Presidentsverkiezingen USA 2024

parsifal

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 05 jun 2024, 14:01 Binnen het recht geld OOK een principe dat het recht voor iedereen hetzelfde geld. "Rechtsgelijkheid" heet dat.
En dat recht wordt, om politieke redenen, met voeten getreden.

Als het nu zoveel onzin is wat Trump verkondigd, dan is het toch niet moeilijk om hem op de inhoud te bestrijden?
Dat het recht om politieke redenen met voeten wordt getreden is ook maar een vermoeden. Ik denk ook dat anderen schuldig zouden zijn bevonden bij een vergelijkbare rechtzaak (al zou zo'n rechtzaak waarschijnlijk niet eens beginnen).

Het is wel zo dat ik denk dat niet veel mensen uit de gevangenis blijven als ze zo openlijk de "gag-order" van een rechter negeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 05 jun 2024, 13:03
gallio schreef: 05 jun 2024, 12:58
MGG schreef: 05 jun 2024, 12:11 Onrechtmatig kosten opvoeren zullen sommige van jouw klanten ook regelmatig doen. Veel ondernemers vinden kosten al snel zakelijk. Prima dat Trump gestraft wordt. Hij zit fout en is gepakt. In de VS is een vervolgen dan de consequentie. De overtreding zelf vind ik niet veel spannender dan door rood rijden of een ondernemer die privé kosten zakelijk boekt.
Het maakt ook nog wel verschil als je met de boekhouding sjoemelt om de belasting te verminderen of als je het doet om een verkiezingsuitslag te beinvloeden. Er zijn genoeg aanwijzingen dat DJT het eerste ook gedaan heeft, en met heel wat forsere bedragen dan de $130,000 die Stormy Daniels opstreek, maar die praktijken zijn niet voor de rechter gekomen. Het gerommel om de verkiezing te beinvloeden wordt blijkbaar wel zwaarder aangerekend, en terrecht.
https://www.propublica.org/article/dona ... l-benefits
Dit moet m.i. ook onderzocht worden. Trump lijkt in een situatie te komen wat sommige andere regeringsleiders hebben gehad (van Julius Caesar tot Berlusconi) ze moeten aan de macht blijven om aan strafvervolging te ontkomen.

In Nederland trekt Plasterk zich (terecht) terug omdat er een luchtje zit aan een patentzaak, dat zijn echt kleinere dingen dan waar het bij Trump om gaat.
Even om de vetgedrukte zin. Dat is feitelijk onjuist. Het betalen van zwijggeld is namelijk niet strafbaar. Dus het feit zelf, wat bedoeld was om de verkiezingen te beïnvloeden, was helemaal geen issue. (Wel moreel natuurlijk, maar niet juridisch)

Het foutief administreren van deze kosten om het zo uit een niet-toegestaan geldpotje te halen is wel strafbaar maar beïnvloed op zichzelf de verkiezingen niet.

Er zijn overigens genoeg weldenkende mensen, niet persé pro-Trump (en zelfs anti! Oa Mitt Romney) in de VS die deze zaak zwaar overtrokken vinden en dat deze rechtszaak er niet had mogen zijn.

Ik denk dat Trump hier per saldo garen bij spint omdat er genoeg haakjes zijn om deze rechtszaak als politiek te bestempelen.

De andere aanklachten tegen hem zijn van veel serieuzere aard en zouden ook veel meer beschadigend zijn , maar worden waarschijnlijk pas behandeld na de verkiezingen.
KDD

Bericht door KDD »

Het zou veel beter voor het land zijn geweest als beide partijen een andere leider hadden gekozen. Nu zijn de zaken nog meer gepolariseerd geworden. Ongeacht alle andere dingen hebben ze allebei hun tijd gehad en hebben ze een leeftijd bereikt waarop ze moeten aftreden.
gallio

Bericht door gallio »

TSD schreef: 05 jun 2024, 14:10 Even om de vetgedrukte zin. Dat is feitelijk onjuist. Het betalen van zwijggeld is namelijk niet strafbaar. Dus het feit zelf, wat bedoeld was om de verkiezingen te beïnvloeden, was helemaal geen issue. (Wel moreel natuurlijk, maar niet juridisch)
Lees het artikel dat KDD hier plaatste maar even terug. Dan is het hopeliijk wel duidelijk hoe het geknoei met de geldelijke administratie met het doel om een ander strafbaar feit te plegen wel een strafbaar feit is.
parsifal

Bericht door parsifal »

