Hyperdordt

Psalm

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Thea schreef: 15 dec 2023, 17:37 Dat getuigt de Heilige Geest in je hart.
En hoe weet jij zeker dat de Heilige Geest iets getuigt?
huisman

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 15 dec 2023, 17:46
Thea schreef: 15 dec 2023, 17:37 Dat getuigt de Heilige Geest in je hart.
En hoe weet jij zeker dat de Heilige Geest iets getuigt?
Lees kanttekening 49 bij Romeinen 8 : 16. Bijbels geestelijk onderwijs!

https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=45&hf=8&ind=1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Psalm schreef:En hoe weet jij zeker dat de Heilige Geest iets getuigt?
Dit zegt Calvijn ervan:
Calvijn schreef:Dit zij de hoofdzaak: Zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige gelaat Gods te aanschouwen, weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 14:11
Psalm schreef: 15 dec 2023, 13:03
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:35
Psalm schreef: 15 dec 2023, 12:30

Bedankt! Nooit een wetenschappelijk paper gelezen?

Dan begrijp jij mijn formule niet, ik heb het namelijk over het aanbod van genade. Dat het aanbod van genade toegepast moet worden heb je gelijk in, maar dat staat weer in een ander verband.

Dan begrijp je mijn formule niet, want ik geloof wel dat de Heilige Geest werkt in de evangelieverkondiging en oproep.
Leg me dan maar eens piekfijn uit hoe jij het werk van de Heilige Geest hebt verwerkt in jouw formule. Doe toch niet zo gek man, dit is gewoon absurd.
Jij hebt het over de toepassing van het aanbod van genade. Dat bestaat uit Woord en Geest. Ik kan dat ook in een formule zetten. Die luidt dan als volgt:

Toepassing = Aanbod van genade (Evangelieverkondiging × (Oproep+ Waarheden (citaten))) + Werk van Heilige Geest (o.a. wedergeboorte)

Het punt dat dr. van den Brink wil maken gaat over het rode. Daar ziet dr. van den Brink dingen mis gaan. Hij ontkent daarmee niet het groene, maar heeft het er simpel weg niet over omdat het niet ter zake doet als je in het rode mistanden ziet. Het zijn twee verschillende onderwerpen.
Wat bedoel je met toepassing van het aanbod van genade?
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar dit antwoord Psalmpje.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 18:13 Ik ben nog steeds wel benieuwd naar dit antwoord Psalmpje.
Ik ben blij dat je zo graag antwoord van mij verlangt. Ondanks dat je mij gering noemt, acht je mij blijkbaar toch zeer hoog. Dat doet mij goed!

Dan bedoel ik het toepassen van de genade die God door Zijn Woord aanbiedt aan een zondaar. Dus dat hij van dood levend wordt.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 15 dec 2023, 18:23
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 18:13 Ik ben nog steeds wel benieuwd naar dit antwoord Psalmpje.
Ik ben blij dat je zo graag antwoord van mij verlangt. Ondanks dat je mij gering noemt, acht je mij blijkbaar toch zeer hoog. Dat doet mij goed!

Dan bedoel ik het toepassen van de genade die God door Zijn Woord aanbiedt aan een zondaar. Dus dat hij van dood levend wordt.
Tja, ik zag iets met Huisman voorbij komen. Dus ik dacht vriend Psalmpje wordt graag verkleind aangesproken. Mocht ik dat verkeerd begrepen hebben dan laat je het maar weten.

Maar terugkomend op de formule, die was:

Toepassing = Aanbod van genade (Evangelieverkondiging × (Oproep+ Waarheden (citaten))) + Werk van Heilige Geest (o.a. wedergeboorte)

Maar met bovenstaand antwoord van jou kunnen we die dan ook vertalen in:

Het toepassen van de genade die God door Zijn Woord aanbiedt aan een zondaar = een beetje mensenwerk + een beetje Godswerk ?
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 18:30 Toepassing = Aanbod van genade (Evangelieverkondiging × (Oproep+ Waarheden (citaten))) + Werk van Heilige Geest (o.a. wedergeboorte)

Het toepassen van de genade die God door Zijn Woord aanbiedt aan een zondaar = een beetje mensenwerk + een beetje Godswerk ?
Waar is volgens jou het mensen werk in het rode gedeelte? We worden toch zalig door Woord en Geest?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 15 dec 2023, 18:38
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 18:30 Toepassing = Aanbod van genade (Evangelieverkondiging × (Oproep+ Waarheden (citaten))) + Werk van Heilige Geest (o.a. wedergeboorte)

Waar is volgens jou het mensen werk in het rode gedeelte? We worden toch zalig door Woord en Geest?
Als er geen mensenwerk inzit hoe kan de formule dan verschillen per predikant? Je zegt tenslotte zelf dat bij de kleine letters de formule anders is. Dus er moet mensenwerk in zitten en zo niet beschuldig je de Heilige Geest van kleine letters. Je hele redenering met formule klopt van geen kanten.
Job

