Voor een dergelijk complexe vraag met meerdere ethische aspecten vind ik persoonlijk het woord 'verwerpelijk' nogal sterk en onpastoraal, dat even over de vorm.HersteldHervormd schreef: ↑18 mar 2024, 08:08 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30821/ ... lesbienne/
Ik vind dit toch wel een fascinerende vraag. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht of dit toegestaan is.
Uiteindelijk denk ik toch dat dit verwerpelijk is.
1: Uiteindelijk zou dit een soort schijnhuwelijk zijn. Bedriegen is überhaupt niet goed, maar je doet ook afbraak aan het huwelijk zelf;
2: In een huwelijk is gemeenschap niet een optie, maar primair gezien een opdracht.
3: Ieder christen moet een kruis met zich meedragen, voor anders geaarde is hun geaardheid op zich meestal al een kruis, denk ik. Wij mensen hebben nog wel eens de neiging om het kruis in je leven uit te bannen c.q. te verzachten.
Argumenten voor:
1: De eenzaamheid en het alleen zijn zullen voor beide anders geaarde een stuk minder zijn. Gevoelsmatig neig ik er naar om te stellen dat het levensgeluk van de personen zal verhogen;
2: In principe is de Bijbelse invulling van het huwelijk tussen man en vrouw, daar word in deze situatie niet aan getornd.
Wat de inhoud betreft: je zult eerst moeten definiëren wat een huwelijk is. In de Nederlandse wet was er lang het consumptiebeginsel. Is dat de definitie van een huwelijk? Dat is minder dan wat je belooft aan elkaar. Je belooft elkaar trouw, lief te hebben, in goede en slechte tijden. Is dat de definitie van een huwelijk? Als het daarbij blijft zou het ook platoons kunnen worden. Tegelijk zijn op basis van deze worden veel huwelijken gearrangeerd. Romantiek kreeg veel later pas een plaats, waardoor het gevoel een veel prominentere plaats kreeg dan de trouw en de zorg voor elkaar. Verwachtingen werden hoger en hoger.
Seksualiteit is in de Bijbel geen plicht. Paulus zegt dat het beter is om alleen te blijven, maar als seksuele verlangens sterker worden je liever moet trouwen dan zondigen. Als je je onttrekt aan elkaar moet dit met beider toestemming om zo meer voor de Heere te kunnen leven. Dat laatste kan zeker vorm krijgen in een dergelijk huwelijk.
De Heere Jezus zegt dat het beter is als je samen bent in moeilijke tijden dan dat je die alleen moet doormaken.
Ik denk aan het principe dat twee ongetrouwde schooljuffen in één huis wonen, iets wat in ieder geval vroeger veel gebeurde. Wel elkaars gezelschap en het delen van kosten, geen huwelijk en gemeenschap. Dit is altijd breed geaccepteerd geweest. Als een lesbienne en een homofiel iets dergelijks doen zoals die schooljuffen krijg je praatjes (schijn des kwaads). In dat geval kun je beter trouwen. Of hier open kaart over moet zijn weet ik niet. Ik zou het mooi vinden als er een open houding is vanuit de gemeente dat dit kan zodat je kunt meeleven en meebidden en het stel zich volledig onderdeel voelt van de gemeente inclusief de vrijheid om dit te delen. Aan de andere kant weet ik niet of ze moeten delen hoe hun seksleven eruit ziet. Dat verwacht je ook niet van andere echtparen uit de gemeente. Dat is iets tussen God en het echtpaar.
Een bekende christelijke lesbienne die tot bekering is gekomen en nu getrouwd is met een man is Rosaria Butterfield. Haar boek 'een onwaarschijnlijke bekering' vind ik echt prachtig om te lezen. Ze stelt zich kwetsbaar op als het gaat om dergelijke vragen.
Wat met de nadruk op romantische gevoelens is ondergesneeuwd, is dat je kunt leren om van iemand te houden, dat je gevoel alléén niet bepalend moet zijn en dat je een prima huwelijk kunt hebben zonder dat seksualiteit het belangrijkste facet is. (John Piper is het daar overigens niet mee eens, die geeft in zijn boek 'het huwelijk' aan dat seksualiteit een graadmeter is van de kwaliteit van het huwelijk).
Het tweede is dat je seksuele voorkeur niet je identiteit bepaalt. Dat wil de wereld ons doen geloven, maar een christen heeft zijn identiteit in Christus vastliggen. Dat nuanceert de discussie wat mij betreft ook. Twee mensen, hartelijk verbonden aan Christus, die niet willen zondigen, die zich willen onthouden van de schijn van het kwaad, die voor elkaar een steun en toeverlaat willen zijn, in moeilijke en mooie tijden, met beider toestemming zich onthouden om de Heere te kunnen dienen. Ik weet niet goed of er iets mis is met die vorm van huwelijk. Ik ken slechtere hetero-huwelijken. Zijn die per definitie dan ook verwerpelijk?