KDD schreef: 05 jun 2024, 14:43 Het zou veel beter voor het land zijn geweest als beide partijen een andere leider hadden gekozen. Nu zijn de zaken nog meer gepolariseerd geworden. Ongeacht alle andere dingen hebben ze allebei hun tijd gehad en hebben ze een leeftijd bereikt waarop ze moeten aftreden.
Ik denk echt dat Biden voor de democraten ongeveer de minst polariserende keus is die mogelijk is. Hij is te oud, maar ik zie niet hoe anderen minder polariserend zullen zijn. Klobuchar probeert over het algemeen polarisatie actief te vermijden maar is zelf liberaler dan Biden en de meeste alternatieven zijn ook liberaler. Obama was denk ik minder polariserend dan Biden, maar die mag niet meer.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

KDD schreef: 05 jun 2024, 14:43 Het zou veel beter voor het land zijn geweest als beide partijen een andere leider hadden gekozen. Nu zijn de zaken nog meer gepolariseerd geworden. Ongeacht alle andere dingen hebben ze allebei hun tijd gehad en hebben ze een leeftijd bereikt waarop ze moeten aftreden.
Ik denk echt dat Biden voor de democraten ongeveer de minst polariserende keus is die mogelijk is. Hij is te oud, maar ik zie niet hoe anderen minder polariserend zullen zijn. Klobuchar probeert over het algemeen polarisatie actief te vermijden maar is zelf liberaler dan Biden en de meeste alternatieven zijn ook liberaler. Obama was denk ik minder polariserend dan Biden, maar die mag niet meer.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 05 jun 2024, 14:10Ik denk dat Trump hier per saldo garen bij spint omdat er genoeg haakjes zijn om deze rechtszaak als politiek te bestempelen.
Een politieke duiding:
- Degenen die fel tegen Trump waren, zullen zich gesterkt voelen in hun overtuiging door deze uitspraak, maar zij zouden toch al niet op hem stemmen.
- Degenen die sterk pro-Trump waren, zullen zich ook gesterkt voelen in hun overtuiging, maar zij zouden toch altijd al op hem stemmen.
- Dan blijven degenen over die geen sterke pro- of contra- overtuiging hebben als het om Trump of Biden gaat. Op hen gaat het mogelijk wel effect hebben. Dat is niet zo'n heel grote groep mensen, maar het zijn wel de kiezers die de doorslag gaan geven. Bovendien gaat het dan vooral om kiezers in een paar belangrijke staten: de swing states. Het zou kunnen dat de meesten van hen denken dat het toch geen goed idee is om op een veroordeelde crimineel te stemmen, dus het zal wel wat invloed hebben.

Overigens: wie denkt dat alleen Trump "slachtoffer" is van rechtszaken, moet ook bedenken dat de zoon van president Biden, Hunter Biden, momenteel terecht staat. Wie zegt dat Trump alleen vervolgd is omdat hij nu eenmaal kandidaat is voor de verkiezingen (d.w.z. een politiek proces), moet ook de vraag beantwoorden of het vervolgen van Hunter Biden mede een gevolg is van het feit dat hij de zoon van de president is.
TSD

Bericht door TSD »

gallio schreef: 05 jun 2024, 14:50
TSD schreef: 05 jun 2024, 14:10 Even om de vetgedrukte zin. Dat is feitelijk onjuist. Het betalen van zwijggeld is namelijk niet strafbaar. Dus het feit zelf, wat bedoeld was om de verkiezingen te beïnvloeden, was helemaal geen issue. (Wel moreel natuurlijk, maar niet juridisch)
Lees het artikel dat KDD hier plaatste maar even terug. Dan is het hopeliijk wel duidelijk hoe het geknoei met de geldelijke administratie met het doel om een ander strafbaar feit te plegen wel een strafbaar feit is.
Misschien kan je jezelf verduidelijken? Het sluiten van een contract met iemand om te zwijgen in ruil voor geld is niet strafbaar. En daar draait het om. Dat er geknoeid is met de administratie zodat deze gelden vanuit de campagnekas konden worden betaald is dan weer wel juridisch strafbaar.

Maar als Trump dat gewoon vanuit zijn privévermogen had betaald, dan was er niets aan de hand geweest. (Althans, niet strafrechtelijk).

Daarbij is de rol van zijn ex-advocaat zeer discutabel. Trump gaf hem in feite de vrije hand om het te regelen. Daarmee blijft Trump verantwoordelijk, maar het is best voor te stellen dat Trump nauwelijks nadacht over wat er precies wel en niet kon. Regel het gewoon, wat (schijnbaar) zijn motto. Dat heeft deze advcocaat netjes gedaan. Hij had zelfs zoveel vrijheid dat hij zich zelf het geld kon toe-eigenen wat hem blijkbaar toe kwam, of niet, daar is dan weer discussie over.

In elk geval is deze rechtszaak een zaak vol van rancune.