Bericht door Job »

Zou er aub gestopt kunnen worden met die afgrijselijke formules?
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: 15 dec 2023, 23:14 Zou er aub gestopt kunnen worden met die afgrijselijke formules?
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: Als er geen mensenwerk inzit hoe kan de formule dan verschillen per predikant? Je zegt tenslotte zelf dat bij de kleine letters de formule anders is. Dus er moet mensenwerk in zitten en zo niet beschuldig je de Heilige Geest van kleine letters. Je hele redenering met formule klopt van geen kanten.
Voor het aanbod van genade gebruikt God mensen. Luister naar de DL: "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde". Je ziet hier dat God dus mensen gebruikt om mensen op te roepen tot bekering en geloof. Dus de predikanten die gewoon doen wat God van hen vraagt, zullen het meeste oogsten. Heel zwart wit gesteld: als alle predikanten nu zouden stoppen met preken, dan zou er geen aanbod van genade meer zijn. Dus ja: God gebruikt mensen om het aanbod van genade te laten functioneren. Het is een bepalende factor in de toepassing.

Conclusie: mijn formule klopt nog steeds. Het is een volledig gereformeerde formule.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 15 dec 2023, 23:14 Zou er aub gestopt kunnen worden met die afgrijselijke formules?
Waarom? Degene die hier dit draadje heeft geopend, spreekt op zijn eigen manier. Ik snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 16 dec 2023, 00:14
Waarom? Degene die hier dit draadje heeft geopend, spreekt op zijn eigen manier. Ik snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen.
Normaal gesproken geen moeite mee om iets inzichtelijk te maken, maar om het "gans bovennatuurlijke, zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke" werk van nodiging, roeping en bekering in een kille formule te gieten, dat gaat me wat te ver.
Psalm

Bericht door Psalm »

KDD schreef: 15 dec 2023, 13:51
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:27
KDD schreef: 15 dec 2023, 03:54
ds. L. Vroegindeweij schreef: Een kostelijke zaak nu als de prediking mag uitgaan op de rechte wijze. Dan wordt het voor iedere hoorder neergezet, dat Christus hem geschonken is op de bekende voorwaarden. Al de begeerte van de Heiland, dat deze man of deze vrouw, die daar in de kerk zit tot bekering zou komen, mag worden uitgebeeld. De Heere Jezus wil, dat Nicodemus wederom geboren wordt en dat de rijke jongeling alles verkoopt en dat de Farizeer een tollenaar wordt en dat een wijze en verstandige, die meent, dat hij het zelf kan, een kind wordt. Maar de Heere Jezus wil niet, dat de Farizeer gelooft, dat het om Christus, wil goed met hem staat. Hij wil ook niet, dat de rijke jongeling denkt van Christus, te zijn, zonder alles te verkopen. Hij wil niet, dat iemand denkt Hem te volgen, die niet geleerd heeft zichzelf te verloochenen. Men kan heel dikwijls de gedachte tegen komen, dat prediking van het Evangelie betekent, tot ieder en iedereen zeggen, dat hij zo als hij is in Christus moet geloven en dat hij dan alles bezit. Het komt mij voor, dat dit in strijd is met het Evangelie, dat de Heere Jezus verkondigde.
Zie dit in een ander topic voorbijkomen. Mooie en relevante quote.
Hij schrijft verder:
ds. L. Vroegindeweij schreef: Wij stellen nu vast, dat het Evangelie aan ieder mens gepredikt moet worden, echter met bevel van bekering. Maar dan aan ieder zonder onderscheid-. Daar zijn predikers, die het aanbod van genade willen beschouwen als een aanbieding, die van Gods zijde voor de verworpenen niet zo ernstig bedoeld is. Dit mogen wij zo niet stellen. De Leerregels stellen met nadruk, dat het aanbod van genade een welgemeend aanbod is. Zo mag men het iedereen voorhouden. God heeft het immers met een eed bevestigd, dat Hij geen lust heeft in de dood der goddelozen. Mocht toch elke prediker de onmogelijkheid hebben geleerd om zonder de H. Geest en de vrije genade Gods wedergeboren en in Christus ingelijfd te worden. Dit is nodig opdat elke prediker bang zou zijn de indruk te wekken, dat hij bedoelt, dat een mens er wel iets aan doen kan om wat aan te nemen of te willen. Maar laten de predikers, die de onmogelijkheid kennen aan 's mensen kant, bijzonder aandringen, dat de hoorders toch zouden bedenken wat hun in Christus geschonken is en nu hartelijk begeren om daar deel aan te krijgen.

Ook de verantwoordelijkheid kan niet te sterk gepredikt worden, als men maar op z'n hoede is voor de gedachte van de vrije wil. Die sluipt gemakkelijk in. Maar is dan de kracht van de prediking niet gebroken, als men vast blijft aanhouden aan de onmacht van de hoorder ten goede? Volstrekt niet. De gereformeerde prediker staat veel sterker dan de remonstrantse. Bij de laatste moet het van de mens komen. God zorgt alleen voor helpende genade. Wij hebben niet de minste verwachting van de mens. Maar wij mogen wel verwachting van God hebben en veel ook. God kan doden levend maken. Hij heeft beloofd te willen horen naar het gebed.

Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen. Wat een motieven om zeer aan te dringen op de vernedering voor God, op het geloof in Gods goedertierenheid, op een smeken om ontdekking en om een kind gemaakt te worden. Wie geen kind wordt kan nooit in Gods Koninkrijk ingaan. En alleen de H. Geest kan wederbaren. Sommigen hebben het tegenwoordig zo druk over het Koninkrijk Gods. Maar zij hebben het er helemaal niet over, dat er zo'n groot werk aan de mens moet gebeuren om hem daarin te brengen. Laat dit gepredikt worden en de belofte van het Evangelie er bij, dat God de H. Geest geeft aan de armen, de verslagen tollenaars, de rouwmoedige Magdalena's, die Hem bidden.
Ik ken deze dominee niet, het is daarom lastig te beoordelen hoe hij dingen precies bedoelt. Maar in grote hoofdlijnen ben ik het wel eens. Ik zou zelf soms dingen wel anders verwoorden, maar ik zie niet direct tegenspraak met mijn visie of die van dr. van den Brink.
huisman

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 16 dec 2023, 00:22
KDD schreef: 15 dec 2023, 13:51
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:27
KDD schreef: 15 dec 2023, 03:54
Zie dit in een ander topic voorbijkomen. Mooie en relevante quote.
Hij schrijft verder:
ds. L. Vroegindeweij schreef: Wij stellen nu vast, dat het Evangelie aan ieder mens gepredikt moet worden, echter met bevel van bekering. Maar dan aan ieder zonder onderscheid-. Daar zijn predikers, die het aanbod van genade willen beschouwen als een aanbieding, die van Gods zijde voor de verworpenen niet zo ernstig bedoeld is. Dit mogen wij zo niet stellen. De Leerregels stellen met nadruk, dat het aanbod van genade een welgemeend aanbod is. Zo mag men het iedereen voorhouden. God heeft het immers met een eed bevestigd, dat Hij geen lust heeft in de dood der goddelozen. Mocht toch elke prediker de onmogelijkheid hebben geleerd om zonder de H. Geest en de vrije genade Gods wedergeboren en in Christus ingelijfd te worden. Dit is nodig opdat elke prediker bang zou zijn de indruk te wekken, dat hij bedoelt, dat een mens er wel iets aan doen kan om wat aan te nemen of te willen. Maar laten de predikers, die de onmogelijkheid kennen aan 's mensen kant, bijzonder aandringen, dat de hoorders toch zouden bedenken wat hun in Christus geschonken is en nu hartelijk begeren om daar deel aan te krijgen.

Ook de verantwoordelijkheid kan niet te sterk gepredikt worden, als men maar op z'n hoede is voor de gedachte van de vrije wil. Die sluipt gemakkelijk in. Maar is dan de kracht van de prediking niet gebroken, als men vast blijft aanhouden aan de onmacht van de hoorder ten goede? Volstrekt niet. De gereformeerde prediker staat veel sterker dan de remonstrantse. Bij de laatste moet het van de mens komen. God zorgt alleen voor helpende genade. Wij hebben niet de minste verwachting van de mens. Maar wij mogen wel verwachting van God hebben en veel ook. God kan doden levend maken. Hij heeft beloofd te willen horen naar het gebed.

Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen. Wat een motieven om zeer aan te dringen op de vernedering voor God, op het geloof in Gods goedertierenheid, op een smeken om ontdekking en om een kind gemaakt te worden. Wie geen kind wordt kan nooit in Gods Koninkrijk ingaan. En alleen de H. Geest kan wederbaren. Sommigen hebben het tegenwoordig zo druk over het Koninkrijk Gods. Maar zij hebben het er helemaal niet over, dat er zo'n groot werk aan de mens moet gebeuren om hem daarin te brengen. Laat dit gepredikt worden en de belofte van het Evangelie er bij, dat God de H. Geest geeft aan de armen, de verslagen tollenaars, de rouwmoedige Magdalena's, die Hem bidden.
Ik ken deze dominee niet, het is daarom lastig te beoordelen hoe hij dingen precies bedoelt. Maar in grote hoofdlijnen ben ik het wel eens. Ik zou zelf soms dingen wel anders verwoorden, maar ik zie niet direct tegenspraak met mijn visie of die van dr. van den Brink.
1. Triest dat je deze dominee niet kent.
2. Dat je daarom geen oordeel durft te geven.
3. Dat dr vd Brink voor jou je richtsnoer is. Daar ga je mee omvallen. Remember wereld in Johannes 3:16.

In principe doe jij hetzelfde als degenen die ds Kersten boven alle kritiek verheven vinden. Dominee verering is nooit goed.
Gesloten