Hyperdordt

MGG

Re: Hyperdordt

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 09 dec 2023, 12:55 Kunnen @MGG en @Simon00612 uitleggen wat hun bijdrage is aan deze discussie? Hierbij bedoel ik de laatste uitspraken (wc-eend en een-tweetje).
De onderlinge complimentjes, aanvullingen en reacties komen heel spontaan over. Zelfs RW en dr. Vd Brink zijn minder elkaars verlengde.
Marck

Bericht door Marck »

Ik begreep dat ds. G.A. van den Brink recent weer de latere Comrie antinomiaans inkleurt. Gaf hij dat aan in het boekje of komt dat uit een interview?
Laatst gewijzigd door Marck op 09 dec 2023, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 13:10
MGG schreef: 09 dec 2023, 13:01 Het begint wel heel sneu te worden.
Wat complimentjes erbij van goede vraag of wat knap dat u daar direct antwoord op weet en het komt net iets minder nep over.
Ja, maar dr. van den Brink moet zijn antwoorden natuurlijk met zorg kiezen. Als hij één misstap maakt, dan komen de kleine lettertjes drijvers met hooivorken en stokken op hem aan! Hoeveel stokken heb jij onder je bed liggen? Wees eens eerlijk! ;)
Refoweb beschermt dr. Vd Brink prima. Een slachtofferrol opzoeken lijkt mij overbodig.
Ik heb 0 stokken onder mijn bed liggen. Ik zal ook maar even in een slachtofferrol kruipen. Alle bomen en stokken zijn al door de fanclub van dr. Vd Brink opgekocht.
Psalm

Bericht door Psalm »

Marck schreef: 09 dec 2023, 13:17 Ik begreep dat ds. G.A. van den Brink de latere Comrie antinomiaans inkleurt. Gaf hij dat aan in het boekje of komt dat uit een interview?
Hij heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zie het onderstaande paper van hem.

https://www.academia.edu/9502406/Comrie ... nomianisme
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 12:56
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:25
Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 11:16
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 10:11
Kun je ook een tijdstip geven, er zijn heel veel pagina's op 21 november en ik zie vooral Smytegelt?
Pagina 8 dacht ik, even de zoekfunctie gebruiken als je het niet kan vinden. Maar daar ging het me niet om, het ging me erom dat je nu weer Spurgeon als stokpaardje gebruikte. Maar ook nu (even als eerder) niet ingaat op dit voorbeeld van Spurgeon. En dit is maar een enkel voorbeeld. Er zijn er tal te vinden die jouw criteria van kleine letters bevatten. Evenals bij Smytegelt.
Inmiddels het stukje gevonden. Jij legde me eerder in de mond dat ik de doodstaat van de mens zou ontkennen. Dat is geenszins het geval. Hoe jij kleine lettertjes in het citaat van Spurgeon ziet, geen idee. Wellicht dat meer context duidelijkheid kan geven. Leg maar uit. Het zou me echt wel verbazen omdat juist Spurgeon zo ruim is in zijn prediking. Maar ook eerlijk. En beide missen we tegenwoordig in een aantal kerken.
Jouw woorden:

“ 1) Ik geef nota bene een heel concreet voorbeeld over zwaarte van Smytegeld om het gemakkelijk te maken: "Heere, niets is er in mij als zonde!" Dat is een vorm van zwaarte. Dat iemand besef van zonden moet hebben, dat snap ik, anders immers geen bekering. Maar de mate waarin geeft de Bijbel niet aan en wordt vaak pas geleerd naarmate men langer Christus navolgt.”

