Met gevoeletjes en ervaringen bedoel ik alles wat je tegenwoordig meegemaakt moet hebben om tot Christus te komen. Alles wat als kleine letter werkt. Bekend voorbeeldje: je moet je eerst gelijk Paulus de grootste zondaar op aarde gevoelen. Nee, Spurgeon wijst maar op één ding: het offer van Christus moet landen in je hart, je ogen moeten geopend worden. Dat is Evangelie. Ik ben niet tegen ervaringen of bekeringen of bevinding. Maar niet zoals het in het hypercalvinisme gepreekt wordt. Daar wordt de hele santemekraam erbij gehaald om je vooral van Christus af te houden.huisman schreef: ↑29 dec 2023, 12:57Dit is toch echt de spits van de discussie wat mij aangaat. Omdat @Posthoorn deze discussie met minder cynisme en puntiger kan voeren dan ik probeer ik even mijn mond te houden in dit topic.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Re: Hyperdordt
1. Omdat met je one-liner je alle kanten mee kunt gaan en de discussie vraagt duidelijkheid.tja schreef: ↑29 dec 2023, 08:42 @KDD
Het is mij niet duidelijk waarom je de verwerping der dwalingen aanhaalt in reactie op mij? Kun je dat uitleggen?
Wie gelooft hier? Is dat de mens of de Geest of Christus?KDD schreef:
Vraag 21. Wat is er het onmiddellijke gevolg van, dat de Geest van Christus, Die lijdelijk ontvangen wordt, de dode ziel levend maakt?
A. Het onmiddellijke gevolg daarvan is een dadelijk geloven: Als Christus door Zijn Geest inkomt, wordt de dode ziel daardoor levend gemaakt en het onmiddellijke gevolg daarvan is, dat zij Hem in geloof omhelst. Dan is de vereniging geheel tot stand gekomen. Joh. 5:25.
2. De mens wat niemand hier bestrijd. … Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De probleem is dat mensen zichzelf bedriegen. Ze geloven uit eigen krachten en zeggen daarna dat hun beslissing om te geloven een gevolg van werk van de Geest is. Daarom is het belangrijk dat ook de vergelijkenis van de zaaier in Mattheus 13 vandaag gepredikt wordt.
Re: Hyperdordt
---knip--- Zie eerdere moderatoropmerking
-
- Berichten: 5577
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hyperdordt
Als het een bekend voorbeeld is, dan moet het eenvoudig zijn om een dominee die dit leert te citeren.Cyrillus schreef: ↑29 dec 2023, 13:52Met gevoeletjes en ervaringen bedoel ik alles wat je tegenwoordig meegemaakt moet hebben om tot Christus te komen. Alles wat als kleine letter werkt. Bekend voorbeeldje: je moet je eerst gelijk Paulus de grootste zondaar op aarde gevoelen. Nee, Spurgeon wijst maar op één ding: het offer van Christus moet landen in je hart, je ogen moeten geopend worden. Dat is Evangelie. Ik ben niet tegen ervaringen of bekeringen of bevinding. Maar niet zoals het in het hypercalvinisme gepreekt wordt. Daar wordt de hele santemekraam erbij gehaald om je vooral van Christus af te houden.huisman schreef: ↑29 dec 2023, 12:57Dit is toch echt de spits van de discussie wat mij aangaat. Omdat @Posthoorn deze discussie met minder cynisme en puntiger kan voeren dan ik probeer ik even mijn mond te houden in dit topic.
Bron/bewijs? In mijn ogen is dit een lasterlijke aanname.
Re: Hyperdordt
Ik ben nog benieuwd wat de door jou geciteerde vdd voor verband heeft met mijn reactie.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 13:521. Omdat met je one-liner je alle kanten mee kunt gaan en de discussie vraagt duidelijkheid.tja schreef: ↑29 dec 2023, 08:42 @KDD
Het is mij niet duidelijk waarom je de verwerping der dwalingen aanhaalt in reactie op mij? Kun je dat uitleggen?
