Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5484
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Arja schreef: 15 mei 2024, 13:11
CvdW schreef: 13 mei 2024, 06:37
HersteldHervormd schreef: 11 mei 2024, 19:44
Delftenaar schreef: 11 mei 2024, 19:03 Laten we vooral hopen dat Franca weer de weg naar God vind.
Verklaar eens het woordje ‘weer’?
Franca is gedoopt binnen de GG. Zij is dus op het erf van het verbond. Wij zijn verbond brekers, maar God houd zich aan Zijn verbond. Hij zoekt verloren schapen op.
Ik heb de dominees in de GerGem horen zeggen: het is dood of leven, het is binnen of buiten. Je bent niet zomaar een schaap van de kudde. Daarom is het beter om te zeggen: God zoekt het verlorene. Gods genade is onvoorwaardelijk. God komt met Zijn genade tot ver­loren zondaren. Hij zoekt in dit opzicht geen verloren schapen op maar maakt ze tot Zijn schapen, door ze in hun verlorenheid op te zoeken.

En ja, in Zijn ogen waren degenen die Hij opzocht, al van eeuwigheid af Zijn schapen (de kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij).

"Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was".
Ik kan niet anders zeggen dat ik het met deze dominees dan eens ben..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

pierre27 schreef: 15 mei 2024, 18:08
Arja schreef: 15 mei 2024, 13:11
CvdW schreef: 13 mei 2024, 06:37
HersteldHervormd schreef: 11 mei 2024, 19:44

Verklaar eens het woordje ‘weer’?
Franca is gedoopt binnen de GG. Zij is dus op het erf van het verbond. Wij zijn verbond brekers, maar God houd zich aan Zijn verbond. Hij zoekt verloren schapen op.
Ik heb de dominees in de GerGem horen zeggen: het is dood of leven, het is binnen of buiten. Je bent niet zomaar een schaap van de kudde. Daarom is het beter om te zeggen: God zoekt het verlorene. Gods genade is onvoorwaardelijk. God komt met Zijn genade tot ver­loren zondaren. Hij zoekt in dit opzicht geen verloren schapen op maar maakt ze tot Zijn schapen, door ze in hun verlorenheid op te zoeken.

En ja, in Zijn ogen waren degenen die Hij opzocht, al van eeuwigheid af Zijn schapen (de kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij).

"Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was".
Ik kan niet anders zeggen dat ik het met deze dominees dan eens ben..
Ik ook
Leuke "vraag en antwoord" blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

BSH schreef: 13 mei 2024, 23:04 Lucas 15 spreekt toch duidelijk over blijdschap in de hemel over één zondaar die bekeerd wordt die zich bekeert.
En waarom... waarom bekeerde hij zich... waarom werd hij uit de dood tot het leven geroepen?
Er is maar één reden, waar de Allerhoogste Zelf spreekt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... dáárom...
Niet om die ene zondaar, maar omdat God het wilde, omdat Hij die man van eeuwigheid had liefgehad.
Liefgehad, met een eeuwige liefde...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5484
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef: 15 mei 2024, 19:43
BSH schreef: 13 mei 2024, 23:04 Lucas 15 spreekt toch duidelijk over blijdschap in de hemel over één zondaar die bekeerd wordt die zich bekeert.
En waarom... waarom bekeerde hij zich... waarom werd hij uit de dood tot het leven geroepen?
Er is maar één reden, waar de Allerhoogste Zelf spreekt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... dáárom...
Niet om die ene zondaar, maar omdat God het wilde, omdat Hij die man van eeuwigheid had liefgehad.
Liefgehad, met een eeuwige liefde...
Geheel eens DIA
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2986
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 15 mei 2024, 19:43
BSH schreef: 13 mei 2024, 23:04 Lucas 15 spreekt toch duidelijk over blijdschap in de hemel over één zondaar die bekeerd wordt die zich bekeert.
En waarom... waarom bekeerde hij zich... waarom werd hij uit de dood tot het leven geroepen?
Er is maar één reden, waar de Allerhoogste Zelf spreekt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... dáárom...
Niet om die ene zondaar, maar omdat God het wilde, omdat Hij die man van eeuwigheid had liefgehad.
Liefgehad, met een eeuwige liefde...
Mooi geschreven.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2169
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

