Beroepingswerk discussie [7]

Philip

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Philip »

Ararat schreef: 02 jan 2024, 23:13 Hier zijn duidelijk een paar kenners op het gebied van losmakingen aan het woord. Ik, eenvoudig mens, doe er eerbiedig het zwijgen toe.
Alles onder het tapijt vegen is niet per se de meest eerbiedige manier van omgaan met dit soort dingen. Nu hij zich niet beroepbaar heeft gesteld, kan ik me voorstellen dat ze geen verdere informatie geven. Dat er sprake is van een conflict, is duidelijk en daarmee weten we in principe voldoende. Ds. Bijl is namelijk voorgegaan in Rijssen in plaats van in Vriezenveen op Nieuwjaarsdag. Bij gezondheidsredenen is dat onlogisch.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

wfloor schreef: 03 jan 2024, 06:19
2e Hans schreef: 02 jan 2024, 23:02 [
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel (vergeleken met andere kerkverbanden) meer dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente.
Dat is oprecht heel jammer.
Onjuist: Mellisant en Ouddorp (komt er nog aan, maar is niet 2x)
Helaas is het in Ouddorp wel juist. In mijn post heb ik het over “eerder stoppen of niet voorgaan in hun gemeente.”
In Ouddorp is eerst de bijstand in het pastoraat (verbonden sinds 2019) geschorst en gaat de eigen predikant niet voor.

Melisant (niet door mij genoemd) is mij niet bekend.
Henk J

Bericht door Henk J »

Philip schreef: 03 jan 2024, 08:12
Ararat schreef: 02 jan 2024, 23:13 Hier zijn duidelijk een paar kenners op het gebied van losmakingen aan het woord. Ik, eenvoudig mens, doe er eerbiedig het zwijgen toe.
Alles onder het tapijt vegen is niet per se de meest eerbiedige manier van omgaan met dit soort dingen. Nu hij zich niet beroepbaar heeft gesteld, kan ik me voorstellen dat ze geen verdere informatie geven. Dat er sprake is van een conflict, is duidelijk en daarmee weten we in principe voldoende. Ds. Bijl is namelijk voorgegaan in Rijssen in plaats van in Vriezenveen op Nieuwjaarsdag. Bij gezondheidsredenen is dat onlogisch.
Mee eens, over dit soort zaken moet je het gewoon kunnen hebben en dan is een juiste statistiek belangrijk. Dat het geen leuke statistiek is mag duidelijk zijn.
Ararat

Bericht door Ararat »

Henk J schreef: 03 jan 2024, 08:27
Philip schreef: 03 jan 2024, 08:12
Mee eens, over dit soort zaken moet je het gewoon kunnen hebben en dan is een juiste statistiek belangrijk. Dat het geen leuke statistiek is mag duidelijk zijn.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een bepaalde mate van genieten is als het gaat om deze nieuwtjes. Het komt op me over als hobbymatig refo-voyeurisme.

Ik vraag me oprecht af wie hier nu mee gediend is, wat het toevoegt, of het nuttig is.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 02 jan 2024, 15:47
Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: 02 jan 2024, 11:01 Ik denk een wat ‘gezondere’ kijk op de relatie predikant-gemeente. Koste wat het kost, met veel nevenschade, aan elkaar verbonden blijven is niet altijd te verkiezen, als het niet meer samen gaat.
Vraag me af of dit een afdoende verklaring is, zelf denk ik ook dat de opmerking van Hersteld Hervormd over een ruimer toelatingsbeleid hout snijdt.
Ik denk niet dat er een ruimer toelatingsbeleid is. Het losmaken van een predikant van zijn gemeente gaat primair zelden over leerstellige zaken. Veel meer heeft het te maken met karakters van kerkenraden en predikanten.

Toelating (in de HHK) gaat veel meer over de inhoud van de prediking, in mindere mate persoonlijke kenmerken.

Daarom denk ik niet dat het met de toelating te maken heeft. Wel is er denk ik een significant cultuurverschil tussen bijv. GG, GGiN, OGG enerzijds en anderzijds PKN, HHK, CGK. Bij de laatstgenoemden staan predikanten minder op een voetstuk en is de roeping naar een gemeente wat minder omgeven door ‘vergeestelijking’. In die gevallen kan men dan ook wat nuchterder met losmaking omgaan, is mijn gevoelen.
Bij de (O)GG(IN) kent men een veel strenger toelatingsbeleid. Dat resulteert op dit punt dan wel dat de dominees minder afwijken van de standaard.
Ik wil niet zeggen dat er bij de dominees die losgemaakt zijn nooit een zegen gerust heeft op de prediking, we moeten daar ook wel voorzichtig in zijn. Verder eens met je laatste punt. Bij ons in de HHK worden dominees sneller aangesproken, is mijn idee.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Herman schreef: 02 jan 2024, 16:25
Henk J schreef: 02 jan 2024, 16:17 Misschien zou er meer aandacht moeten zijn voor persoonlijke kenmerken. Is iemand wel geschikt voor het geestelijk leiding geven aan een gemeente? Dat gaat verder dan de prediking op zondag. Het zou kunnen dat dit een wat onderbelicht punt was/is, in ieder geval in de eerste jaren toen de opleiding toch onder behoorlijke tijdsdruk tot stand moest komen.
Ik denk ook wel dat predikanten die in de HHK staan meer tegengas krijgen, misschien hadden ze dat vooraf niet verwacht, een heel aantal komt ook uit andere verbanden.
Op zich zou je een eerlijke vergelijking kunnen maken met de CGK. Heb het idee dat het daar minder speelt maar heb daar zo geen gegevens van.
Ik snap wat hier gezegd wordt. Maar ik neem het graag op voor de predikanten. Het lijkt me eerder de bedoeling om ouderlingen en diakenen wat meer te muilkorven. Helaas is daar de oplossing nog niet voor gevonden en ik zie het ook niet snel gebeuren. Dus dominees ruimen het veld en het andere deel van het probleem (de kerkenraad) blijft gewoon zitten.

