Toch vraag ik me af of je dit juist 'weegt'Job schreef: ↑06 jan 2024, 21:54Dit zinnetje van @TSD heb ik even uit een bijdrage van hem/haar in het CGK-topic geknipt. Je geeft er woorden mee aan iets wat me al een tijd bezighoudt: dat luidruchtige. Goed verwoord. Het fascineert me, zowel in mijn privéleven, waarin ik, om het maar even zo te zeggen, enkele fanatieke appèl- en aanbodsdrijvers heb, als op Refoforum en dan vooral in dit topic. Een aantal mensen dat hun leven lijkt te vullen met de strijd voor aanbod en appèl. Ik denk het bij ds. Van den Brink ook te merken. Het komt obsessief op me over. Elke preek, meditatie etc. wordt gewogen op dat punt, het roept iets van boze drift op wanneer dat aspect er niet voldoende is. Ik heb enkele mensen in mijn omgeving die dag in, dag uit hun status op WhatsApp vullen met citaten, lezingen, artikelen die bewijzen dat het aanbod van genade tot iedereen komt.
Los van de inhoud word ik DOODMOE van deze geestdrift. Waar komt dit toch vandaan? Natuurlijk, vanuit zorg. Maar vanwaar zo fanatiek? Heb je dan nog momenten op een dag waarop je zelf geestelijk gevoed wordt? En nog prangender is voor mij de vraag: als je zó strijdt voor het recht op een algemeen aanbod, zijn er dan in je eigen leven nog momenten van stille verwondering als de Heere onverwacht, ongedacht en totaal onverdiend naar je omziet? Waarin je rechteloos werd maar toch genade ontving? Juist dat zijn zulke rijke ogenblikken, die gun je iedereen.
Overpeinzingen op de zaterdagavond.![]()
Even los van de huidige discussie. Maar meer in het algemeen:
Als jezelf jaren onder een voorwaardelijke prediking verkeert. Je ogen opengaan voor het onvoorwaardelijke van het evangelie. En je ziet om je heen tal van mensen worstelen met de toe-eigening van het heil. Dan gun je het iedereen. Dan wil je delen wat jezelf hebt mogen ontdekken.
Ik denk dat je het vooral moet zien als bewogenheid met de naaste en zorg om de prediking waaronder ze dan verkeren.