Wie gelooft hier? Is dat de mens of de Geest of Christus?KDD schreef:
Vraag 21. Wat is er het onmiddellijke gevolg van, dat de Geest van Christus, Die lijdelijk ontvangen wordt, de dode ziel levend maakt?
A. Het onmiddellijke gevolg daarvan is een dadelijk geloven: Als Christus door Zijn Geest inkomt, wordt de dode ziel daardoor levend gemaakt en het onmiddellijke gevolg daarvan is, dat zij Hem in geloof omhelst. Dan is de vereniging geheel tot stand gekomen. Joh. 5:25.
2. De mens wat niemand hier bestrijd. … Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De probleem is dat mensen zichzelf bedriegen. Ze geloven uit eigen krachten en zeggen daarna dat hun beslissing om te geloven een gevolg van werk van de Geest is. Daarom is het belangrijk dat ook de vergelijkenis van de zaaier in Mattheus 13 vandaag gepredikt wordt.
Dan is dat duidelijk dat we het daar over eens zijn.
Hoe kan een mens volgens jou dan onderzoek doen naar de echtheid van zijn geloof? Waar let je dan zoal op?
Re: Hyperdordt
Lees mij vraag van gisteren 09.10 aan Simon. Daar citeer ik eea wat publiek bekend is.MGG schreef: ↑29 dec 2023, 14:07Als het een bekend voorbeeld is, dan moet het eenvoudig zijn om een dominee die dit leert te citeren.Cyrillus schreef: ↑29 dec 2023, 13:52Met gevoeletjes en ervaringen bedoel ik alles wat je tegenwoordig meegemaakt moet hebben om tot Christus te komen. Alles wat als kleine letter werkt. Bekend voorbeeldje: je moet je eerst gelijk Paulus de grootste zondaar op aarde gevoelen. Nee, Spurgeon wijst maar op één ding: het offer van Christus moet landen in je hart, je ogen moeten geopend worden. Dat is Evangelie. Ik ben niet tegen ervaringen of bekeringen of bevinding. Maar niet zoals het in het hypercalvinisme gepreekt wordt. Daar wordt de hele santemekraam erbij gehaald om je vooral van Christus af te houden.
Bron/bewijs? In mijn ogen is dit een lasterlijke aanname.
Een leer die leert dat een mens na zijn bekering onwaarheden gaat geloven is van het Bijbelse spoor afgeraakt.
Re: Hyperdordt
Dat wordt ook in de DL verklaard:tja schreef: ↑29 dec 2023, 14:15Ik ben nog benieuwd wat de door jou geciteerde vdd voor verband heeft met mijn reactie.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 13:521. Omdat met je one-liner je alle kanten mee kunt gaan en de discussie vraagt duidelijkheid.tja schreef: ↑29 dec 2023, 08:42 @KDD
Het is mij niet duidelijk waarom je de verwerping der dwalingen aanhaalt in reactie op mij? Kun je dat uitleggen?
Wie gelooft hier? Is dat de mens of de Geest of Christus?KDD schreef:
Vraag 21. Wat is er het onmiddellijke gevolg van, dat de Geest van Christus, Die lijdelijk ontvangen wordt, de dode ziel levend maakt?
A. Het onmiddellijke gevolg daarvan is een dadelijk geloven: Als Christus door Zijn Geest inkomt, wordt de dode ziel daardoor levend gemaakt en het onmiddellijke gevolg daarvan is, dat zij Hem in geloof omhelst. Dan is de vereniging geheel tot stand gekomen. Joh. 5:25.
2. De mens wat niemand hier bestrijd. … Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De probleem is dat mensen zichzelf bedriegen. Ze geloven uit eigen krachten en zeggen daarna dat hun beslissing om te geloven een gevolg van werk van de Geest is. Daarom is het belangrijk dat ook de vergelijkenis van de zaaier in Mattheus 13 vandaag gepredikt wordt.
Dan is dat duidelijk dat we het daar over eens zijn.
Hoe kan een mens volgens jou dan onderzoek doen naar de echtheid van zijn geloof? Waar let je dan zoal op?
