Dorsvloer vol confetti

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6551
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef: 14 mei 2024, 22:47 Ik begrijp dat jij maar één keer gaat? Als je nat wilt worden, moet je in de regen lopen, zei Smytegelt. En als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk komen.
En als je al bekeerd bent?
Overigens ga ik gewoonlijk twee keer naar de kerk op zondag.
CvdW
Berichten: 2986
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef: 15 mei 2024, 08:49
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 21:06
Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 20:59
Ararat schreef: 14 mei 2024, 20:23

Deze uitleg begrijp ik niet helemaal als ik hem invul in de genoemde tekst.
Nee, natuurlijk niet. Het woord 'nalaten' zul je dan ook moeten vervangen. Bijv. door 'loslaten'.
Ik lees in de studieBijbel de volgende uitleg, waar ik juist wel een grond voor het niet verzuimen van die samenkomst in lees.

Wanneer sommigen de eigen, christelijke samenkomst verzuimen, dan zullen zij ook niet binnen de gemeenschap worden vermaand en bemoedigd.
Hoewel eg-kata-leipō ook ‘in de steek laten’ of ‘verlaten’ kan betekenen, moet het hier met ‘verzuimen’ worden vertaald. Het gaat immers om een ‘gewoonte’ van sommige gemeenteleden. ‘Van onszelf’ heeft nadruk; mogelijk bezochten sommige gelovigen met een Joodse achtergrond naast de eigen samenkomst ook nog de synagoge of de diensten in de tempel. Het verzuimen van de samenkomst was op zichzelf reeds een teken van geloofszwakte (vgl. comm. Heb.4:1). Maar door zich te onttrekken aan de onderlinge vermaning en opbouw, liep men bovendien de kans af te vallen, zich te verharden (zie commentaar: Heb.3:12-13), terug te vallen in het wettisch Jodendom, of in een dwaalleer verstrikt te raken (vgl. Heb.13:9). Voor para-kaleō , zie Heb.3:13.

Het wegblijven uit de samenkomsten kan uiteindelijk leiden tot afval van het geloof in Jezus Christus. Om het dreigende gevaar van afval voor iedere gelovige te doen uitkomen, zegt de schrijver ook hier ‘wij’. Het verschil tussen ‘vrijwillige’ of opzettelijke zonden en zonden uit onwetendheid (Heb.5:2; 6:7) komt reeds in het OT tot uitdrukking (vgl. Num.15:25-31); in dit geval wordt met ‘vrijwillig’ zondigen niet het begaan van een of andere zonde bedoeld (vgl. 1Joh.2:1), maar afval, het verwerpen, van het geloof (zie vs.29). hamartanontōn (zondigende) is bovendien een praesensvorm die aangeeft dat de personen in kwestie voortdurend doorgaan met zondigen en kennelijk niet tot bekering komen.
De schrijver richt zich tot de gelovigen, die evenals hij ‘de kennis van de waarheid’ hebben ontvangen. Met epignōsis (kennis, erkentenis, vgl. Kol.1:9-10) wordt een diepe doorleefde kennis, een kennen uit ervaring bedoeld. Bij ‘kennis van de waarheid’ (vgl. 1Tim.2:4; Tit.1:1) gaat het dus om het kennen en ervaren van de waarheid van het Evangelie, zoals dit alleen door de inwoning van de Heilige Geest kan worden bewerkt (zie comm. Heb.6:4-5). Wanneer een dergelijke gelovige afvalt (vgl. vs.29; 6:6), behoeft hij niet te denken dat er nog andere offers (buiten het door hem verworpen offer van Christus) mogelijk zijn. Sinds het sterven van Christus bestaat er geen ander offer voor de zonden meer (zie comm. vs.18). Dan blijft slechts het uitzicht op een verschrikkelijk oordeel op de dag dat Christus’ vijanden tot een voetbank voor Zijn voeten worden gemaakt (vs.13).
Eens met deze uitleg.
Maar er zullen geen serieuze exegeten zijn die deze tekst misbruiken als een nieuwe wet om 2e of 3e samenkomsten bij te wonen.
Het gaat hier duidelijk om het nalaten van de onderlinge samenkomsten in zijn algemeenheid, niet voor elke specifieke dienst of samenkomst die in de gemeente georganiseerd wordt. Anders wordt het inderdaad een vorm van wetticisme, hoezeer ik zelf de 2e diensten ook waardeer en bezoek.