En nee, ik pleit Trump niet vrij, Trump zou nooit President moeten mogen worden. Zijn optreden (en het gebrek daaraan) rondom de vorige verkiezingen is in mijn ogen van een veel ernstigere en fundamentelere aard. Zo iemand moet je niet in het hoogste ambt van je land willen hebben.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 05 jun 2024, 15:55
TSD schreef: 05 jun 2024, 14:10Ik denk dat Trump hier per saldo garen bij spint omdat er genoeg haakjes zijn om deze rechtszaak als politiek te bestempelen.
Een politieke duiding:
- Degenen die fel tegen Trump waren, zullen zich gesterkt voelen in hun overtuiging door deze uitspraak, maar zij zouden toch al niet op hem stemmen.
- Degenen die sterk pro-Trump waren, zullen zich ook gesterkt voelen in hun overtuiging, maar zij zouden toch altijd al op hem stemmen.
- Dan blijven degenen over die geen sterke pro- of contra- overtuiging hebben als het om Trump of Biden gaat. Op hen gaat het mogelijk wel effect hebben. Dat is niet zo'n heel grote groep mensen, maar het zijn wel de kiezers die de doorslag gaan geven. Bovendien gaat het dan vooral om kiezers in een paar belangrijke staten: de swing states. Het zou kunnen dat de meesten van hen denken dat het toch geen goed idee is om op een veroordeelde crimineel te stemmen, dus het zal wel wat invloed hebben.

Overigens: wie denkt dat alleen Trump "slachtoffer" is van rechtszaken, moet ook bedenken dat de zoon van president Biden, Hunter Biden, momenteel terecht staat. Wie zegt dat Trump alleen vervolgd is omdat hij nu eenmaal kandidaat is voor de verkiezingen (d.w.z. een politiek proces), moet ook de vraag beantwoorden of het vervolgen van Hunter Biden mede een gevolg is van het feit dat hij de zoon van de president is.
Op grond van de peilingen lijkt Trump het sinds de aandacht voor de rechtszaken een stuk beter te doen. Ik denk dat het een groep mensen activeert die normaal niet stemmen.

Hunter Biden zijn memories waren niet interessant geweest als zijn vader niet bekend was. Als hij uit een normaal gezin kwam, was het niet opgevallen. Het is te bizar voor woorden dat een drugsverslaafden eenvoudig aan een wapen kan komen. De wetgever moet dit oplossen. Het is nogal makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de koper te leggen.
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 05 jun 2024, 15:55
Een politieke duiding:

Eerst even over Hunter Biden: uiteraard wordt die zaak omgekeerd natuurlijk uitgebuit. Dus je hebt gelijk, al moet ik zeggen dat Hunter zich ook wel in heel schimmige zaken in Oekraïne lijkt te hebben begeven. Maar goed, veel rumoer en weinig harde feiten, dus tot die tijd is ook dat vooral onderdeel van het (vuile) politieke spel.

Maar wat je 1e analyse betreft. Ik denk dat je iets heel belangrijks over het hoofd ziet. Je gaat er namelijk vanuit dat de zwevende kiezer goeddeels aanneemt dat dit een zuiver proces is geweest. Er zijn al zat peilingen die heel duidelijk aangeven dat heel veel Amerikanen, ook zwevende kiezers, daar helemaal niet van overtuigt zijn. Ik denk dat de meesten zich niet zullen herkennen in je typering van 'veroordeelde crimineel'. Zeker de conservatieve zwevende kiezers (dus conservatieve denkbeelden, maar niet gelukkig met Trump / anti-Trump) lijken bepaald niet overtuigt te zijn van het feit dat dit een eerlijk proces was en zouden om die reden dus juist sneller Trump kunnen gaan stemmen.

Met andere woorden: het ligt genuanceerd en het is zeker niet uit te sluiten dat Trump hier garen bij spint.
Zie hier interessante van Sean Trende, een verkiezingsanalist die ik eigenlijk al jaren volg en zeker niet pro-Trump is (wel republikeins georienteerd):
https://www.realclearpolling.com/storie ... ction-mean

Hij geeft eigenlijk nog een heel ander mogelijk naar bij-effect van deze rechtszaak, namelijk dat deze rechtszaak de kans groter maakt dat, áls Trump verliest, de verkiezingsuitslag door zijn achterban niet wordt geaccepteerd vanwege (vermeende) beïnvloeding van de uitslag via o.a. deze rechtszaak.

Verder lijken de 1e peilingen na de uitspraak eerder te wijzen op toenemende steun voor Trump i.p.v. afnemende. Het effect op middellange termijn moet nog blijken, maar als met zo'n verse uitspraak er eigenlijk al niets aan afnemende steun te zien is, dan is het maar zeer de vraag of die überhaupt te zien is.

