Ik vind in de lezingen van dr. Van den Brink de artikelen 10, 11 en 12 uit hoofdstuk 3/4 niet helder terug komen. Het zou kunnen dat in zijn preken en boeken dit wel helderder aan bod komt. Heb zijn boeken niet gelezen. Verder verwacht ik niet dat ds. Van den Brink een keer in onze gemeente komt preken, hoewel het van mij zou mogen. Daarnaast heb ik nog een heel boekenlijstje met wat ik wil lezen voordat de boeken van ds. Van den Brink in zicht komen dus daar komt het de komende jaren ook niet van.Psalm schreef: ↑11 dec 2023, 14:26Kun je voorbeelden noemen van de artikelen waarover hij zwijgt? Het is dan ook belangrijk dat je dan aantoont wáár hij over deze artikelen moet spreken. Want blijkbaar zwijgt hij als hij volgens jou daarover spreken moet. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, hij onderschrijft de Dordtse Leerregels namelijk.
Hyperdordt
-
Re: Hyperdordt
Je kan er maar druk mee zijn.Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 14:29De beschrijving is pas de eerste stap. Het gaat om het hele proces van reformatie van hypercalvinisme naar calvinisme.Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 13:42 Ik denk dat hij nu klaar is met alles te beschrijven?
Welke onderwerpen zou hij nog kunnen aansnijden?
Ds. J.M.J. Kieviet is geen hyperpredikant. Ik denk dat hij en ds. van den Brink het wel eens kunnen worden.
Jazeker heb ik dat vinkje gezet. Ik had liever nog een vinkje gezet. Dat vinkje van de 5 V’s : vrijheid, verdraagzaamheid, verantwoordelijkheid, vrede en vriendschap.

-
dat klopt, ik heb z'n recensie gisterenavond nog samen met mijn vrouw doorgelezen n.a.v. de reactie van dr vd Brink in zijn boek.
Ze waren het eens met elkaar dat er prediking is waarin de gemeente van Christus wordt afgehouden ipv toegebracht, daar lag geen verschil van mening!
Idd, binnenkort bij ons op de preekstoel, dan zijn al de oud (CGK) predikanten van mijn ega bij ons op de preekstoel geweest.
We zien er naar uit, heb goede herinneringen aan de keren dat ik onder zijn prediking heb gezeten, mijn vrouw heeft onuitwisbare herinneringen aan zijn prediking, die zeer tot zegen mocht zijn.
Een hypercalvinistische preek is een preek waarin niet een ieder rechtstreeks wordt opgeroepen naar Christus te vluchten.
Dit kan nagelaten worden, of dit kan door een range aan voorwaarden slechts omfloerst ter sprake komen.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 11 dec 2023, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
de boeken / lezingen zijn geen uitleg van de DL, maar gaan over aanbod van genade in de prediking.Henk J schreef: ↑11 dec 2023, 14:50Ik vind in de lezingen van dr. Van den Brink de artikelen 10, 11 en 12 uit hoofdstuk 3/4 niet helder terug komen. Het zou kunnen dat in zijn preken en boeken dit wel helderder aan bod komt. Heb zijn boeken niet gelezen. Verder verwacht ik niet dat ds. Van den Brink een keer in onze gemeente komt preken, hoewel het van mij zou mogen. Daarnaast heb ik nog een heel boekenlijstje met wat ik wil lezen voordat de boeken van ds. Van den Brink in zicht komen dus daar komt het de komende jaren ook niet van.Psalm schreef: ↑11 dec 2023, 14:26Kun je voorbeelden noemen van de artikelen waarover hij zwijgt? Het is dan ook belangrijk dat je dan aantoont wáár hij over deze artikelen moet spreken. Want blijkbaar zwijgt hij als hij volgens jou daarover spreken moet. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, hij onderschrijft de Dordtse Leerregels namelijk.
