezingen (d.w.z. een politiek proces), moet ook de vraag beantwoorden of het vervolgen van Hunter Biden mede een gevolg is van het feit dat hij de zoon van de president is.
Eerst even over Hunter Biden: uiteraard wordt die zaak omgekeerd natuurlijk uitgebuit. Dus je hebt gelijk, al moet ik zeggen dat Hunter zich ook wel in heel schimmige zaken in Oekraïne lijkt te hebben begeven. Maar goed, veel rumoer en weinig harde feiten, dus tot die tijd is ook dat vooral onderdeel van het (vuile) politieke spel.
Maar wat je 1e analyse betreft. Ik denk dat je iets heel belangrijks over het hoofd ziet. Je gaat er namelijk vanuit dat de zwevende kiezer goeddeels aanneemt dat dit een zuiver proces is geweest. Er zijn al zat peilingen die heel duidelijk aangeven dat heel veel Amerikanen, ook zwevende kiezers, daar helemaal niet van overtuigt zijn. Ik denk dat de meesten zich niet zullen herkennen in je typering van 'veroordeelde crimineel'. Zeker de conservatieve zwevende kiezers (dus conservatieve denkbeelden, maar niet gelukkig met Trump / anti-Trump) lijken bepaald niet overtuigt te zijn van het feit dat dit een eerlijk proces was en zouden om die reden dus juist sneller Trump kunnen gaan stemmen.
Met andere woorden: het ligt genuanceerd en het is zeker niet uit te sluiten dat Trump hier garen bij spint.
Zie hier interessante van Sean Trende, een verkiezingsanalist die ik eigenlijk al jaren volg en zeker niet pro-Trump is (wel republikeins georienteerd):
https://www.realclearpolling.com/storie ... ction-mean
Hij geeft eigenlijk nog een heel ander mogelijk naar bij-effect van deze rechtszaak, namelijk dat deze rechtszaak de kans groter maakt dat, áls Trump verliest, de verkiezingsuitslag door zijn achterban niet wordt geaccepteerd vanwege (vermeende) beïnvloeding van de uitslag via o.a. deze rechtszaak.
Verder lijken de 1e peilingen na de uitspraak eerder te wijzen op toenemende steun voor Trump i.p.v. afnemende. Het effect op middellange termijn moet nog blijken, maar als met zo'n verse uitspraak er eigenlijk al niets aan afnemende steun te zien is, dan is het maar zeer de vraag of die überhaupt te zien is.
De enige nog enigszins reële optie die ik voor me zie is dat Trump daadwerkelijk 4 dagen voor de conventie wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf en dat dan de Republikeinse partij alsnog voor een andere kandidaat kiest. Ik acht de kans op beide punten (zowel gevangenisstraf als het switchen van kandidaat) niet groot trouwens. Het zou wel een ideaal scenario zijn. Biden gaat het tegen een andere Republikein sowieso niet winnen. Ik denk dat als de democraten zo slim zijn om Biden te bewegen zich terug te trekken, dat dan de verkiezingsoverwinning zo goed als zeker is. Beide kandidaten zijn zwak, oud en impopulair om diverse redenen.