Ik vond het thema 'verbindende vrouwen' juist wel mooi, maar ik mis blijkbaar een zekere context (en dat is ook wel prima zo) waardoor jij dat anders ziet.DDD schreef: ↑01 feb 2024, 00:07Nee, dat is niet herkenbaar, hoewel er in de GG wel meer predikanten kritisch zijn op kringgebeden. Dat heeft ook wel eens op de achterkant van de Saambinder gestaan.Ararat schreef: ↑31 jan 2024, 16:12Dit snap ik niet helemaal. Maria stelt haar huis open, dat is iets moois (staat eerder in het artikel). Dus bijeenkomsten thuis zijn positief. Echter:ds. Verschuure in het RD over 'verbindende vrouwen' schreef:In het huis van Maria wordt aanhoudend gebeden. „De Schrift wijst heel vaak op het belang van het gebed, juist in tijden van kruis, druk en vervolging.”
Wat is een waar gebed? „God aanroepen met het hart, om de nood en ellende recht te kennen, in onwaardigheid. Verhoring geschiedt alleen om Jezus’ wil.”
Dan gaat het vooral om persoonlijk gebed, aldus de predikant. Kringgebed wijst hij af. „Omdat de Schrift dit niet leert en omdat de gestalte van onwaardigheid veelal wordt gemist. ”Mag een vrouw tijdens bezoeken in de gemeente „verbinden” door het gebed? Dat is in de eerste plaats de taak van een ambtsdrager, vindt ds. Verschuure. „Laat het bidden niet het doel zijn van uw bezoek, maar het kan in bijzondere omstandigheid weleens plaatsvinden. Laat het gebed vooral in het verborgene verbinden.”
1. Bij Maria wordt aanhoudend gebeden, tegelijk lijkt het hartelijk aanroepen en verhoring vooral aan persoonlijk gebed gekoppeld te worden. Worden gebeden met meerdere aanwezigen als onwenselijk gezien?
2. Er wordt gesproken over gebed door vrouwen en gebed als doel van het bezoek. Dit lijkt onwenselijk. Moet bij een thuissamenkomst met gebed dus eigenlijk altijd een ambtsdrager aanwezig zijn?
Verder: er staat duidelijk dat dit de mening Is van deze predikant. Is dit gemeengoed? Herkenbaar? Kan iemand dit duiden?
Ik vind de themakeuze zeer ongelukkig en de keuze van de spreker nog meer, in het verband van deze vrouwenbond en haar recente geschiedenis. Ik vraag me soms af: zouden mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn nu wel enige empathie hebben? Of ligt het nu aan mij? Het ligt natuurlijk heel erg aan de inleiding bij zo'n betoog, maar ik vind het erg vreemd overkomen.
Ik verbaas me alleen een beetje over de voorzichtige houding tov gebed als je elkaar (als vrouw) opzoekt.