Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Wanneer ben je een theoloog?
En waarom is ds Clements dat dan niet?
En waarom is ds Clements dat dan niet?
Terechte vraag, gezien zijn doctoraalstudie theologie is hij meer dan menig ambtenaar in staat zinvol te reageren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat ben ik niet met je eens.Ambtenaar schreef: ↑04 jan 2024, 10:41Ik heb niet de indruk dat er veel theologen op dit forum actief zijn, dan wel dat er veel mensen zijn die exact begrijpen en kunnen duiden wat de moeite is die Van den Brink heeft. De discussie die hij aanwakkert is meer voer voor theologen die op de vierkante millimeter de degens met elkaar willen kruisen. Daarbij is het natuurlijk jammer dat niet-theologen, zoals een ds. Clements, meedoen aan een openbare discussie.
Ik denk dat er meer theologische kennis bij de forummers aanwezig is dan jij suggereert. Het feit alleen al dat mensen aan dergelijke discussies mee doen, geeft al aan dat ze interesse in theologie hebben. Dit kan op verschillende niveaus: academisch, hbo, mbo of autodidactisch.
Wat ds. Clemens betreft, los van het feit dat hij volgens mij een academische studie theologie heeft gedaan, vind ik dat iedereen over theologie kan meediscusiëren.
Precies. Bovendien vind ik het autoriteitsargument altijd een zwak argument. Een theoloog zou een niet-theoloog makkelijk aan moeten kunnen met inhoudelijke argumenten. Bovendien staat een universiteit in dienst van de samenleving. Belangrijk is dat een theoloog, vanuit zijn kennis, dus debat blijft voeren met mensen uit de samenleving.
Daarnaast zie ik in de gedachte van Ambtenaar een parallel met de RKK. Deze wilde theologische kwesties ook uit handen van de "leken" houden, en beroepen zich op het gezag van de kerk. Ambtenaar doet niet anders. Alleen beroept hij zich op het gezag van de universiteit.
Daarnaast zie ik in de gedachte van Ambtenaar een parallel met de RKK. Deze wilde theologische kwesties ook uit handen van de "leken" houden, en beroepen zich op het gezag van de kerk. Ambtenaar doet niet anders. Alleen beroept hij zich op het gezag van de universiteit.
Hij is meer gekwalificeerd dan ik, dat staat buiten kijf. Ik vind dergelijke discussies echter meer passend voor een academisch debat, dan uitwisseling van opinies via kranten en kerkblaadjes.
Dat is dus wat anders dan wat je eerst zei, je draait om de hete brei heen in plaats van toe te geven dat je mis zat v.w.b. Ds. Clements door hem als niet-theoloog te bestempelen. Dat laatste zou je wel sieren in dit geval.
Dat laatste vind ik dus niet. De kwaliteit van de argumenten en daarmee de discussie neemt in rap tempo als leken zich gaan mengen in dergelijke debatten.
Hij is predikant van professie, geen theoloog. Ik drukte mij onvoldoende zorgvuldig uit. Dat geldt overigens voor alle predikanten, mijns inziens.
Je ziet o.a. in de coronacrisis waartoe het leidt als leken zich bemoeien met de inhoud. Dan krijg je verwarring alom.Psalm schreef: ↑04 jan 2024, 11:31 Precies. Bovendien vind ik het autoriteitsargument altijd een zwak argument. Een theoloog zou een niet-theoloog makkelijk aan moeten kunnen met inhoudelijke argumenten. Bovendien staat een universiteit in dienst van de samenleving. Belangrijk is dat een theoloog, vanuit zijn kennis, dus debat blijft voeren met mensen uit de samenleving.
Interessante bijdrage van R.P. van Dijk in de krant.
En nu als minister van volkshuisvesting. Hoe ironisch

- Maanenschijn
Eigenlijk zegt Van Dijk:Herman schreef:Interessante bijdrage van R.P. van Dijk in de krant.
Voordat je verder gaat met discussiëren over de inhoud, kijk eerst even hoe je er zelf inzit: bijvoorbeeld gefrustreerd, in je eer aangetast, superieur, enz.
Interssant, maar ik mis een beetje een heldere conclusie in dit artikel. Misschien ook maar beter

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.