Dat komt niet in behandeling in deze artikelen
Laatst gewijzigd door Bertiel op 11 dec 2023, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat was Luther ook.Piet Puk schreef: ↑11 dec 2023, 14:52Je kan er maar druk mee zijn.Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 14:29De beschrijving is pas de eerste stap. Het gaat om het hele proces van reformatie van hypercalvinisme naar calvinisme.Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 13:42 Ik denk dat hij nu klaar is met alles te beschrijven?
Welke onderwerpen zou hij nog kunnen aansnijden?
Lees nog eens zijn beoordeling punt 3,4 en 5. Dat is terechte forse kritiek op de stellingname van dr vd Brink.
https://www.rd.nl/artikel/1016631-aanbo ... ls-belicht
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
klopt, maar dat is niet het hoofdthema van zijn eerste boek en dat heeft dr vd Brink ook uitdrukkelijk gemeld in dat boek, dat het daarover niet gaat.
daarnaast sla je nu wel heel makkelijk punt 1 en 2 over (wat wel het hoofdthema van het boek is)
daarnaast sla je nu wel heel makkelijk punt 1 en 2 over (wat wel het hoofdthema van het boek is)
Klopthuisman schreef:
Ds J.M.J. Kieviet (CGK) was behoorlijk kritisch op dr vd Brink zijn eerste boek.
Mijn kritische noot:
(als het mag, anders verwijder je m'n post maar)
Ds Kieviet is niet altijd hetzelfde in spreken, preken en discussies.
Heb me altijd verbaasd hoe hij bijvoorbeeld én in Rotterdam -Kralingen én in Rotterdam-Oost voorging.
Al had hij 's morgens in Kralingen "dezelfde" preek gehouden; in Rotterdam -Oost was hijzelf én zijn prediking totaal anders.
Is niet mijn specifieke kritische noot bij deze predikant gebeurt vaker maar ik heb bij ds vd Brink nog nooit kunnen horen dat hij 'anders' preekt en/of spreekt in een bepaalde gemeente of in een lezing.
Herkent iemand dit? Corrigeer me als ik het fout zie/hoor
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Gebeurd ook bij andere predikanten wel. Als ik dominee zou zijn, zou ik het zelf niet zo snel doen.Orchidee schreef: ↑11 dec 2023, 15:12Klopthuisman schreef:
Ds J.M.J. Kieviet (CGK) was behoorlijk kritisch op dr vd Brink zijn eerste boek.
Mijn kritische noot:
(als het mag, anders verwijder je m'n post maar)
Ds Kieviet is niet altijd hetzelfde in spreken, preken en discussies.
Heb me altijd verbaasd hoe hij bijvoorbeeld én in Rotterdam -Kralingen én in Rotterdam-Oost voorging.
Al had hij 's morgens in Kralingen "dezelfde" preek gehouden; in Rotterdam -Oost was hijzelf én zijn prediking totaal anders.
Is niet mijn specifieke kritische noot bij deze predikant gebeurt vaker maar ik heb bij ds vd Brink nog nooit kunnen horen dat hij 'anders' preekt en/of spreekt in een bepaalde gemeente of in een lezing.
Herkent iemand dit? Corrigeer me als ik het fout zie/hoor
De kritiek op dr vd Brink is in deze ene zin uitstekend verwoord: “vd Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.”
….en een prediking die dit doet is m.i. net zo gevaarlijk als een hypercalvinistische preek. Je krijgt een gemeente waar iedereen het wel geloofd. Over dood naar levend, wedergeboorte en het onwederstandelijk werk van Gods Geest hoor je amper. Dat geloof een gave van God is wordt vervangen door geloof dat mijn keuze is.
Deze prediking verslaat zijn duizenden en dat is dat andere front waar ds Kieviet terecht op wijst. Laat dr vd Brink daar eens fors afstand van nemen als hij dat ook een gevaar vindt. Anders is hij bezig met een halve reformatie en dat is dus geen reformatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Dag Huisman, blijf maar lekker in je bubbel hangen en ga vooral niet in op hetgeen iemand anders zegt....

???? Welke bubbel hang ik?
-
die van je eigen gelijk, je gaat niet in op hetgeen ik zeg of aanhaal, maar je gaat je eigen standpunt herhalen