Als je niet leert dat er niets is in een mens dan zonde dan logen je de doodstaat van een mens. Spurgeon waarschuwt hier voor een leven met een schone belijdenis, zonder waardij in de ogen des Heeren, omdat het verborgen leven en eenheid met Christus gemist wordt. Net zoals we eerder de 10 maagden bespraken, waarbij jouw stelling was dat er geen zelfonderzoek moet plaats vinden voor de bekering. Dat waren kleine letters zei je. Ook Spurgeon wijst hierop, hij spreekt hier mensen aan die Christus ‘schijnen’ te kennen maar Hem niet kennen. Dat moet volgens jouw criteria dan ook wel kleine letters zijn.
Spurgeon zegt helemaal niets over hoe zwaar je je zonden moet kennen. Hij wijst er juist op dat er een verborgen en eenheid met Christus moet zijn. En al eerder heb ik gezegd dat ik onderschrijf dat de mens niet anders is dan zonde, zelfs zo zondig dat hij zijn eigen doodstaat niet eens volkomen KAN kennen. Je ziet trouwens ook het grote onderscheid tussen Spurgeon en de prediking in de hyperkerken: de basis van onze zaligheid zit niet in onze ellendekennis maar in onze kennis van Christus, dus het geloof. Overigens heb ik niet gezegd dat er helemaal geen zelfonderzoek moet plaatsvinden voor de bekering, anders zou iemand zich nooit bekeren. Maar dat zelfonderzoek voor de bekering een heel beperkte waarde heeft. Juist door het leven met Christus leren wij onszelf kennen en dus ook dat wij waakzaam moeten blijven. Hiertoe is zelfonderzoek voortdurend nodig in het leven van een christen.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

En alweer is het zo dat er géén inhoudelijk commentaar komt op Psalm.

Alleen onnozelheden als zou Spurgeon ook wel kleine lettertjes leren volgens de criteria van Psalm. Als het nou zo duidelijk is, dat je Psalm niet begrijpt, vul dan ook niet alles voor haar in.

Hetzelfde geldt voor huisman, die niets inhoudelijks toevoegt aan het gesprek, behalve verwijten die niet ter zake doen.
Marck

Bericht door Marck »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 13:20
Marck schreef: 09 dec 2023, 13:17 Ik begreep dat ds. G.A. van den Brink de latere Comrie antinomiaans inkleurt. Gaf hij dat aan in het boekje of komt dat uit een interview?
Hij heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zie het onderstaande paper van hem.

https://www.academia.edu/9502406/Comrie ... nomianisme
Ik doelde eigenlijk op een recente uitlating. Zijn paper had al de nodige kritische reacties gehad.
Laatst gewijzigd door Marck op 09 dec 2023, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 dec 2023, 13:22 Precies.

Alleen onnozelheden als zou Spurgeon ook wel kleine lettertjes leren volgens de criteria van Psalm. Als het nou zo duidelijk is, dat je Psalm niet begrijpt, vul dan ook niet alles voor haar in.

Hetzelfde geldt voor huisman, die niets inhoudelijks toevoegt aan het gesprek, behalve verwijten die niet ter zake doen.
En dit bericht heeft wel een inhoudelijke toevoeging?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 09 dec 2023, 13:04
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 13:01
Psalm schreef: 09 dec 2023, 12:48
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:30 Kon je de waarheid niet verdragen dat je afhaakte, huisman? Hij noemde een heel concreet voorbeeld waar je koud van wordt, iedere christen zou zich kapot schamen.
Ik bedoel met deze post niet Huisman, maar meer iets wat mij in het algemeen opvalt.

De rechterflank heeft altijd de mond vol van scherpe en ontdekkende prediking. Het moet vooral ontdekkend zijn. Dat is opzichzelf genomen goed. Maar zodra de ontdekkingsdrijvers zelfs ontdekt worden, met een kritische bril bekeken worden, slaan alle stoppen door. Dan ben je ineens een vijand van de waarheid, iemand die de bevindelijke zaken niet kent, enz. enz. Dus hoe lief hebben ze de ontdekkende prediking dan echt?
Dat is scherp opgemerkt en je hebt gelijk. Het doet me denken aan een opmerking van Van den Brink in het interview. In eigen woorden: de DL hebben hun belijdenisfunctie verloren. Het is een geschrift geworden om je rechtzinnigheid aan te tonen. O wee, als je daarop aangesproken wordt.
Was dat het stukje waarin hij in de spiegel keek ;)?
In het interview zei hij graag in Rotterdam uitgenodigd te worden, dus gelegenheid om hem erop aan te spreken. Maar zoals bekend zijn het (op een uitzondering na) juist de hypergeleerde heren die een gesprek uit de weg gaan.
MGG

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 13:28
MGG schreef: 09 dec 2023, 13:04
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 13:01
Psalm schreef: 09 dec 2023, 12:48

Ik bedoel met deze post niet Huisman, maar meer iets wat mij in het algemeen opvalt.