Ik zou het omdraaien: hoe kan het dat je de 2e dienst nooit bezoekt, als je een kind van God bent of wilt zijn? Dan neem je toch elke gelegenheid waar om iets van Hem te leren, zoveel mogelijk?
Dit heb ik in het verleden gehad. Bij ons waren er 3 kerkdiensten op zondag. Terwijl in het grootst gedeelte van het land maar 2 kerkdiensten waren.
Als er 1 kerkdienst wordt aangeboden, dan neem je elke gelegenheid (1 dienst) waar. Evenzo bij 2 en 3 diensten.
Om zo Hem te leren kennen. Wie doet het nu goed en wie doet het fout?
Erskinees
Berichten: 2778
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Erskinees »

Ik vind twee keer ter kerke gaan een goede gewoonte, laat dat helder wezen. Toch vraag ik mij af of Paulus twee maal per zondag naar onze kerken zou komen. Ik denk het eigenlijk niet. Want laten we eerlijk zijn: alle elementen van gemeenschap, onderling contact en aanbidding via zang zijn in onze kerken nauwelijks aanwezig. De samenkomsten in de brieven van het NT zien er echt anders uit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33423
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef: 15 mei 2024, 08:57Dit heb ik in het verleden gehad. Bij ons waren er 3 kerkdiensten op zondag. Terwijl in het grootst gedeelte van het land maar 2 kerkdiensten waren.
Als er 1 kerkdienst wordt aangeboden, dan neem je elke gelegenheid (1 dienst) waar. Evenzo bij 2 en 3 diensten.
Om zo Hem te leren kennen. Wie doet het nu goed en wie doet het fout?
'Maar 2 kerkdiensten'
> wees blij dat er 2 kerkdiensten zijn en dat die nog redelijk bezocht worden. Bij veel kerken is dat niet het geval.

'Wie doet het nu goed en wie doet het fout?'
> Dat is de verkeerde vraag. Het gaat niet om goed of fout, want ook diegene die trouw alle diensten bezoekt, kan fout zitten als hij het vanuit een wettisch motief doet.
HHR
Berichten: 1040
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door HHR »

Als je onder een bijbelse prediking zit is er geen enkel argument om de tweede dienst zomaar te skippen.
Er zijn wel verhalen bekend van mensen die vanuit trouw elke zondag één dienst bezochten, maar daar stenen voor brood kregen en niet anders konden dan smiddags thuis 'bij te eten' omdat ze anders zouden vergaan van de honger.
Als dat de reden is kan ik deze eerlijk gezegd wel begrijpen.

Helaas zijn het vaak andere redenen, gemakzucht, om de tweede dienst niet meer te komen.
Henk J
Berichten: 2652
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Henk J »

HHR schreef: 15 mei 2024, 09:06 Helaas zijn het vaak andere redenen, gemakzucht, om de tweede dienst niet meer te komen.
Dat raakt inderdaad een belangrijk punt. Als de mensen die thuis bleven nu aan het studeren waren in de Schrift dan is het thuisblijven nog te overzien. Helaas is dat meestal niet het geval.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Herman »

HHR schreef: 15 mei 2024, 09:06 Helaas zijn het vaak andere redenen, gemakzucht, om de tweede dienst niet meer te komen.
Bij een prediking met goedkope genade is het ook niet relevant om vaak naar de kerk te gaan. Je bent gelovig, dus nu kan je van het goede leven genieten.
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door merel »