CvdW schreef: 15 mei 2024, 17:53 Hoe wordt een mens dan in zijn verlorenheid opgezocht?
Voor mij is de link tussen verlorenheid en het verlorene belangrijk. Het woordje "het verlorene" betekent iets als: voorgoed vernietigd, zonder mogelijkheid tot herstel of terugkeer. In de voltooide tijd zoals gebruikt in LuKas 19:10 verwijst ἀπολωλός naar iets dat in het verleden verloren of vernietigd is en in die staat blijft: metaforisch gezien verwijst het naar spirituele verlorenheid en ondergang, gescheiden zijn van God. De onzijdige enkelvoudsvorm τὸ ἀπολωλός suggereert een collectieve betekenis - "dat wat verloren is gegaan", dat de hele verloren mensheid omvat. Deze ‘verlorenheid’ is de wanhopige toestand van zondaars die de zoekende en reddende "missie" van Christus noodzakelijk maakte.
---
Hoe zocht God? God zocht "het verlorene" door Zijn Zoon Jezus te sturen. In Lukas 19:10 wordt ζητέω gebruikt in de actieve infinitiefvorm van de aoristus ζητῆσαι (zētēsai), waarmee het doel wordt aangegeven waarvoor de Mensenzoon kwam: "om te zoeken".

Hoe wordt een mens op gezocht in Zijn verlorenheid? Door de werking van Zijn Geest, Die mensen overtuigt van zonde en hen brengt tot bekering en geloof in Jezus Christus.

De Heere gebruikt hiervoor verschillende middelen, zoals de verkondiging van het Woord, gebeurtenissen in het leven, en het getuigenis van gelovigen. Maar uiteindelijk is het Zijn genade waardoor Hij zondaren trekt uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht (1 Petrus 2:9).
Leuke "vraag en antwoord" blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
CvdW
Berichten: 2986
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Dank voor de uitgebreide uitleg. Zo begrijp ik het beter.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Het is God die in ons het geloof werkt, maar tegelijk staat de Bijbel vol met de oproep "Bekeert u en wordt behouden". Dat is een oproep om tot inkeer te komen, zonden los te laten en God te gaan zoeken. Dat gaat niet buiten de eigen verantwoordelijkheid van de mens om: dan wordt het lijdelijk en afwachtend.
ejvl
Berichten: 5768
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Delftenaar schreef: 16 mei 2024, 08:24 Het is God die in ons het geloof werkt, maar tegelijk staat de Bijbel vol met de oproep "Bekeert u en wordt behouden". Dat is een oproep om tot inkeer te komen, zonden los te laten en God te gaan zoeken. Dat gaat niet buiten de eigen verantwoordelijkheid van de mens om: dan wordt het lijdelijk en afwachtend.
Ik vind Spurgeon omtrent deze onderwerpen altijd zeer duidelijk:
Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen.
U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht.
“Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
BSH
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

CvdW schreef: 15 mei 2024, 20:31
-DIA- schreef: 15 mei 2024, 19:43
BSH schreef: 13 mei 2024, 23:04 Lucas 15 spreekt toch duidelijk over blijdschap in de hemel over één zondaar die bekeerd wordt die zich bekeert.
En waarom... waarom bekeerde hij zich... waarom werd hij uit de dood tot het leven geroepen?
Er is maar één reden, waar de Allerhoogste Zelf spreekt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... dáárom...
Niet om die ene zondaar, maar omdat God het wilde, omdat Hij die man van eeuwigheid had liefgehad.
Liefgehad, met een eeuwige liefde...
Mooi geschreven.
Ik reageer hier toch nog even op. Voor zover ik weet wordt (bijna) nooit in de Bijbel de oproep tot geloof en bekering vergezeld van de opmerking dat we dan vanuit onszelf niet kunnen. Waarom dan zo’n huiver als de oproep in deze tijd zonder die disclaimer wordt gedaan?

