Wat is hypercalvinisme?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17525
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

helma schreef: 20 jan 2024, 09:43 Ik kan me goed vinden in het artikel van Steef de Bruijn. (Loopgravenoorlog rond Dordt).
Ik ook. Goed en evenwichtig artikel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door MGG »

Inderdaad een mooi artikel. Een van de belangrijkste punten vind ik dat Steef de Bruijn benoemd dat het om oprechte zorgen gaat.
Steef de Bruin schreef: 'Achter de harde woorden en vele karikaturen schuilt oprechte zorg, namelijk dat de prediking in een deel van de gereformeerde gezindte mensen verwijderd houdt van het geloof in Christus tot behoud van hun ziel – en zij dus verloren gaan. Van andere zijde is er een even oprechte zorg dat mensen worden gerustgesteld met een tijdgeloof – en zij dus verloren gaan.'
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Ja. Het toepassen van mediationtechnieken op dit gesprek (in een gezelschap van een stuk of tien beeldbepalende schrijvers) zou wel eens een heel zegenrijke tijdsbesteding kunnen zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door refo »

tja schreef: 19 jan 2024, 23:47 Dr van de Brink heeft uitgebreid aandacht (in de
lezingen over de Dordtse leerregels en zijn boeken) gegeven aan de werking van de Heilige Geest, aan de wedergeboorte, aan het voorwerp van geloof, aan de begrippen algemene en particuliere verzoening. Etc

Dr van der Sluijs zou er goed aan doen om dit door te nemen. Hij mag het natuurlijk hartgrondig oneens zijn met dr van den Brink, maar deze reactie is inhoudelijk aantoonbaar onjuist. Zorg dat je weet wat je bestrijd dat voorkomt zulke ongemakkelijke uitglijders.
Ja, en nu weer de hoofdredacteur van het RD met een commentaar. Er zou door Van den Brink 'schade' zijn aangericht. Die schade wordt niet concreet gemaakt.
Alles wordt zo onaardig gezegd, vervolgt hij dan, maar: het is wel waar wat hij aankaart.
Om dan weer te vervolgen over iets waar Van de Brink te weinig de nadruk legt: het wonder van wedergeboorte. Volgt een citaat van Calvijn. Waarna hij de zitatenreiterei juist veroordeelt.
Om tenslotte te verwijzen naar wat een evenwichtige preek inhoudt. Ja, maar dan zijn we weer terug bij af: de preken die Van den Brink bekritiseert zijn niet evenwichtig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17525
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

refo schreef: 20 jan 2024, 10:28
tja schreef: 19 jan 2024, 23:47 Dr van de Brink heeft uitgebreid aandacht (in de
lezingen over de Dordtse leerregels en zijn boeken) gegeven aan de werking van de Heilige Geest, aan de wedergeboorte, aan het voorwerp van geloof, aan de begrippen algemene en particuliere verzoening. Etc

Dr van der Sluijs zou er goed aan doen om dit door te nemen. Hij mag het natuurlijk hartgrondig oneens zijn met dr van den Brink, maar deze reactie is inhoudelijk aantoonbaar onjuist. Zorg dat je weet wat je bestrijd dat voorkomt zulke ongemakkelijke uitglijders.
Ja, en nu weer de hoofdredacteur van het RD met een commentaar. Er zou door Van den Brink 'schade' zijn aangericht. Die schade wordt niet concreet gemaakt.
Alles wordt zo onaardig gezegd, vervolgt hij dan, maar: het is wel waar wat hij aankaart.
Om dan weer te vervolgen over iets waar Van de Brink te weinig de nadruk legt: het wonder van wedergeboorte. Volgt een citaat van Calvijn. Waarna hij de zitatenreiterei juist veroordeelt.
Om tenslotte te verwijzen naar wat een evenwichtige preek inhoudt. Ja, maar dan zijn we weer terug bij af: de preken die Van den Brink bekritiseert zijn niet evenwichtig.
Denk zomaar dat welwillend lezen niet echt jouw competentie is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door tja »

refo schreef: 20 jan 2024, 10:28
tja schreef: 19 jan 2024, 23:47 Dr van de Brink heeft uitgebreid aandacht (in de
lezingen over de Dordtse leerregels en zijn boeken) gegeven aan de werking van de Heilige Geest, aan de wedergeboorte, aan het voorwerp van geloof, aan de begrippen algemene en particuliere verzoening. Etc

Dr van der Sluijs zou er goed aan doen om dit door te nemen. Hij mag het natuurlijk hartgrondig oneens zijn met dr van den Brink, maar deze reactie is inhoudelijk aantoonbaar onjuist. Zorg dat je weet wat je bestrijd dat voorkomt zulke ongemakkelijke uitglijders.
Ja, en nu weer de hoofdredacteur van het RD met een commentaar. Er zou door Van den Brink 'schade' zijn aangericht. Die schade wordt niet concreet gemaakt.
Alles wordt zo onaardig gezegd, vervolgt hij dan, maar: het is wel waar wat hij aankaart.
Om dan weer te vervolgen over iets waar Van de Brink te weinig de nadruk legt: het wonder van wedergeboorte. Volgt een citaat van Calvijn. Waarna hij de zitatenreiterei juist veroordeelt.
Om tenslotte te verwijzen naar wat een evenwichtige preek inhoudt. Ja, maar dan zijn we weer terug bij af: de preken die Van den Brink bekritiseert zijn niet evenwichtig.
Ik heb het stuk van de Bruijn nog niet gelezen. Is dat het RD van vandaag?