De rechterflank heeft altijd de mond vol van scherpe en ontdekkende prediking. Het moet vooral ontdekkend zijn. Dat is opzichzelf genomen goed. Maar zodra de ontdekkingsdrijvers zelfs ontdekt worden, met een kritische bril bekeken worden, slaan alle stoppen door. Dan ben je ineens een vijand van de waarheid, iemand die de bevindelijke zaken niet kent, enz. enz. Dus hoe lief hebben ze de ontdekkende prediking dan echt?
Dat is scherp opgemerkt en je hebt gelijk. Het doet me denken aan een opmerking van Van den Brink in het interview. In eigen woorden: de DL hebben hun belijdenisfunctie verloren. Het is een geschrift geworden om je rechtzinnigheid aan te tonen. O wee, als je daarop aangesproken wordt.
Was dat het stukje waarin hij in de spiegel keek ;)?
In het interview zei hij graag in Rotterdam uitgenodigd te worden, dus gelegenheid om hem erop aan te spreken. Maar zoals bekend zijn het (op een uitzondering na) juist de hypergeleerde heren die een gesprek uit de weg gaan.
Dat maakt het nog sneuer. Het getuigt inderdaad van hypergeleerdheid om het gesprek met sommige mensen niet aan te gaan.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 09 dec 2023, 13:27

Ja. Want in de mond van twee of drie getuigen zal ieder woord bestaan.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 dec 2023, 13:33
MGG schreef: 09 dec 2023, 13:27

Ja. Want in de mond van twee of drie getuigen zal ieder woord bestaan.
Huisman en andere hebben ook duidelijk de support van meerdere mensen. Ondanks die getuigen zet jijzijn berichten weg als niets inhoudelijks. Overigens is dat de makkelijkste manier om zelf niet inhoudelijk te hoeven reageren.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 13:04
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:40 Ik ben jaloers :-) Morgen kan ik beginnen als God het geeft.
Ja, weet dat je de artikelen van ds. Clements ook kunt vinden op Digibron. Ik heb ze hieronder geplaatst. Deze artikelen bespreekt dr. van den Brink.

Artikel 1
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Artikel 2

Artikel 3

Artikel 4

Artikel 5

Artikel 6
Kijk, dat is nog eens meedenken! Ik was me al aan het afvragen hoe ik zijn boek goed zou kunnen beoordelen zonder de artikelen te hebben. En zie, hier het antwoord!
Psalm

Bericht door Psalm »

Ja, precies. Ik heb nog steeds inhoudelijke berichten open staan richting Posthoorn en Huisman die onbeantwoord zijn gebleven. Gisteren heb ik het nog in herinnering gebracht bij deze twee heren. Misschien hebben ze gewoon geen inhoudelijke reactie? Misschien geldt wel: wie zwijgt stemt toe?

De reactie van huisman is inderdaad ook weinig inhoudelijks. Maar blijkbaar is dat normaal op dit forum.

Trouwens, ik ben een man, geen vrouw. Ik was eerst voornemens om geen uitspraken te doen over mijn geslacht. Je geeft dan toch iets van je anonimiteit weg. Maar het is ook niet wat als ik heel de tijd verkeerd wordt aangesproken :huhu
Laatst gewijzigd door Psalm op 09 dec 2023, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marck

Bericht door Marck »

Het gesprek met hem in het ND vandaag maakt het gesprek over het thema niet eenvoudiger. Hier wordt gesproken over bevindelijk gereformeerden in het algemeen. Hij maakt zich zorgen over " de reformatorische christenen".
Gesloten