En ik weet dat als Hij er niet voor zorgde dat ik anders ging denken (metanoia / bekering), ik de keuze nooit zo gemaakt had. Maar is mijn ervaring, hoe Bijbels deze ook verklaarbaar en te onderbouwen is, dan een reden om de Bijbelse boodschap aan te passen? In de Bijbel staat toch een veelvoud van oproepen als ‘Bekeert u’, ‘Gelooft het evangelie’, ‘Komt tot de wateren’, ‘Wend u naar Mij toe en wordt behouden’, ‘Zoekt de Heere en leef’. Enzovoorts, enzovoorts.

Als op paasmorgen tegen de vrouwen was gezegd vóór ze naar het graf gingen: Er ligt een steen! Er staan wachters! Dan waren ze wellicht niet gegaan. Maar ze wisten niet van wachters, ze dachten niet aan een steen. Ze gingen gewoon en kwamen niet beschaamd uit.

Als we nu eens stoppen met telkens roepen: Je kan niet! Je wil niet! en in plaats daarvan gewoon de Bijbelse opdracht onbekommerd gaan verkondigen, dan geloof ik dat er velen zullen gaan. En achteraf zullen zeggen: Als God deze boodschap niet had laten klinken, als Hij niet in mijn hart had gewerkt, dan was ik nooit gegaan. Maar nu heb ik ervaren: Wie tot Hem gaat, wordt geenszins uitgeworpen.
CBG
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2021, 20:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CBG »

BSH schreef: 16 mei 2024, 11:57
CvdW schreef: 15 mei 2024, 20:31
-DIA- schreef: 15 mei 2024, 19:43
BSH schreef: 13 mei 2024, 23:04 Lucas 15 spreekt toch duidelijk over blijdschap in de hemel over één zondaar die bekeerd wordt die zich bekeert.
En waarom... waarom bekeerde hij zich... waarom werd hij uit de dood tot het leven geroepen?
Er is maar één reden, waar de Allerhoogste Zelf spreekt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... dáárom...
Niet om die ene zondaar, maar omdat God het wilde, omdat Hij die man van eeuwigheid had liefgehad.
Liefgehad, met een eeuwige liefde...
Mooi geschreven.
Ik reageer hier toch nog even op. Voor zover ik weet wordt (bijna) nooit in de Bijbel de oproep tot geloof en bekering vergezeld van de opmerking dat we dan vanuit onszelf niet kunnen. Waarom dan zo’n huiver als de oproep in deze tijd zonder die disclaimer wordt gedaan?

En ik weet dat als Hij er niet voor zorgde dat ik anders ging denken (metanoia / bekering), ik de keuze nooit zo gemaakt had. Maar is mijn ervaring, hoe Bijbels deze ook verklaarbaar en te onderbouwen is, dan een reden om de Bijbelse boodschap aan te passen? In de Bijbel staat toch een veelvoud van oproepen als ‘Bekeert u’, ‘Gelooft het evangelie’, ‘Komt tot de wateren’, ‘Wend u naar Mij toe en wordt behouden’, ‘Zoekt de Heere en leef’. Enzovoorts, enzovoorts.

Als op paasmorgen tegen de vrouwen was gezegd vóór ze naar het graf gingen: Er ligt een steen! Er staan wachters! Dan waren ze wellicht niet gegaan. Maar ze wisten niet van wachters, ze dachten niet aan een steen. Ze gingen gewoon en kwamen niet beschaamd uit.

Als we nu eens stoppen met telkens roepen: Je kan niet! Je wil niet! en in plaats daarvan gewoon de Bijbelse opdracht onbekommerd gaan verkondigen, dan geloof ik dat er velen zullen gaan. En achteraf zullen zeggen: Als God deze boodschap niet had laten klinken, als Hij niet in mijn hart had gewerkt, dan was ik nooit gegaan. Maar nu heb ik ervaren: Wie tot Hem gaat, wordt geenszins uitgeworpen.
Mooi geschreven.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4024
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