Ik vind het volslagen belachelijk hoe de kritiek wordt opgebouwd. Dr van den Brink ontkent nergens de noodzaak van wedergeboorte de werking van de Heilige Geest etc.

Er worden hem wat standpunten in de mond gelegd om dat vervolgens te bekritiseren. Ik vind het zwak.
Refojongere
Berichten: 391
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Refojongere »

Eens met commentaar Steef de Bruijn.
HHR
Berichten: 1034
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door HHR »

helma schreef: 20 jan 2024, 09:43 Ik kan me goed vinden in het artikel van Steef de Bruijn. (Loopgravenoorlog rond Dordt).
Eens.
En ook het artikel van van der Sluijs is een heel terechte correctie.
Alleen bestaat het gevaar dat 'rechts' met het artikel van vd Sluijs nu zegt, zie je wel er is geen probleem.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Michaels »

tja schreef: 20 jan 2024, 10:41Ik heb het stuk van de Bruijn nog niet gelezen. Is dat het RD van vandaag?
https://www.rd.nl/artikel/1049665-loopg ... geen-recht
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 20 jan 2024, 12:57
helma schreef: 20 jan 2024, 09:43 Ik kan me goed vinden in het artikel van Steef de Bruijn. (Loopgravenoorlog rond Dordt).
Eens.
En ook het artikel van van der Sluijs is een heel terechte correctie.
Alleen bestaat het gevaar dat 'rechts' met het artikel van vd Sluijs nu zegt, zie je wel er is geen probleem.
Mooie artikelen, ik ben beide personen dankbaar voor hun zienswijze. Links en rechts zien wederzijdse gevaren en problemen. Wellicht ook enigzins terecht. Het zou mooi zijn als links en rechts om die woorden te gebruiken de andere flank wat met rust laten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Job »

pierre27 schreef: 20 jan 2024, 19:33
HHR schreef: 20 jan 2024, 12:57
helma schreef: 20 jan 2024, 09:43 Ik kan me goed vinden in het artikel van Steef de Bruijn. (Loopgravenoorlog rond Dordt).
Eens.
En ook het artikel van van der Sluijs is een heel terechte correctie.
Alleen bestaat het gevaar dat 'rechts' met het artikel van vd Sluijs nu zegt, zie je wel er is geen probleem.
Mooie artikelen, ik ben beide personen dankbaar voor hun zienswijze. Links en rechts zien wederzijdse gevaren en problemen. Wellicht ook enigzins terecht. Het zou mooi zijn als links en rechts om die woorden te gebruiken de andere flank wat met rust laten.
Ik vind het niet alleen evenwichtig en bedachtzaam van De Bruijn, maar ook moedig. Hij spaart de kool en de geit bepaald niet. Ik heb veel respect voor deze man, je kunt wel zeggen dat hij als boegbeeld van de krant middenin de branding staat waarin onze gezindte zich begeeft. Daarin te laveren en eerlijk koers te houden, dat is knap.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 20 jan 2024, 22:19
pierre27 schreef: 20 jan 2024, 19:33
HHR schreef: 20 jan 2024, 12:57
helma schreef: 20 jan 2024, 09:43 Ik kan me goed vinden in het artikel van Steef de Bruijn. (Loopgravenoorlog rond Dordt).
Eens.
En ook het artikel van van der Sluijs is een heel terechte correctie.
Alleen bestaat het gevaar dat 'rechts' met het artikel van vd Sluijs nu zegt, zie je wel er is geen probleem.
Mooie artikelen, ik ben beide personen dankbaar voor hun zienswijze. Links en rechts zien wederzijdse gevaren en problemen. Wellicht ook enigzins terecht. Het zou mooi zijn als links en rechts om die woorden te gebruiken de andere flank wat met rust laten.
Ik vind het niet alleen evenwichtig en bedachtzaam van De Bruijn, maar ook moedig. Hij spaart de kool en de geit bepaald niet. Ik heb veel respect voor deze man, je kunt wel zeggen dat hij als boegbeeld van de krant middenin de branding staat waarin onze gezindte zich begeeft. Daarin te laveren en eerlijk koers te houden, dat is knap.
Eens en de inkt is nog niet droog of de schutters richten hun pijlen erop.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

De hypercalvinisten slaan terug! Als de argumenten van dr. Van den Brink wat betreft Dordt niet weerlegd kunnen worden, dan maar een hyperorgel in Rotterdam!
Dit geluid zal elk tegengeluid overstemmen.
https://www.rd.nl/artikel/1049201-cda-l ... -rotterdam
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

Niet weerlegd? Hoe kom je aan die onzin. Het is al 1000 x weerlegd. Misschien willen ze het niet horen?
Piet Puk
Berichten: 5503
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Piet Puk »

Cyrillus schreef: 22 jan 2024, 10:56 De hypercalvinisten slaan terug! Als de argumenten van dr. Van den Brink wat betreft Dordt niet weerlegd kunnen worden, dan maar een hyperorgel in Rotterdam!
Dit geluid zal elk tegengeluid overstemmen.
https://www.rd.nl/artikel/1049201-cda-l ... -rotterdam
Welkom terug. Ik heb je gemist!
Plaats reactie