Nee, dat is het niet. In de huidige hectische tijd is het ook heel fijn om op zondag niet op de klok te hoeven kijken.
Ik vind een zondag ook druk met 2 diensten en tussendoor gezamenlijk eten, koffie drinken, koken, spelletjes doen/ stukje wandelen. Weinig rustdag aan.
Misschien geldt dat minder voor mensen die vanaf vrijdagavond weekend hebben.
Laatst gewijzigd door merel op 15 mei 2024, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR
Berichten: 1040
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door HHR »

Herman schreef: 15 mei 2024, 09:11
HHR schreef: 15 mei 2024, 09:06 Helaas zijn het vaak andere redenen, gemakzucht, om de tweede dienst niet meer te komen.
Bij een prediking met goedkope genade is het ook niet relevant om vaak naar de kerk te gaan. Je bent gelovig, dus nu kan je van het goede leven genieten.
Ook dat valt onder 'stenen voor brood'
Online
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 15 mei 2024, 08:49
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 21:06
Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 20:59
Ararat schreef: 14 mei 2024, 20:23

Deze uitleg begrijp ik niet helemaal als ik hem invul in de genoemde tekst.
Nee, natuurlijk niet. Het woord 'nalaten' zul je dan ook moeten vervangen. Bijv. door 'loslaten'.
Ik lees in de studieBijbel de volgende uitleg, waar ik juist wel een grond voor het niet verzuimen van die samenkomst in lees.

Wanneer sommigen de eigen, christelijke samenkomst verzuimen, dan zullen zij ook niet binnen de gemeenschap worden vermaand en bemoedigd.
Hoewel eg-kata-leipō ook ‘in de steek laten’ of ‘verlaten’ kan betekenen, moet het hier met ‘verzuimen’ worden vertaald. Het gaat immers om een ‘gewoonte’ van sommige gemeenteleden. ‘Van onszelf’ heeft nadruk; mogelijk bezochten sommige gelovigen met een Joodse achtergrond naast de eigen samenkomst ook nog de synagoge of de diensten in de tempel. Het verzuimen van de samenkomst was op zichzelf reeds een teken van geloofszwakte (vgl. comm. Heb.4:1). Maar door zich te onttrekken aan de onderlinge vermaning en opbouw, liep men bovendien de kans af te vallen, zich te verharden (zie commentaar: Heb.3:12-13), terug te vallen in het wettisch Jodendom, of in een dwaalleer verstrikt te raken (vgl. Heb.13:9). Voor para-kaleō , zie Heb.3:13.

Het wegblijven uit de samenkomsten kan uiteindelijk leiden tot afval van het geloof in Jezus Christus. Om het dreigende gevaar van afval voor iedere gelovige te doen uitkomen, zegt de schrijver ook hier ‘wij’. Het verschil tussen ‘vrijwillige’ of opzettelijke zonden en zonden uit onwetendheid (Heb.5:2; 6:7) komt reeds in het OT tot uitdrukking (vgl. Num.15:25-31); in dit geval wordt met ‘vrijwillig’ zondigen niet het begaan van een of andere zonde bedoeld (vgl. 1Joh.2:1), maar afval, het verwerpen, van het geloof (zie vs.29). hamartanontōn (zondigende) is bovendien een praesensvorm die aangeeft dat de personen in kwestie voortdurend doorgaan met zondigen en kennelijk niet tot bekering komen.
De schrijver richt zich tot de gelovigen, die evenals hij ‘de kennis van de waarheid’ hebben ontvangen. Met epignōsis (kennis, erkentenis, vgl. Kol.1:9-10) wordt een diepe doorleefde kennis, een kennen uit ervaring bedoeld. Bij ‘kennis van de waarheid’ (vgl. 1Tim.2:4; Tit.1:1) gaat het dus om het kennen en ervaren van de waarheid van het Evangelie, zoals dit alleen door de inwoning van de Heilige Geest kan worden bewerkt (zie comm. Heb.6:4-5). Wanneer een dergelijke gelovige afvalt (vgl. vs.29; 6:6), behoeft hij niet te denken dat er nog andere offers (buiten het door hem verworpen offer van Christus) mogelijk zijn. Sinds het sterven van Christus bestaat er geen ander offer voor de zonden meer (zie comm. vs.18). Dan blijft slechts het uitzicht op een verschrikkelijk oordeel op de dag dat Christus’ vijanden tot een voetbank voor Zijn voeten worden gemaakt (vs.13).
Eens met deze uitleg.
Maar er zullen geen serieuze exegeten zijn die deze tekst misbruiken als een nieuwe wet om 2e of 3e samenkomsten bij te wonen.
Het gaat hier duidelijk om het nalaten van de onderlinge samenkomsten in zijn algemeenheid, niet voor elke specifieke dienst of samenkomst die in de gemeente georganiseerd wordt. Anders wordt het inderdaad een vorm van wetticisme, hoezeer ik zelf de 2e diensten ook waardeer en bezoek.