BSH schreef: 16 mei 2024, 11:57
CvdW schreef: 15 mei 2024, 20:31
-DIA- schreef: 15 mei 2024, 19:43
BSH schreef: 13 mei 2024, 23:04 Lucas 15 spreekt toch duidelijk over blijdschap in de hemel over één zondaar die bekeerd wordt die zich bekeert.
En waarom... waarom bekeerde hij zich... waarom werd hij uit de dood tot het leven geroepen?
Er is maar één reden, waar de Allerhoogste Zelf spreekt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde... dáárom...
Niet om die ene zondaar, maar omdat God het wilde, omdat Hij die man van eeuwigheid had liefgehad.
Liefgehad, met een eeuwige liefde...
Mooi geschreven.
Ik reageer hier toch nog even op. Voor zover ik weet wordt (bijna) nooit in de Bijbel de oproep tot geloof en bekering vergezeld van de opmerking dat we dan vanuit onszelf niet kunnen. Waarom dan zo’n huiver als de oproep in deze tijd zonder die disclaimer wordt gedaan?

En ik weet dat als Hij er niet voor zorgde dat ik anders ging denken (metanoia / bekering), ik de keuze nooit zo gemaakt had. Maar is mijn ervaring, hoe Bijbels deze ook verklaarbaar en te onderbouwen is, dan een reden om de Bijbelse boodschap aan te passen? In de Bijbel staat toch een veelvoud van oproepen als ‘Bekeert u’, ‘Gelooft het evangelie’, ‘Komt tot de wateren’, ‘Wend u naar Mij toe en wordt behouden’, ‘Zoekt de Heere en leef’. Enzovoorts, enzovoorts.

Als op paasmorgen tegen de vrouwen was gezegd vóór ze naar het graf gingen: Er ligt een steen! Er staan wachters! Dan waren ze wellicht niet gegaan. Maar ze wisten niet van wachters, ze dachten niet aan een steen. Ze gingen gewoon en kwamen niet beschaamd uit.

Als we nu eens stoppen met telkens roepen: Je kan niet! Je wil niet! en in plaats daarvan gewoon de Bijbelse opdracht onbekommerd gaan verkondigen, dan geloof ik dat er velen zullen gaan. En achteraf zullen zeggen: Als God deze boodschap niet had laten klinken, als Hij niet in mijn hart had gewerkt, dan was ik nooit gegaan. Maar nu heb ik ervaren: Wie tot Hem gaat, wordt geenszins uitgeworpen.
Eens.
Ik moet bij al de (wellicht goedbedoelde) drempels vaak denken aan de opmerking van mijn al lang overleden dominee, ( toendertijd geliefd in heel Nederland):
"We moeten niet zo benauwd zijn dat er een huichelaar in de hemel komt".
Emma de Jong
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

https://www.youtube.com/watch?v=s7odqgsuFuA

Trouwdienst met ds. Tuinier en ds. de Groot. Opvallend: een dienst van GerGem Kampen, maar ds. de Groot deed de zegen. Officieel dus een HHK-predikant die in de GerGem voorgaat.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1881
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Emma de Jong schreef: 17 mei 2024, 19:30 https://www.youtube.com/watch?v=s7odqgsuFuA

Trouwdienst met ds. Tuinier en ds. de Groot. Opvallend: de dienst was van GerGem Kampen, maar ds. de Groot legde de zegen op. Officieel dus een HHK-predikant die in de GerGem voorgaat.
Ach, wat is de definitie van voorgaan...

Als iedere kijker 1 euro zou geven aan het bruidspaar zou dit dé perfecte clickbait zijn voor op dit forum: het zou ze een leuk extra cadeau opleveren :D
GerefGemeente-lid
Berichten: 6762
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Emma de Jong schreef: 17 mei 2024, 19:30 https://www.youtube.com/watch?v=s7odqgsuFuA

Trouwdienst met ds. Tuinier en ds. de Groot. Opvallend: een dienst van GerGem Kampen, maar ds. de Groot deed de zegen. Officieel dus een HHK-predikant die in de GerGem voorgaat.
Niets opvallends aan. Juist bijzonder mooi dat dit op deze manier werd gedaan.
Plaats reactie