Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 02 jan 2024, 10:16
Piet Puk schreef: 02 jan 2024, 10:13 Dat lijkt me stug als je uit het ambt ontheven bent.
Ds. Bijl is niet uit het ambt ontheven maar is nu emeritus-predikant.
Dit staat vermeld op de website van de Hersteld Hervormde Kerk. Ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen. Dat hij vanwege de (denk ik) financiele onderhouding de status van emeritus krijgt, is een ander verhaal.
'Per 1 januari 2024 heeft het breed moderamen van de generale synode ds. IJ.R. Bijl op eigen verzoek eervol ontheven uit zijn ambt'.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij is hij op eigen verzoek uit het ambt ontheven, maar mag hij nog wel preken en de sacramenten bedienen, alsof hij emeritus-predikant is.

Maar de tekst is kennelijk niet zo heel duidelijk.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 02 jan 2024, 10:08
Henk J schreef: 02 jan 2024, 08:37
wfloor schreef: 02 jan 2024, 06:17 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... mededeling

Wat gebeurt hier? "Op eigen verzoek" klinkt dat als prive reden??
Wat er hier gebeurt is in ieder geval niet duidelijk. Maar jammer vind ik het wel, een gemeente-predikant minder in de HHK.
Ds. Bijl is gewoon beroepbaar.
Waar zie je dat?
Hij zou misschien wel als emeritus hulp predikant ergens een gemeente kunnen dienen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Piet Puk schreef: 02 jan 2024, 10:13 Dat lijkt me stug als je uit het ambt ontheven bent.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel veel dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente: Stellendam, Waddinxveen, Ouddorp, Lunteren, Vriezenveen….

Erg jammer….
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

2e Hans schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel veel dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente: Stellendam, Waddinxveen, Ouddorp, Lunteren, Vriezenveen….

Erg jammer….
Op welk procent zit het nu?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 02 jan 2024, 10:20 Dit staat vermeld op de website van de Hersteld Hervormde Kerk. Ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen. Dat hij vanwege de (denk ik) financiele onderhouding de status van emeritus krijgt, is een ander verhaal.
'Per 1 januari 2024 heeft het breed moderamen van de generale synode ds. IJ.R. Bijl op eigen verzoek eervol ontheven uit zijn ambt'.
Het hangt ervan af denk ik hoe je het leest, hij is ontheven uit het ambt van predikant te Vriezenveen. Maar hij is nog wel predikant, zij het met de bevoegdheden van een emeritus. Dus mag hij inderdaad nog sacramenten bedienen, huwelijken bevestigen, ambtsdragers bevestigen. Je dient alleen geen gemeente meer en je neemt niet deel aan classicale vergaderingen.
Henk J

Bericht door Henk J »

2e Hans schreef: 02 jan 2024, 10:40 Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel veel dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente: Stellendam, Waddinxveen, Ouddorp, Lunteren, Vriezenveen….

Erg jammer….
De procenten weet ik niet, naar verhouding meer dan in de GG/CGK in ieder geval. Hoe dat precies komt vind ik wat lastig te duiden.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef: 02 jan 2024, 10:43
2e Hans schreef: 02 jan 2024, 10:40 Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel veel dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente: Stellendam, Waddinxveen, Ouddorp, Lunteren, Vriezenveen….

Erg jammer….
De procenten weet ik niet, naar verhouding meer dan in de GG/CGK in ieder geval. Hoe dat precies komt vind ik wat lastig te duiden.
Een opener beleid m.b.t. kandideren?
Het is voor de rust wel beter om dit soort gevallen snel af te handelen. Iets met sneeuwbaleffect zegmaar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Henk J schreef: 02 jan 2024, 10:42
Piet Puk schreef: 02 jan 2024, 10:20 Dit staat vermeld op de website van de Hersteld Hervormde Kerk. Ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen. Dat hij vanwege de (denk ik) financiele onderhouding de status van emeritus krijgt, is een ander verhaal.
Het hangt ervan af denk ik hoe je het leest, hij is ontheven uit het ambt van predikant te Vriezenveen. Maar hij is nog wel predikant, zij het met de bevoegdheden van een emeritus. Dus mag hij inderdaad nog sacramenten bedienen, huwelijken bevestigen, ambtsdragers bevestigen. Je dient alleen geen gemeente meer en je neemt niet deel aan classicale vergaderingen.
Ik denk dat de term 'eervol ontheven uit het ambt' dan niet klopt. Hij is nog steeds ambtsdrager, namelijk emerituspredikant.
Volgens mij zou de juiste term zijn: 'op eigen verzoek losgemaakt van zijn gemeente'.

Wat wel klopt, is dat het aantal losmakingen, niet alleen in de HHK, toeneemt.
Waar zou dat mee te maken hebben?
Hartelijke groet,
Evangelist
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 02 jan 2024, 10:20
Dit staat vermeld op de website van de Hersteld Hervormde Kerk. Ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen. Dat hij vanwege de (denk ik) financiele onderhouding de status van emeritus krijgt, is een ander verhaal.
Als ik de tekst zo lees op de site dan lijkt me de versie van Pietje te kloppen. De predikant is uit zijn ambt ontheven. De verwijzing naar de kerkorde lijkt dat ook te bevestigen.
Wat betreft het emeritaat lijkt dat meer op de afhandeling te duiden, zie daar ook de verwijzing naar de kerkorde. Blijkt dit anders te zijn dan is het wel een hele onduidelijke tekst.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 02 jan 2024, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Evangelist schreef:
Henk J schreef: 02 jan 2024, 10:42
Ik denk dat de term 'eervol ontheven uit het ambt' dan niet klopt. Hij is nog steeds ambtsdrager, namelijk emerituspredikant.
Volgens mij zou de juiste term zijn: 'op eigen verzoek losgemaakt van zijn gemeente'.

Wat wel klopt, is dat het aantal losmakingen, niet alleen in de HHK, toeneemt.
Waar zou dat mee te maken hebben?
Ik denk een wat ‘gezondere’ kijk op de relatie predikant-gemeente. Koste wat het kost, met veel nevenschade, aan elkaar verbonden blijven is niet altijd te verkiezen, als het niet meer samen gaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 11:01 Als ik de tekst zo lees op de site dan lijkt me de versie van Pietje te kloppen. De predikant is uit zijn ambt ontheven. De verwijzing naar de kerkorde lijkt dat ook te bevestigen.
Wat betreft het emeritaat lijkt dat meer op de afhandeling te duiden, zie daar ook de verwijzing naar de kerkorde. Blijkt dit anders te zijn dan is het wel een hele onduidelijke tekst.
Afhandeling van wat dan? Volgens mij is ds. Bijl nu losgemaakt van de gemeente maar is hij nog steeds predikant. Nu kun je de vraag oproepen of een emeritus-predikant nog een ambt bekleed.
Als gast hier

Bericht door Als gast hier »

Bertiel schreef: 02 jan 2024, 10:10 Nee. Hij is emeritus
Is deze aanvraag niet gedaan vanwege gezondheidsredenen?
DDD

Bericht door DDD »

Er staat toch niet dat hij emeritus is, maar dat hij de rechten van een emeritus heeft?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Maar met emeritusrechten kun je nog huwelijk bevestigen, sacramenten bedienen e.d. Dan ben je dus nog zeker een predikant.
Plaats reactie