De enige nog enigszins reële optie die ik voor me zie is dat Trump daadwerkelijk 4 dagen voor de conventie wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf en dat dan de Republikeinse partij alsnog voor een andere kandidaat kiest. Ik acht de kans op beide punten (zowel gevangenisstraf als het switchen van kandidaat) niet groot trouwens. Het zou wel een ideaal scenario zijn. Biden gaat het tegen een andere Republikein sowieso niet winnen. Ik denk dat als de democraten zo slim zijn om Biden te bewegen zich terug te trekken, dat dan de verkiezingsoverwinning zo goed als zeker is. Beide kandidaten zijn zwak, oud en impopulair om diverse redenen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 05 jun 2024, 16:51Op grond van de peilingen lijkt Trump het sinds de aandacht voor de rechtszaken een stuk beter te doen. Ik denk dat het een groep mensen activeert die normaal niet stemmen.
TSD schreef:Verder lijken de 1e peilingen na de uitspraak eerder te wijzen op toenemende steun voor Trump i.p.v. afnemende.
Dat hangt er maar net vanaf welke peiling je raadpleegt. Ik ken 3 peilingen die juist op afnemende steun voor Trump wijzen, zoals deze. Ook de peilers hebben zo hun eigen methodieken en voorkeuren. Je hebt peilers met een Democratische voorkeur en peilers met een Republikeinse. Vooralsnog lijkt de impact klein te zijn.
Wat wel duidelijk is uit de peilingen, is dat de meerderheid van de kiezers de veroordeling terecht vindt en dat is geen goed nieuws voor Trump.
Wat belangrijk is, is of Trump de cel ingaat of niet. De kans daarop wordt door mensen met juridische kennis op 50/50 ingeschat. Er is nl. ook een kans dat hij er met een voorwaardelijke straf of tijdelijk huisarrest vanaf komt. De uitspraak staat gepland voor 11 juli.
Gaat hij wel de cel in, dan is de kans groter dat dit impact heeft op de peilingen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het wordt nu wel lastiger voor Republikeinen om Hunter Biden zaak uit te melken. (Hoewel een kind Hunter noemen best tegen iemand gebruikt mag worden :)).

En ik denk dat Trump Texas niet gaat winnen
https://www.texastribune.org/2019/04/17 ... -pardoned/
(Nee, ik denk dat dat wel teruggedraaid gaat worden door Supreme Court).
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 06 jun 2024, 07:32 Het wordt nu wel lastiger voor Republikeinen om Hunter Biden zaak uit te melken. (Hoewel een kind Hunter noemen best tegen iemand gebruikt mag worden :)).
Dat is inderdaad zo. Hunter Biden is vandaag schuldig bevonden in de zaak die tegen hem is aangespannen vanwege verboden wapenbezit. Als de Republikeinen zeggen dat deze veroordeling terecht was, hebben ze minder goede argumenten om uit te leggen waarom Trump dan niet schuldig is.
Het rechtssysteem in de VS is zeker niet perfect, maar blijkbaar is het toch mogelijk om zowel de zoon van de president als diens uitdager Trump binnen 2 weken allebei schuldig te verklaren. Niemand staat boven de wet.
MarJT

Bericht door MarJT »

En daarbij is het wel heel lastig om groots op deze uitspraak over Hunter Biden in te gaan. Hij is veroordeeld voor verboden wapenbezit, sowieso een gruwel voor de Republikeinen die bij elke leerkracht een pistool in de hand willen drukken.

En verder is Trump knettergek en zijn kiezers ook.

Gemiddelde Trumpfan: Hij zegt tenminste hoe het zit!

Trump bij laatste Rally: ik geef niets om jullie, het gaat alleen om je stem te krijgen!

Gemiddelde Trumpfan: Je moet niet alles serieus nemen wat hij zegt.

:bobo
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 11 jun 2024, 23:03 En daarbij is het wel heel lastig om groots op deze uitspraak over Hunter Biden in te gaan. Hij is veroordeeld voor verboden wapenbezit, sowieso een gruwel voor de Republikeinen die bij elke leerkracht een pistool in de hand willen drukken.

En verder is Trump knettergek en zijn kiezers ook.

Gemiddelde Trumpfan: Hij zegt tenminste hoe het zit!

Trump bij laatste Rally: ik geef niets om jullie, het gaat alleen om je stem te krijgen!

Gemiddelde Trumpfan: Je moet niet alles serieus nemen wat hij zegt.

:bobo
En zo zet je tientallen miljoenen mensen weg. Ook talloze christenen die uit overtuiging Trump stemmen. Bij de presidentsverkiezingen Pro-life stemmen maakt je knettergek?
Plaats reactie