huisman schreef: ↑15 dec 2023, 09:43
Herman schreef: ↑15 dec 2023, 08:36
DDD schreef: ↑14 dec 2023, 23:56
Maar sorry hoor. Dat weet iedereen die meer dan een half uur in Brakel heeft gelezen. Die past echt niet in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Die zou je eerder midden bond kunnen noemen, als ik het heel grof typeer, met wat klassiek-vrijgemaakte trekjes, en een bevindelijke kant.
Misschien moet ik eigenlijk zeggen: voluit CGK.
Het is natuurlijk een anachronisme om Brakel tot een bepaalde flank te rekenen. Brakel is Brakel, maar zoals ik hierboven al een keer heb gesteld, gaan we veelal aan de haal met zijn evangelische en nuancerende opmerkingen. Die hebben mij ook gevormd, maar ik ben ook blij dat hij gewoon vaste spijs geeft.
Ik heb er al eerder op gewezen dat door het geheel van de prediking en theologie door de bril van het aanbod van genade te lezen er dingen fout gaan. Hier een citaat van Brakel; ik vind dat meer in de buurt komen van allerlei gewraakte citaten van ds. Kersten en ds. Clemens dan bij het andere kamp:
XXV. 4. De rechte droefheid zoekt de droefheid te vermeerderen en te vergeestelijken.
Der tijdgelovigen droefheid is ras gedaan, die is maar over deze en geen daden, in deze
en geen verschrikkingen, zij zoeken ze te ontlopen, of door afleidingen, of' door goede
woorden te verzetten, of de tijd slijt ze; maar de ware gelovigen klagen dikwijls, en
treuren over de hardigheid en ongevoeligheid des harten. Mochten ze eens recht
verbrijzeld zijn, de gruwelijkheid der zonde gevoelen, de toorn Gods daarover zien, en
alzo gans vermorzeld en vergruisd worden, dat is hun wens; als zij dat niet gewaar
worden, dan zijn ze droevig en klagen: Heere! waarom doet Gij ons van Uwe wegen
dwalen? Waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vreezen? Jesaja 63:17.
En er is nog heel veel meer te citeren. Als de Dr vd Brink aanhangers eerlijk zijn lezen zij in dit citaat kleine lettertjes. Lees maar war Brakel schrijft over waar gelovigen. Dat vinden ze maar overbodig. Zij bepleiten een geloof dat na het horen van het Woord het terstond met vreugde wordt ontvangen. De wortel van het verbrijzeld zijn vanwege Gods toorn over de gruwelijkheid van hun zonde vinden ze overbodig. Dan wordt Golgotha ook overbodig. De Borg hing daar in Gods volle toorn en moest uitroepen: Mijn God, Mijn God waarom hebt gij mij verlaten. De droefheid van Petrus die naar buiten ging en bitter weende is geen van Gods kinderen vreemd.
Welnee. Je bent extreem bevooroordeeld. Ds. van den Brink laat o.a. zien dat bepaalde wegen niet als
voorwaarde moeten gaan fungeren. Oftewel de Heilige Geest werkt niet schematisch. Dus óók degenen die het geloof met vreugde aannemen en óók degenen die een bijzondere weg nodig hadden zijn kinderen van God.
Je moet geen valse tegenstellingen creëren.
De 'hyper-kant' wil allerlei gelovigen uitsluiten. De 'brinkianen' sluiten helemaal geen gelovigen uit, maar hanteren het oordeel der liefde naar de DL. Natuurlijk ligt het niet zo zwart-wit als ik het opschrijf, en ik wil hier ook geenszins een valse tegenstelling van maken, maar globaal gezien is dit wat ik waarneem.