Ik zou het omdraaien: hoe kan het dat je de 2e dienst nooit bezoekt, als je een kind van God bent of wilt zijn? Dan neem je toch elke gelegenheid waar om iets van Hem te leren, zoveel mogelijk?
Klopt. Dat laatste vind ik ook inderdaad.
Henk J
Berichten: 2652
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Henk J »

merel schreef: 15 mei 2024, 09:30 Nee, dat is het niet. In de huidige hectische tijd is het ook heel fijn om op zondag niet op de klok te hoeven kijken.
Ik vind een zondag ook druk met 2 diensten en tussendoor gezamenlijk eten, koffie drinken, koken, spelletjes doen/ stukje wandelen. Weinig rustdag aan.
Misschien geldt dat minder voor mensen die vanaf vrijdagavond weekend hebben.
Tja, die ervaring heb ik niet, hoewel we thuis de zaterdag meestal gebruiken om nog even het werk te verrichten waar we doordeweeks niet aan toe kwamen. Maar de vraag blijft dan toch, waar ga je in snijden? De wandeling? De spelletjes? De tweede dienst?
merel
Berichten: 10037
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door merel »

Dat wisselt. Soms snijd ik ook in de tweede dienst
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6551
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef: 15 mei 2024, 08:49 Ik zou het omdraaien: hoe kan het dat je de 2e dienst nooit bezoekt, als je een kind van God bent of wilt zijn? Dan neem je toch elke gelegenheid waar om iets van Hem te leren, zoveel mogelijk?
Die vraag stelde Zeeuw dus ook al, waarop zich deze discussie ontspon. :huhu
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door DDD »

Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.

Het is naar mijn idee heel vaak zo dat je in een kerkdienst helemaal niets leert. Wat dat betreft, vind ik het argument dat je meer over God wilt horen of zelfs leren, niet zo sterk. Overigens kan het ook een genoegen zijn om dingen te horen die je al weet, daar niet van. Als er dan ook nog nauwelijks iets gezongen en alleen standaardgebeden gedaan worden, dan schiet je daar menselijkerwijs gesproken niet zoveel mee op.

Ik heb er mede daarom geen oordeel over als mensen minder vaak komen. Ik vind de kerkdiensten bij ons in de kerk ook enorm lang. Ik kan me voorstellen dat je dat met kinderen een hele opgave vindt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33423
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef: 15 mei 2024, 10:25
Tiberius schreef: 15 mei 2024, 08:49 Ik zou het omdraaien: hoe kan het dat je de 2e dienst nooit bezoekt, als je een kind van God bent of wilt zijn? Dan neem je toch elke gelegenheid waar om iets van Hem te leren, zoveel mogelijk?
Die vraag stelde Zeeuw dus ook al, waarop zich deze discussie ontspon. :huhu
Ok, geen wonder dat hij het met mij eens is. :)
Plaats reactie