Een jaar of wat terug zei een voorganger daarover. Soms kom je in een gemeente waar je na de dienst de ouderlingen elkaar een blik wisselen zo van: pak jij hem, of pak ik hem. Alsof het de bedoeling is om een voorganger na de dienst even verbaal in elkaar te slaan.
Opzich een goed, scherp punt, maar bij iedere casus zal dit toch verschillend zijn? Of de kerkenraad, of de dominee of allebei vliegen uit de bocht. Ik vind dat je dit per casus moet bekijken en niet dat je het standaard moet opnemen voor een kerkenraad of een dominee. We hebben niet voor niets hogere organen binnen de kerk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 03 jan 2024, 09:52 Op zich een goed, scherp punt, maar bij iedere casus zal dit toch verschillend zijn? Of de kerkenraad, of de dominee of allebei vliegen uit de bocht. Ik vind dat je dit per casus moet bekijken en niet dat je het standaard moet opnemen voor een kerkenraad of een dominee. We hebben niet voor niets hogere organen binnen de kerk.
De lijstjes met afgetreden kerkenraden is tamelijk klein, denk ik.
HersteldHervormd

Herman schreef: 03 jan 2024, 10:15
HersteldHervormd schreef: 03 jan 2024, 09:52 Op zich een goed, scherp punt, maar bij iedere casus zal dit toch verschillend zijn? Of de kerkenraad, of de dominee of allebei vliegen uit de bocht. Ik vind dat je dit per casus moet bekijken en niet dat je het standaard moet opnemen voor een kerkenraad of een dominee. We hebben niet voor niets hogere organen binnen de kerk.
De lijstjes met afgetreden kerkenraden is tamelijk klein, denk ik.
Ik denk dat je je daarin vergist. Soms stapt een halve kerkenraad op in dit soort gevallen.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Ararat schreef: 03 jan 2024, 09:47 Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een bepaalde mate van genieten is als het gaat om deze nieuwtjes. Het komt op me over als hobbymatig refo-voyeurisme.

Ik vraag me oprecht af wie hier nu mee gediend is, wat het toevoegt, of het nuttig is.
Tja, dat is misschien een andere discussie waard. De laatste zin is sowieso altijd een goede vraag…en kun je over elke (ook je eigen) post stellen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat aftreden gebeurt soms geleidelijk voorafgaand aan een conflict.

Ik zou het wel een verbetering in de kerkorde vinden als bij losmaking standaard de hele kerkenraad behalve de scriba moet aftreden en er via vrije stemming een nieuwe kerkenraad gevormd wordt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat wordt ook gefaseerd uitgevoerd in een huidige situatie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 03 jan 2024, 10:19 Dat aftreden gebeurt soms geleidelijk voorafgaand aan een conflict.

Ik zou het wel een verbetering in de kerkorde vinden als bij losmaking standaard de hele kerkenraad behalve de scriba moet aftreden en er via vrije stemming een nieuwe kerkenraad gevormd wordt.
Waarom een scriba niet? Treft die geen blaam in een dergelijke situatie?
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Zonder een uitgebreid historisch onderzoek te hebben gedaan, heb ik wel de indruk dat het aantal lismaking de laatste jaren veel hoger was dan de vijftig jaar daarvoor. De vraag is: Hoe komt dat? Heeft dat ook met de tijdgeest te maken? Zijn dominees minder in staat om met conflicten om te gaan? Accepteren we gebreken minder? Zijn te toelatingseisen te soepel?
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 03 jan 2024, 10:47
DDD schreef: 03 jan 2024, 10:19 Dat aftreden gebeurt soms geleidelijk voorafgaand aan een conflict.

Waarom een scriba niet? Treft die geen blaam in een dergelijke situatie?
Vast wel. Maar de scriba vertegenwoordigt over het algemeen zowel de hoofdstroom van de kerkenraad als is het geheugen van de kerkenraad. Die kan dus zorgen voor continuïteit, in zoverre de nieuwe kerkenraad dat steunt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Evangelist schreef: 03 jan 2024, 10:50 Zonder een uitgebreid historisch onderzoek te hebben gedaan, heb ik wel de indruk dat het aantal losmaking de laatste jaren veel hoger was dan de vijftig jaar daarvoor. De vraag is: Hoe komt dat? Heeft dat ook met de tijdgeest te maken? Zijn dominees minder in staat om met conflicten om te gaan? Accepteren we gebreken minder? Zijn te toelatingseisen te soepel?
Het lijkt me dat de gemeente niet meer met de gebreken en of tekortkomingen van een predikant om kan gaan. En het tweede is dat autoriteit niet meer werkt, dus als een (deel van de) gemeente echt een conflict wil, dan krijgt zij die en ook haar gelijk.
Plaats reactie