Verzekering van de verkiezing door de vruchten
Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid
worden de uitverkorenen te zijner tijd,
hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd;
niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken,
maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing in het Woord Gods aangewezen
(als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods,
droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.),
in zichzelf met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen.
Re: Hyperdordt
Zeker. Maar die zijn kenmerken van de verkiezing. Dus als je gelooft weet je dat je uitverkoren bent.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 14:24Dat wordt ook in de DL verklaard:tja schreef: ↑29 dec 2023, 14:15Ik ben nog benieuwd wat de door jou geciteerde vdd voor verband heeft met mijn reactie.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 13:521. Omdat met je one-liner je alle kanten mee kunt gaan en de discussie vraagt duidelijkheid.
2. De mens wat niemand hier bestrijd. … Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De probleem is dat mensen zichzelf bedriegen. Ze geloven uit eigen krachten en zeggen daarna dat hun beslissing om te geloven een gevolg van werk van de Geest is. Daarom is het belangrijk dat ook de vergelijkenis van de zaaier in Mattheus 13 vandaag gepredikt wordt.
Dan is dat duidelijk dat we het daar over eens zijn.
Hoe kan een mens volgens jou dan onderzoek doen naar de echtheid van zijn geloof? Waar let je dan zoal op?
Verzekering van de verkiezing door de vruchten
Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid
worden de uitverkorenen te zijner tijd,
hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd;
niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken,
maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing in het Woord Gods aangewezen
(als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods,
droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.),
in zichzelf met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen.
Mijn vraag is… hoe weet jij dat je geloof echt is?
-
- Berichten: 5577
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hyperdordt
(Nog een keer) gelezen.tja schreef: ↑29 dec 2023, 14:21Lees mij vraag van gisteren 09.10 aan Simon. Daar citeer ik eea wat publiek bekend is.MGG schreef: ↑29 dec 2023, 14:07Als het een bekend voorbeeld is, dan moet het eenvoudig zijn om een dominee die dit leert te citeren.Cyrillus schreef: ↑29 dec 2023, 13:52Met gevoeletjes en ervaringen bedoel ik alles wat je tegenwoordig meegemaakt moet hebben om tot Christus te komen. Alles wat als kleine letter werkt. Bekend voorbeeldje: je moet je eerst gelijk Paulus de grootste zondaar op aarde gevoelen. Nee, Spurgeon wijst maar op één ding: het offer van Christus moet landen in je hart, je ogen moeten geopend worden. Dat is Evangelie. Ik ben niet tegen ervaringen of bekeringen of bevinding. Maar niet zoals het in het hypercalvinisme gepreekt wordt. Daar wordt de hele santemekraam erbij gehaald om je vooral van Christus af te houden.
Bron/bewijs? In mijn ogen is dit een lasterlijke aanname.
Een leer die leert dat een mens na zijn bekering onwaarheden gaat geloven is van het Bijbelse spoor afgeraakt.
Ik zie daarin niet het door Cyrillus genoemde voorbeeld.
Re: Hyperdordt
@MGG ook niet de bedoelde zaak? Even los van de letterlijke bewoordingen?
Re: Hyperdordt
Ik heb in dit topic weer het een en ander aan berichten en reacties geknipt, verwijderd en gefilterd, conform deze moderatoropmerking.Tiberius schreef: ↑28 dec 2023, 10:06 Moderatoropmerking
Beste mensen,
De toon van sommige berichten in dit topic is regelmatig zuur en off-topic. Daarom heb ik wat berichten geknipt en reacties daarop verwijderd.
Wat we in ieder geval knippen/verwijderen:
- persoonlijke aanvallen of sneren, alsook steken onder water
- off-topic bijdragen
- gezeur van 'jij reageert niet op mij', enz.
En bij herhaling vallen er sancties.
We hopen dat we zo dit topic inhoudelijk kunnen krijgen. Een beter forum begint bij jezelf.
Toets je bericht eerst aan deze regels a.u.b., voordat je op Verstuur klikt.
Re: Hyperdordt
Romeinen 8 vers 16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.tja schreef: ↑29 dec 2023, 14:28Zeker. Maar die zijn kenmerken van de verkiezing. Dus als je gelooft weet je dat je uitverkoren bent.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 14:24Dat wordt ook in de DL verklaard:tja schreef: ↑29 dec 2023, 14:15Ik ben nog benieuwd wat de door jou geciteerde vdd voor verband heeft met mijn reactie.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 13:52
1. Omdat met je one-liner je alle kanten mee kunt gaan en de discussie vraagt duidelijkheid.
2. De mens wat niemand hier bestrijd. … Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De probleem is dat mensen zichzelf bedriegen. Ze geloven uit eigen krachten en zeggen daarna dat hun beslissing om te geloven een gevolg van werk van de Geest is. Daarom is het belangrijk dat ook de vergelijkenis van de zaaier in Mattheus 13 vandaag gepredikt wordt.
Dan is dat duidelijk dat we het daar over eens zijn.
Hoe kan een mens volgens jou dan onderzoek doen naar de echtheid van zijn geloof? Waar let je dan zoal op?
Verzekering van de verkiezing door de vruchten
Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid
worden de uitverkorenen te zijner tijd,
hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd;
niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken,
maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing in het Woord Gods aangewezen
(als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods,
droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.),
in zichzelf met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen.
Mijn vraag is… hoe weet jij dat je geloof echt is?
Re: Hyperdordt
Ik vind de uitleg in de studiebijbel hierover mooi:
De reden waarom de Heilige Geest de ‘Geest van adoptie’ kan worden genoemd en waarom wij door de Geest ‘Abba, Vader’ kunnen roepen, wordt nu duidelijk: de Geest Zelf getuigt in ons, dat wij kinderen van God zijn. Het is de vraag of wij sum-martureō (vgl. Rom.2:15; 9:1) moeten vertalen als ‘getuigen samen met’ (de Geest Zelf getuigt samen met onze geest ...) of met het meer gangbare ‘getuigen tot, bevestigen aan’ (De Geest Zelf bevestigt aan onze geest, dat wij kinderen van God zijn.). Dit laatste is veel logischer, want hoe zou de eigen menselijke geest uit zichzelf kunnen getuigen, dat wij kinderen van God zijn? De eigen geest moet daarvan juist overtuigd worden. Het enige wat in dit geval van belang is, is het getuigenis van God (vgl. 1Joh.5:10) of dat van de Heilige Geest (Gal.4:6 ‘de Geest ... die roept: Abba, Vader’). De menselijke ‘geest’ is nauw verbonden met het kennend vermogen (Rom.7:23), de wil (Rom.7:15-21) en het geweten (Rom.9:1; zie verder 1Kor.2:11; 7:34; 2Kor.7:1).
tekna theou (kinderen van God, vs.16,17,21; vgl. 1Joh.3:1) is evenals in het Nederlands meer een uitdrukking van liefde en tederheid dan ‘zonen van God’ (vs.14,19). Het eerste legt meer de nadruk op de relatie van liefde en tederheid, het laatste meer op de status van ‘zoon’.
Re: Hyperdordt
En hoe leg je dat pastoraal uit? Ik ben het niet oneens met je, maar het blijft allemaal zo vaag.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 14:50Romeinen 8 vers 16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.tja schreef: ↑29 dec 2023, 14:28Zeker. Maar die zijn kenmerken van de verkiezing. Dus als je gelooft weet je dat je uitverkoren bent.KDD schreef: ↑29 dec 2023, 14:24Dat wordt ook in de DL verklaard:
Verzekering van de verkiezing door de vruchten
Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid
worden de uitverkorenen te zijner tijd,
hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd;
niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken,
maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing in het Woord Gods aangewezen
(als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods,
droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.),
in zichzelf met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen.
Mijn vraag is… hoe weet jij dat je geloof echt is?
Hoe weet je nu dat het de Geest van God is of dat je eigen geest zich dat inbeeld?
-
- Berichten: 5577
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com